۱۶ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۸
کد خبر: ۲۷۲۸۰۷
نماینده خبرگان رهبری:

آثار دعا باید در زندگی فردی و اجتماعی افراد کاربردی شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی با تأکید بر این‌که باید آثا دعاهای ماه مبارک رمضان در زندگی فردی و اجتماعی، عملی و کاربردی شود، گفت: آن وقت است که جامعه ما اسلامی، توحیدی و عرفانی و الهی و جامعه عشق به الله خواهد بود.
هاشم زاده هريسي

حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به اهمیت بهره‌برداری معنوی در شب قدر و سفارش ائمه اطهار به دعا و نیایش در شب‌های ماه مبارک رمضان اظهار داش: در مورد دعاهای مأثور، هم باید سامان دهی فنی و موضوعی نوین و هم تحقیقات و پ‍ژوهش های علمی بیشتر و جامع تر و نیز کارهای آموزشی و تربیتی در کنار فعالیت های عملی و کاربردی مؤثر و اصولی انجام بدهیم.


وی افزود: باید در توسعه و نهادینه کردن فرهنگ دعا در جامعه و ایجاد علقه، اشتیاق و عشق به الله و نیایش در جامعه، سعی و تلاش فراوان کنیم تا جوانان و مردم مسلمان و جامعه اسلامی و الهی ما بهتر و بیشتر و در سطح وسیع تر از حقایق، دقایق، آموزه ها و معارف ظریف و دقیق و از مفاهیم و مضامین بلند و عالیه دعاهای مأثور و از جواهر گرانبها و ذخایر عظیم نهفته در این گنجینه مالامال از ثروت معنوی و فرهنگی استفاده کنند.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی با تأکید بر این‌که باید آثا دعاهای ماه مبارک رمضان در زندگی فردی و اجتماعی، عملی و کاربردی شود، گفت: آن وقت است که جامعه ما اسلامی، توحیدی و عرفانی و الهی و جامعه عشق به الله خواهد بود؛ البته هر نوع دعا، هم دعاهای انشایی که ساده و همگانی است و هم دعاهای مأثور هر دو باید در عرض هم مورد تبلیغ، ترویج و تبیین فرهنگسازان دعا و مورد توجه داعیان و بندگان با ایمان خدا باشد.


وی گفت: متولی اصلی فرهنگ سازی دعا در جامعه حوزه های علمیه،  ‌روحانیت، مساجد، منابر و رسانه های عمومی مخصوصا صداوسیما است که متأسفانه توجه درخور و شایسته ای مبذول نمی شود و تحت الشعاع مسائل جنبی می شود، زیرا این گونه مسائل کاذب، اذهان عمومی را به خود مشغول ساخته و فضای جامعه را بیش از حد اشغال نموده و مسایل اصلی را به حاشیه رانده و مغفول ساخته است.


مؤلف آثار برجسته قرآنی در پاسخ به این سؤال که چرا دعا از متن زندگی ما به امری حاشیه ای بدل شده است و به امری موسمی یا نهایتاً در گرفتاری های مادی جلوه گری می کند؟ گفت: جوامع بشری که در جهان امروز زندگی می کنند سه گروه اند؛ یکی جوامع بی خدایی و مادی محض، دومی سکولاری که به خداوند و آفریدگار جهان به ظاهر معتقدند ولی خدا را عملاً از زندگی دنیوی خود حذف و منها کرده و به توان و قدرت خود و عوامل مادی تکیه زده اند. این دو جامعه هر دو ارتباط شان را از خدا و از آسمان و ملکوت اعلا بریده اند.


وی گفت: اولی هم اعتقادی و هم عملی، دومی نیز در مقام عمل از خدا بریده، کار و ارتباطی با خداوند ندارد، فقط به دنیا و مادیات چسبیده اند و به پیشرفت های مادی می اندیشند این دو گروه تفاوت زیادی با هم ندارند و یکی هستند. اما جوامع نوع سوم، جوامع دینی و اسلامی هستند، معتقد به خدا بوده و با خدا در ارتباط اند، از خدا و دین خدا سخن می گویند ولی اکثریت نسبی ایمان و اعتقادشان ظاهری، اسمی و ضعیف بوده، در عمق جانشان فرو نرفته، عمیق و معنادار نشده، به عشق پروردگار نرسیده، وادارنده و بازدارنده نگردیده و در نتیجه در وجود و هستی و در مسیر زندگی دنیوی آن ها تحول ایجاد نمی کند.


نماینده خبرگان رهبری گفت: وضع این نوع جامعه از آن دو نوع اول یعنی جوامع بی خدا بهتر نیست، از جوامع سکولاری نه از نظر مادی و زندگی دنیوی و نه از نظر معنوی زیاد تفاوت نمی‌کند و بهتر نخواهد بود، بلکه شاید بدتر هم باشد، زیرا از آنجا رانده و از این جا مانده هستند و در معرض بحران بی هویتی قرار دارند.


وی با بیان این‌که البته در چنین جوامع دینی، انسان های وارسته با هویت دینی، عاشق خدا و متصل به جهان معنا و ملکوت نیز یافت می شوند، ولی با یک یا چند گل بهار نمی شود و گلستان تشکیل نمی یابد افزود: آثار، ‌برکات،‌ زیبایی ها و دعاهای آنان تا حدی در این جوامع اثرگذار است اما تأثیر کلی، کامل، اساسی و غایی نمی تواند داشته باشد زیرا در اکثریت نیستند گناهان، آلودگی ها، زشتی ها و ناهنجاری ها به نیکی ها، زیبایی ها و هنجارها غلبه داشته و آنها را تحت شعاع خود قرار داده، از برکات و آثار نیک آنها می کاهد.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی افزود: حتی گاهی برخی از مدعیان دین و اصول به نام دین بیشتر شلوغ  می کنند و چهره جامعه آسیب می بیند و از دین کاریکاتور زشتی می سازند که گاهی به وسیله دشمنان دین این کاریکاتورها ترسیم و ارائه می شود آنگاه از آنچه خودمان ساخته و بدست دشمن گزک داده ایم برافروخته می شویم. حکومت دینی و جامعه اسلامی ما نیز از این قاعده مستثنا نیست و به این آفت تا حدی مبتلا است، متأسفانه دعا و معنویت را به حاشیه رانده است و مسأله دعا در جامعه اسلامی ما اختصاصی و انحصاری شده و عمومیت پیدا نکرده و همگانی نشده است./935/ت302/ح

ارسال نظرات