۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۹
کد خبر: ۲۶۹۸۱۲
آیت الله شفیعی:

انسان مؤمن به عقل بیشتر از علم نیازمند است

خبرگزاری رسا ـ آیت الله شفیعی با اشاره به این که مؤمن باید برخوردار کوله باری از علم و دانش باشد که در هر زمان و مکان نیازمند آن شد بتواند استفاده کند، گفت: انسان مؤمن به عقل بیشتر از علم نیازمند است.
آيت الله شفيعي، نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، آیت الله سید علی شفیعی، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در سلسله جلسات درس اخلاق که در مسجد آیت الله شفیعی برگزار می شود، با اشاره به حدیثی از امام علی(ع) درباره ویژگی مؤمنان حقیقی ابراز داشت: براساس این حدیث «المؤمن یکون صادقا فی الدنیا، واعی القلب، حافظ الحدود وعاء العلم، کامل العقل» است.

 

وی با اشاره به این که ماه رمضان بهترین فصل برای عادت دادن نفس خود به ویژگی های مؤمنان حقیقی است، عنوان کرد: رمضان ماه تهذیب نفس، تکامل اخلاق و خودسازی است؛ انسان اگر در این ماه به این درجه نرسد در دیگر ماه ها موافق نخواهد بود.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به این که ویژگی «وعاء العلم» باید در مؤمنان باشد، ابراز داشت: وعاء به معنای خورج یا ظرفی که انسان وسایل خود را با آن جابجا می کند.

 

استاد حوزه علمیه خوزستان تصریح کرد: مؤمن باید برخوردار کوله باری از علم و دانش باشد که در هر زمان و مکان نیازمند آن شد بتواند استفاده کند؛ مانند داروخانه ها که باید مجهز به همه نوع دارو باشند مؤمن هم باید اینگونه شود.

 

آیت الله شفیعی با اشاره به این که برخی نسبت به مسائل بی ارزش و غیرضروری آگاهی دارند اما در مسائل شرعی و دینی علم و دانشی ندارند، گفت: علوم دینی و شرعی همیشه مورد لزوم و در جان آدمی قرار دارد؛ عدم پیگیری و حضور در مراسم های دینی سبب این اتفاق شده است.

 

وی گفت: در رساله های توضیح المسائل در بحث های مقدماتی آن، بیان شده انسان مسائلی که غالبا به آن احتیاج دارد فراگیری آنها بر او واجب و در غیر این صورت فاسق و از دین خارج شده چرا که ترک واجب انجام داده است.

 

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به صفتی دیگر از مؤمنان براساس روایت امام علی(ع) عنوان کرد: در این روایت «کامل العقل» به معنای این که علم صرفا کافی نیست و همراه با آن باید عقل و خرد باشد.

 

استاد حوزه علمیه خوزستان با اشاره به این که انسان به عقل بیشتر از علم نیازمند است، بیان داشت: ائمه اطهار(ع) می خواهند که پیروان آنان عاقل و خردمند باشند.

 

آیت الله شفیعی بیان داشت: عقل از کلمه عقال گرفته شده و به معنی زانو است؛ عقل انسان را محدود به انجام کارهای سودمند و مفید می کند./9453/پ202/ب4

ارسال نظرات