۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۲۷۱۰۴۸
استاد حوزه علمیه:

پیروی از هوای نفس عقل را تباه می‌کند

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با بیان این که هر اندازه انسان از نفس خود پیروی کند عقلش ضعیف می‌شود، گفت: ما کمبود علم نداریم و تمام خوبی‌ها و بدی‌ها را با نیروی عقل می‌دانیم و اگر بتوانیم چهل روز در برابر نفس از خود مراقبت کنیم تمام حکمت‌ها از عقل به زبان جاری می‌شود، اما اگر در مبارزه با نفس موفق نشویم، عقل خود را ضایع کردیم.
هواي نفس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام سید صادق میر شفیعی، استاد حوزه علمیه قم، ظهر امروز در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر در جمع زائران و مجاوران کریمه اهل‌بیت (ع)، در ادامه مباحث مربوط به راه‌های مبارزه با هوای نفس، با بیان این که عامل تمام معصیت‌ها اطاعت از هوای نفس است، گفت: گاهی هوای نفس، ما را به کاری امر می‌کند که گناه است و قطعاً باید با آن مخالفت کرد، به‌ عنوان نمونه ما را به سستی کردن در انجام واجبات الهی امر می‌کند.

 

وی ادامه داد: اما گاهی هوای نفس ما را به کاری امر می‌کند، که حرام نیست اما هوس است در اینجا هم برای این که انسان بتواند بر نفس خود غلبه کند، باید از آن اطاعت نکند.

 

 سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با تأکید بر این که هر کاری برای رضایت خداوند نباشد هوای نفس است، گفت: برای انسان فقط دو راه وجود دارد، راه خدا اولیاء که هماهنگ با عقل انسان است و راه هوای نفس، که شامل هر چیزی غیر از خداست و با عقل انسان سازگار نیست.

 

استاد حوزه علمیه با بیان این که از راه‌های مبارزه با هوای نفس، اطاعت از عقل است، خاطرنشان کرد: خداوند در وجود انسان پیامبری باطنی(عقل) قرار داده که تمام خوبی‌ها و بدی‌ها را می‌شناسد و اگر انسان با پیروی از هوای نفس عقل خود را ضایع نکند، بهترین ارشاد کننده است.

 

 وی با بیان این که هر اندازه انسان از نفس خود پیروی کند عقلش ضعیف می‌شود، گفت: ما کمبود علم نداریم و تمام خوبی‌ها و بدی‌ها را با نیروی عقل می‌دانیم و اگر بتوانیم چهل روز در برابر نفس از خود مراقبت کنیم تمام حکمت‌ها از عقل به زبان جاری می‌شود، اما اگر در مبارزه با نفس موفق نشویم، عقل خود را ضایع کردیم.

 

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به روایتی از امام علی (ع) گفت: عاقل کسی است که با هوای نفس مخالفت می‌کند و امر خدا را انجام می‌دهد و جاهل کسی است که از هوای نفس پیروی می‌کند و معصیت خدا را انجام می‌دهد.

 

 وی با تأکید بر این که انسان باید همیشه به خواسته‌های نفس شک کند و راحت تسلیم آن‌ها نشود، گفت: بزرگ‌ترین نیرنگ شیطان آن است که انسان به هوای نفس خود اعتماد کند./921/پ202/ف

 

ارسال نظرات