۰۸ تير ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۱
کد خبر: ۲۷۰۸۹۲
استاد حوزه بیان کرد:

محدود کردن یاد خدا به هنگام مشکلات سودی برای انسان ندارد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم با اشاره به این که انسان معمولا در سختی ها و مشکلات به یاد خدا می‌افتد، گفت: ما باید در زندگی عادی خود و از روی اختیار به یاد خدا باشیم؛ زیرا در حال اضطرار همه انسان‌ها به یاد خداوند می‌افتند و دیگر سودی به حالشان ندارد.
ياد خدا

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام احمد اسماعیلی کارشناس مسائل دینی در سخنرانی ظهر امروز در مسجد خاتم الانبیای پردیسان قم در تفسیر آیه «اذکرونی اذکرکم» گفت: هر اندازه ما به یاد خداوند باشیم خداوند هم به یاد ما است و اگر ما خدا را فراموش کنیم خداوند هم ما را به خودمان وا می‌گذارد.

 

وی افزود: در آیات زیادی از قرآن یاد و ذکر خداوند توصیه شده است که  یکی از آن موارد هنگام گناه است. خداوند در آیه 135 آل عمران می فرماید از صفات پرهیزکاران این است که وقتی گناهی انجام می‌دهند اصرار بر آن گناه نمی‌کنند و خدا را به یاد می‌آورند و فوری توبه می‌کنند.

 

سخنران مسجد خاتم الانبیا اظهار داشت: خداوند متعال دوستی خود و یاد خود را در وجود انسان قرار داده است؛ اما انسان به دلیل غفلت در این عالم، گاهی خداوند را از یاد می‌برد.

 

وی با اشاره به این که انسان در برخی موارد خواه نا خواه به یاد خدا می‌افتد، گفت: یکی از آن موارد هنگام اضطرار است؛ یعنی زمانی که در سختی ها و مشکلات گرفتار می‌شود و از همه جا نا امید است آن وقت متوجه خداوند می‌شود و دست نیاز به سمت او دراز می‌کند.

 

حجت الاسلام اسماعیلی با بیان این که حتی فرعون زمانی که دید دارد غرق می‌شود گفت به خدای موسی(ع) ایمان آوردم ابراز داشت: ما باید در زندگی عادی خود و از روی اختیار به یاد خدا باشیم؛ زیرا در حال اضطرار همه انسان ها به یاد خداوند می‌افتند و دیگر سودی به حالشان ندارد و خداوند می‌فرماید اگر از آن مشکل نجات شان بدهیم دوباره کافر خواهند شد.

 

وی افزود: امام صادق(ع) در این زمینه فرمودند «از سخت ترین چیزهایی که خداوند بر انسان واجب کرده این است که همیشه به یاد خدا باشیم» این به آن معنا نیست که انسان دائم ذکر بگوید بلکه به این معنا است که چگونه در مواجهه با حلال و حرام خدا رفتار می‌کنیم؛ اگر به طاعت خدا برخورد کردیم آن را پیروی کنیم و زمانی که به معصیت خدا برخوردیم از آن دوری کنیم و در هر شرایطی تسلیم خدا باشیم./843/پ202/ف

ارسال نظرات