۰۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۸
کد خبر: ۲۶۹۷۷۴
استاد حوزه علمیه تبیین کرد؛

حکمت های مستجاب نشدن دعا

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه خواهران مشهد به حکمت های مستجاب نشدن دعا اشاره کرد و گفت: هیچ کس غیر خدا مصلحت ما را نمی داند، گاهی ما حاجتی را از خداوند می خواهیم و فکر می کنیم به مصلحت ما است، در حالی که خداوند صلاح ما را بهتر می داند.
دعا و نيايش

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، خانم ظهوری، استاد حوزه علمیه خواهران مشهد، امروز در سلسه نشست های حلقه های معرفت حرم مطهر رضوی که با موضوع «اخلاقی تربیتی» در رواق درالاجابه حرم مطهر رضوی برگزار شد، به جایگاه و شرایط استجابت دعا اشاره کرد و گفت: در هنگام دعا کردن، به گناهان خود اعتراف کنید که این اعتراف به گناه باعث می شود شما پاک شوید و مقدمات استجابت دعا را فراهم می کند.

 

وی در پاسخ به این پرسش که چرا دعاهای ما مستجاب نمی شود، ابراز کرد: هیچ کس غیر خدا مصلحت ما را نمی داند، گاهی ما حاجتی را از خداوند می خواهیم و فکر می کنیم به مصلحت ما است، در حالیکه چندسال بعد متوجه می شویم به مصلحت ما نبوده و این خود یک نوع مستجاب شدن است.  

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد با بیان این که گاهی استجابت دعا، به این است که بلایی از من دفع شود، تصریح کرد: شما اصرار در دعا کردن داشته باشید، اما در انتها خیر و صلاح آن را از خداوند بخواهید. بسیاری از دعاهای ما این گونه نیست که عین آن داده شود؛ بلکه گاهی مشابه آن  داده می شود.

 

ظهوری با خاطر نشان کردن این نکته که استجابت دعا، اشکال مختلف دارد، افزود: گاهی دعاهای ما آن گونه که بلافاصله بعد از دعاکردن مستجاب شود، نیست؛ بلکه در استجابت آن تأخیر می افتد.

 

جزای دعاهای مستجاب نشده، در آخرت داده می شود


وی ابراز کرد: گاهی دعاهای ما مستجاب نمی شود و گذاشته می شود برای روز قیامت، که این مورد از همه بهتر است؛ خداوند در روز قیامت آن قدر به انسان ها عنایت و عطا می کند که افراد آرزو می کنند، کاش هیچ حاجت ما در دنیا مستجاب نمی شد. خداوند به ازای هر دعایی که در دنیا مستجاب نشده است، در آخرت به انسان ها چیزی عطا می کند.

 

این استاد حوزه علمیه خواهران مشهد اظهار کرد: اگر دعای ما مستجاب نشد، نباید در ایمان ما تزلزل ایجاد شود؛ چرا که خداوند متعال ما را دوست دارد و صلاح ما را می داند؛ بر اساس آیه «وَعَسَى أَن تَکْرَهُواْ شَیْئًا وَهُوَ خَیْرٌ لَّکُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَیْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّکُمْ وَاللّهُ یَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ، و بسا چیزی را خوش نمی دارید و آن برای شما خوب است، و بسا چیزی را دوست می دارید و آن برای شما بد است، و خدا می داند و شما نمی دانید.»، گاهی ما گمان می کنیم مساله ای به نفع ما است، در حالیکه امکان دارد نفعی در آن نباشد.

 

این کارشناس مذهبی به فضیلت صبر اشاره کرد و گفت: انسان اگر ایمان، توکل و صبر او زیاد باشد، مشکلات او برطرف می شود. یکی از بالاترین درجات بهشتیان، متعلق به انسان های صبور است. 

 

ظهوری با اشاره به این که یک از حکمت های استجابت نشدن دعا این است که خدا دوست دارد تا بندگانش او را صدا بزنند، افزود: خداوند متعال عاشق بندگان خود است، ذات اقدس الهی در حدیثی قدسی می‌فرماید: «اگر کسانی که از من روی برمی‌گردانند، بدانند چقدر به آنها علاقه دارم، هر آینه از شوق جان می‌سپردند»./1309/پ202/ب4

ارسال نظرات