۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۰۴:۰۰
کد خبر: ۲۷۳۸۳۳
سخنران حرم رضوی:

زیارت ائمه از راه های سلوک الی الله است

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم مطهر رضوی گفت: سالک الی الله از مرحله انجام واجبات و ترک محرمات عبور کرده و گام های بالاتری را برای رسیدن به مقصود برمی دارد که از جمله آن زیارت ائمه است.
حجت الاسلام موسوي مطلق
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام سید عباس موسوی مطلق، استاد حوزه علمیه سحرگاه امروز در حرم مطهر رضوی با شرح فرازی از دعای ابوحمزه ثمالی اظهار کرد: سالک الی الله نیازمند یک سری برنامه هایی در زندگی است البته منظور از سالک الی الله نه به معنای خاص و نه معنای عام آن، بلکه مفهومی بین خاص و عام مدنظر است.
 
وی تصریح کرد: همواره این موضوع را شنیده ایم که انجام واجبات و ترک محرمات نسخه اصلی برای رسیدن به سرمنزل مقصود است، اما تا چه مقطعی از زندگی باید در این حد اکتفا کنیم بسیاری از ریش سفیدان هنوز صرفا مقید به انجام واجبات و ترک محرمات هستند.
 
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: امر به واجبات و ترک محرمات موضوعی بدیهی برای یک مسلمان است که دائم در حال تذکر آن هستیم، قرار نیست تا آخر عمر گناه کنیم هرچند بسیاری از افراد جایزالخطا بودن را با دائم الخطا بودن اشتباه گرفته اند.
 
وی تصریح کرد: برخی ذکر صبح تا شام، تفکر یا عبادت دائم را راه سلوک می دانند اما همان گونه که انسان برای زنده ماندن نیاز به مجموعه نیازهای اولیه آب، هوا و... دارد برای سیر الی الله نیز نیازمندی های ابتدایی از جمله ترک گناه دارد.
 
حجت الاسلام موسوی مطلق افزود: سپس مراحل دیگر آغاز می شود که هر چه زودتر اقدام نکنیم اثری که باید و شاید، ندارد؛ پس از انجام واجبات و ترک محرمات، نوبت مرحله انجام دستوراتی است که از اهل بیت(ع) و اولیای دین به ما رسیده است.
 
زیارت حقیقی
وی بیان کرد: از جمله این دستورات که برای رسیدن به خدای متعال ضروری است زیارت ائمه است؛ حضور در مشاهد مشرفه موضوعی است که سالک بسیار به آن نیازمند است.
 
استاد حوزه علمیه ابراز کرد: بعضی با زیارت خیلی عادی برخورد می کنند، و ظواهر زیارت آن ها را مشغول می سازد، در صورتی که انسان رشد یافته به ظواهر اهمیتی نمی دهد، قادر به درک انوار الهی را درک است  از این رو مؤدب به آداب زیارت می شود.
 
وی با بیان این که زیارت آداب ظاهری و باطنی دارد، گفت: حضور قلب در زیارت و توجه به حقیقت امام مهم است که متأسفانه بسیاری از آن غافل هستند و نمی دانند چه چیزی باید طلب کنند و از زیارت چه  چیز باید دستگیرشان شود.
 
حجت الاسلام موسوی مطلق افزود: بهره و فیض از زیارت امام را با مسائلی چون طواف ضریح، بوسیدن ضریح، عظمت ظاهری حریم ملکوتی اشتباه می گیرند و به حضور امام توجهی ندارند.
 
استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: پشت کردن به ضریح منور برای اقامه نماز یا گرفتن عکس حرمت شکنی ائمه و توهین به ساحت مقدس آن ها است.
 
وی تأکید کرد: برای ورود به بیوت به خانه ائمه(ع) باید اجازه گرفت و اذن دخول خواند، در همین اذن دخول به این نکته معترف می شویم امام صدا و کلام ما را می شنود و جواب سلام ما را می دهد اما به آن در زیارت توجه نمی کنیم./1308/پ202/ب4
ارسال نظرات