۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰
کد خبر: ۲۷۰۵۹۹
آیت الله مهدوی مطرح کرد؛

یقین دلیل برتری 14 معصوم بر سایر پیامبران الهی

خبرگزاری رسا ـ نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری دلیل برتری 14 معصوم(ع) بر سایر پیامبران را داشتن یقین به ذات اقدس پروردگار عنوان کرد و گفت: محبت درجات مختلفی دارد و در میان مخلوقات باید بیشترین محبت را نسبت به 14 معصوم(ع) داشته باشیم.
آيت الله سيد ابوالحسن مهدوي امام جمعه موقت اصفهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، نماینده مردم استان اصفهان در مجلس خبرگان رهبری، بعد از ظهر امروز در جلسه اخلاق به مناسبت ماه مبارک رمضان در مدرسه علمیه ملا عبدالله اصفهان، گفت:  وقتی ما محبت خدا را پیدا می کنیم باید نسبت به هر آن چه که وابسته به خداست محبت داشته باشیم و  از هر آن چه که رنگ خدایی ندارد دوری کنیم.

 

وی ادامه داد: پدر و مادر می توانند نسبت به فرزندی که گناهکار است و ایمان به خدا ندارد، محبت نداشته باشند، اما می توانند نسبت به فرزندی که رنگ خدایی ندارد، شفقت داشته باشند و دلسوز او باشند، همچنین است در مورد دوستی که به ما لطف دارد، اما ایمان به خدا ندارد، در عین این که محبت نسبت به او نداریم اما می توانیم دلسوز او باشیم و شرایط را برای هدایت او فراهم کنیم و به او لطف کنیم.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: محبت درجات مختلفی دارد و کلی مشکک است، کلی به چیزی می گوییم که مانند نور افراد یا ذرات و اجزای فراوان و مختلفی در آن حضور دارند، مشکک هم به چیزی می گوییم که وجه اشتراک و تفاوت ذرات مختلف آن با یکدیگر یکسان است مانند نور که وجه اشتراک ذرات نور با هم نورانیت آنهاست و تفاوت ذرات نور با یکدیگر هم باز در نورانیت و شدت نور آنهاست، محبت هم از این مقوله است.

 

آیت الله مهدوی اظهار داشت: ممکن است محبت یک نفر نسبت به خدا در طول عمر خود هر روز زیاد شود و درجات مختلف داشته باشد، مؤمن هر که را رنگ ایمان دارد و مؤمن است دوست دارد، اما محبت او نسبت به آن ها یکسان نیست، مثلاً محبت ما نسبت به حضرت محمد(ص) نسبت به بقیه پیامبران بیشتر است و همچنین محبت ما نسبت به 14 معصوم(ع) نسبت به سایر پیامبران الهی بیشتر است زیرا مقام ایشان از همه آن ها بالاتر است.

 

وی ابراز داشت: با مشاهده آیات 24 سوره سجده و 75 سوره انعام، دلیل برتری 14 معصوم(ع) نسبت به سایر پیامبران از جمله حضرت ابراهیم(ع) را می فهمیم چراکه خداوند با کنار زدن پرده ها ملکوت آسمان ها و زمین را به او نشان داد تا اهل یقین شود و پیش از آن یقین نداشت در حالی که دلیل امام بودن ائمه اطهار(ع) در سوره انعام  این است که دائماً در یقین به سر می بردند و عبارت" کانوا بایاتنا یوقنون"، فعل استمراری و ماضی نقلی است که نشان دهنده وجود یقین در گذشته در ایشان و استمرار آن است.

 

نماینده مجلس خبرگان توضیح داد: در آیه 33 سوره احزاب که به آیه تطهیر مشهور است به فرموده امیرمؤمنان امام علی(ع) منظور از "رجس"، شک است و حضرت می فرمایند که "به خدا قسم به هیچ وجه یک لحظه هم نسبت به خدا شک نکردم" و این نیز نشان دهنده یقین همیشگی اهل بیت(ع) نسبت به خداوند است.

 

آیت الله مهدوی بیان داشت: با توجه به آیه 165 سوره بقره" والذین امنوا اشد حبا لله"، کسی که مؤمن است، شدیدترین محبت او نسبت به خداست و در مقام مقایسه چهارده معصوم با خدای متعال، باید بگوییم که چهارده معصوم همه کمالات و ایمان را دارند، اما از خودشان نیست، نه وجود و نه صفات آنها مال خودشان نیست و آن موجودی که وجود و صفاتش از خود اوست فقط پروردگار عالم است و هیچ کس قابل مقایسه با او نیست.

 

وی گفت: ائمه فرموده اند که "ما را از مرتبه خدایی پایین بیاورید، آن گاه هر چه می خواهید درباره ما بگویید"، خدای متعال در قرآن می فرماید که کلمات الهی را اگر بخواهند شمارش کنند، نمی توانند و مصداق کلمات الهی چهارده معصوم(ع) هستند، اما دریاها تمام می شوند و لو آب دریا را 2 برابر کنند.

 

منظور از وجه الله اهل بیت هستند

 

 

امام جمعه موقت اصفهان افزود: پیامبر(ص) فرمودند که "کسی ایمان ندارد مگر این که من محبوب تر از خودش باشم، و عترتم محبوب تر از عترتش و اهل بیت من محبوب تر از اهل بیتش و ذات من محبوب تر از ذات خودش باشد".

 

آیت الله مهدوی تصریح کرد: مخلوق محکوم به فنا است، حتی اهل بیت(ع) هم باقی نیستند چون مخلوق خدا هستند و برای این که بتوانیم باقی شویم باید به دریای الهی وصل شویم و گر نه قطره ای هستیم که به تنهایی نابود می شویم اما اگر به دریا وصل شویم باقی می شویم.

 

وی ابراز داشت: در قرآن می خوانیم که "کل شیء فان و یبقی وجه ربک ذوالجلال والاکرام"، هر کس از ما که وصل به خدا شویم، باقی به بقای خداوند می شویم و در این آیه هم منظور از وجه الله اهل بیت هستند که باقی به بقای پروردگارند چون وصل به خدا شدند.

 

استاد اخلاق حوزه علمیه اصفهان اظهار داشت: ما در به دنیا آمدن اختیاری از خود نداشتیم اما در بازگشت به سوی خدا که مطابق با "انا لله و انا الیه راجعون" است باید به سوی او بازگردیم، اگر قبل از آن که بیایند و ما را ببرند، با خواست خودمان به سمت خدا برویم، به پروردگار عالم وصل شده و باقی می شویم./939/پ202/ی 

ارسال نظرات