۰۷ تير ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۳
کد خبر: ۲۷۰۵۵۵
نماینده خبرگان رهبری مطرح کرد؛

مهم‌ترین عوامل حاشیه‌ساز در جامعه/ مطلق‌گرایی عامل عقب‌ماندگی است

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام والمسلمین هریسی از جزمی‌گرایی، مطلق‌گرایی و پایین بودن تحمل‌ها به عنوان عواملی که از ابراز عقیده افراد جلوگیری می‌کند و سبب حاشیه‌سازی و اختلاف اندیشه‌های موجود در جامعه می‌شود، نام برد.
حجت الاسلام و المسلمين هاشم زاده هريسي عضو خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در جمع خبرنگاران با بیان این‌که اختلاف اندیشه و نظر در جامعه، روحانیت و حوزه های علمیه نیز وجود دارد و این یک امر طبیعی است، اظهار داشت: نمی‌شود همگان یک جور صحبت کنند و بیندیشند. اگر در جامعه همه یک نوع اندیشه داشته باشند، آن جامعه مرده محسوب می‌شود.


وی تأکید کرد: در جامعه باید اندیشه‌های مختلف وجود داشته باشد ولی باید روش طرح این اندیشه‌های مختلف معقول باشد و با تحمل انجام شود و این کار نهادینه شود و هرکسی حق داشته باشد حرف خود را بزند.


عضو خبرگان رهبری در ادامه به چهار عامل که از ابراز عقیده افراد جلوگیری می‌کند و باعث حاشیه‌سازی می‌شود، اشاره کرد و گفت: خط قرمزهای زیاد، جزمی‌گرایی، مطلق‌گرایی و پایین بودن تحمل‌ها باعث می‌شود اختلاف اندیشه‌های موجود در جامعه که باید نعمت باشد، تولید ضرر کند و در اکثر جمع‌ها حاشیه‌هایی ایجاد می‌کند.


حجت الاسلام والمسلمین هریسی در ادامه در تشریح این چهار عامل اظهار کرد:
خط قرمز عبارت است از اینکه کلام خلاف اسلام، خلاف اخلاق و خلاف مصالح ملی نباشد؛ این‌ها چند مورد بیشتر نیستند. خارج از این باید همه یکدیگر را تحمل کنند ولی متأسفانه تحمل‌ها بسیار پایین است.


وی افزود: نکته دیگر این است که جزمی‌گرایی در برخی عرصه ها حاکم است یعنی هرکسی هر عقیده‌ای دارد فکر می‌کند دین خدا و اسلام همین است و بس، غیر از این کفر است و ضد انقلاب است و خیانت؛ و خلاصه عامل دشمن است. یعنی تا این حد جزمی‌گرایی حاکم است. به هیچ‌وجه حق به دیگری نمی‌دهند که شاید حرف دیگری از یک جهت حق باشد و فقط تأکید می‌کنند که آنچه من می‌گویم حق است و دیانت است و آنچه دیگری می‌گوید خیانت است و این به معنای جزمی‌گرایی است.


وی ادامه داد: مشکل دیگر مطلق‌گرایی است. یک جناح فکر می‌کند همه نظر خود درست است و هر چه جناح دیگر فکر می‌کند، غلط است.


حجت الاسلام والمسلمین هریسی تأکید کرد: کسانی که تحمل ندارند و در جلسات اعتراض می‌کنند و صدای خود را بالا می‌برند، به یقین بدانند این اقدام به ضرر خودشان تمام می‌شود، چون اکثریت قاطع افراد حاضر در جلسات با این روش مخالف هستند. حتی طرفدار آن‌ها هم ناراضی می‌شوند و این بدبینی‌ها جمع می‌شود و علیه خودشان بروز پیدا می‌کند و مردم خسته می‌شوند. اینها آثارش را در انتخابات نشان می‌دهد.


عضو خبرگان رهبری افزود: خدا می‌داند که من وابستگی گروهی ندارم و به هیچ شخصیتی هم وابسته و دلبسته نیستم و برای همه گروه‌های داخل نظام حرمت و احترام قائل هستم. هرچند که تفاوت‌ها وجود دارد اما من براساس اخلاق و حقوق و اصول شرعی و نه با معیار سیاسی نظر می‌دهم که خواه‌ ناخواه از یک طرف به نفع کسی و از طرف دیگر به ضرر فرد دیگری تمام می‌شود./853/پ202/ی

ارسال نظرات