۱۱ تير ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۸
کد خبر: ۲۷۱۶۸۰
استاد حوزه علمیه:

ملاک شخصیت و ارزش انسان به عبادت است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌که ملاک شخصیت و ارزش هر انسانی به عبادت او است، گفت: برتری بزرگان در درگاه الهی به کیفیت عبادت آنان است زیرا بزرگی فقط از طریق ارتباط با خدا به دست می‌آید.
شجاعي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محمد شجاعی استاد حوزه علمیه امروز در جلسه سخنرانی تحت عنوان خانواده آسمانی که در حسینیه اثنی عشری واقع در شهرری برگزار شد، گفت: ما برای ارزیابی خود باید به این فکر کنیم که عبادت‌های ما تا کنون چه میزان قدرت، شادی، آرامش و تشبه به حق تعالی در ما به وجود آورده است.

 

وی با اشاره به این‌که ملاک شخصیت و ارزش هر انسانی به عبادت او است، افزود: برتری بزرگان در درگاه الهی به کیفیت عبادت آنان است زیرا بزرگی فقط از طریق ارتباط با خدا به دست می‌آید قدرت روحی، نشاط، شادی و آرامش انسان فقط به میزان خلوتی است که با حق تعالی دارد.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به محبت الهی عنوان کرد: ارزش انسان به میزان محبتی است که از خداوند در دل دارد همه جمادات، نباتات، حیوانات به میزان شعور خود مقداری از محبت الهی را دارند اما مقیاس محبت انسان باید بر اساس آنچه قرآن فرموده باشد.

 

شجاعی اظهار داشت: بر اساس فرمایش قرآن نباید خانواده، اموال و هر آنچه به دنیا تعلق دارد نزد انسان محبوبتر از الله باشد اگر چنین باشد انسان فاسق بوده و در مرحله انسانی نیست، از بین مردم کسانی هستند که برای خدا در خود شریک می‌گیرند و این شریکان را مانند خدا دوست دارند اما مومنان اینگونه نیستند.

 

وی بیان داشت: عشق الهی همراه با شرک نزد خداوند پذیرفته نیست خداوند عشق به خانواده یا سایر موارد را رد نمی‌کند اما باید عشق الهی بیش از همه این موارد باشد.

 

استاد حوزه علمیه افزود: یعنی عشق به خانواده، مال و فرزند نباید حجاب شما نسبت به عشق الهی شود که به خاطر دیگران دستورات الهی را رعایت نکرده و سبک زندگی شما حیوانی شود در حقیقت در بین تعارض بین خدا و دیگران باید انسان خدا انتخاب کند.

 

شجاعی گفت: خداوند تمام آسمان و زمین را به خاطر مومنان آفریده بقیه همه جیره خور مومنان هستند اگر در ذهن ما انسان‌ها هر چه بزرگتر از الله باشد سبک زندگی ما الهی نیست.

 

وی ابراز کرد: کارهای فرهنگی و هنری نباید انسان را از خداوند غافل کند بلکه باید سبب نزدیکی انسان به خداوند شود بسیاری از کارهای فرهنگی و هنری امروز انسان‌ها را به ابتذال کشانده و سبب غفلت انسان می‌شود.

 

استاد حوزه عملیه افزود: حب خدا باید در تمام بخش‌های انسان جاری شود وقتی جاری شد همه ابعاد زندگی انسان نورانی شده احساس منفی در وجود او از بین رفته و محرومیت‌ها را به راحتی تحمل می‌کند.

 

شجاعی بیان داشت: کسی که همه چیز را به خدا ترجیح دهد خوب تربیت نشده است یکی از وظایف مهم مربیان و والدین این است که به فرزندان خود بفهمانند که خانواده آسمانی یعنی اهل بیت(ع) را دارند که از همه کس باید برای آنها مهمتر باشد زیرا بدون محبت الهی و اهل بیت(ع) زندگی کردن سخت است.

 

وی افزود: خداوند می‌فرماید ای انسان من همه چیز را به خاطر تو خلق کردم اما تو را برای خود خلق کردم، بعد از خدا همه چیز پایین‌تر از تو است همه اینها برای این است که تو با آنها به خدا برسی اصحاب عاشورا از همه دارای خود نربان ساختند تا به خدا رسیدند.

 

استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: اگر امکانات، تحصیلات، خانواده تو سبب شود که تو به الله برسی آنها مبارک است اما اگر سبب دوری تو از الله شود نامبارک است./807/پ202/ب4

ارسال نظرات