۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۹
کد خبر: ۲۶۹۳۴۰

وزارت خارجه آمریکا خواستار دسترسی کامل بازرسان آژانس به همه تأسیسات هسته‎ای ایران شد

خبرگزاری رسا ـ وزارت خارجه آمریکا در واکنش به طرح مجلس برای منع دسترسی به تأسیسات نظامی گفت: اینها مراحل اولیه قانونگذاری است که مجلس تمایل به انجام آن دارد اما همانطور که گفتیم بازرسان آژانس باید به دسترسی لازم به تأسیسات ایران را داشته باشند.
انرژي هسته اي

 

به گزارش خبرگزاری رسا، «جان کربی» سخنگوی وزرات خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود در واکنش به تصمیم مجلس ایران برای منع دسترسی آژانس به تأسیسات نظامی گفت: آنطور که متوجه شدیم، اینها یک نوع مراحل اولیه و ابتدایی قانونگذاری است که مجلس ایران آشکارا برای انجام این اقدامات ابراز علاقه کرده است. آنچه که ما می‌گوییم واضح است، مذاکرات تا زمانی که گفت‌وگو می‌کنیم در وین ادامه دارد.

 

انتظارات ما این است که ایران تمام پارامترها و شروط توافق لوزان را اجرا کند و به طور قطع در حال حاضر مذاکرات نهایی در جریان است و در مذاکرات نهایی باید دسترسی لازم به بازرسان آژانس داده شود تا توافقات صورت گرفته به طور کامل قابل تأیید باشد. همه طرفین در این باره نظرات متفاوتی دارند و نظرات متفاوتی خواهند داشت. نظرات بسیار زیادی در این فرایند مطرح خواهد شد. اما ما قبلاً هم گفته‌ایم که توافق نکردن بهتر از یک توافق بد است.

 

وی در پاسخ به این سوال که آیا دسترسی به تأسیسات نظامی ایران به مانع جدی برای مذاکرات هسته‌ای تا مهلت 30 ژوئن تبدیل شده است، گفت: همانطور که گفتیم ما در حال حاضر در وین با تیم‌های مذاکره‌کننده تمامی کشورها در حال مذاکره هستیم. این مذاکرات ادامه دارد. انتظار ما این است که اگر قرار است به توافقی برسیم یک توافق درست باشد و توافقی باشد که طبق آن ایران هرگز به تسلیحات هسته‌ای دسترسی پیدا نکند.

 

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در خصوص روند مذاکرات هسته‌ای گفت: مذاکره‌کنندگان در حال حاضر به سختی کار می‌کنند و فکر می‌کنم که باید به آنها فضا داده شود تا بتوانند کار خود را پیش ببرند. آنچه که صحت دارد این است که در لوزان در ماه آوریل، توافق شد که ایران پارامترهایی را برای دادن مجوز به بازرسان آژانس برای داشتن دسترسی‌های لازم و ضروری ارائه دهد. این مسئله در ماه آوریل توافق شد و این توافق همچنان جاری است. البته این توافق نهایی تلقی نمی‌شود و به همین دلیل است که مذاکره‌کنندگان در حال حاضر در حال کار کردن هستند.

 

کربی درباره شعار مرگ بر آمریکا برخی از نمایندگان مجلس ایران در حین رأی‌ دادن به لایحه عدم دسترسی به تأسیسات نظامی ایران تصریح کرد: من در جایگاهی نیستم که درباره تمامی افرادی که شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهند، نظر بدهم.

 

وی ادامه داد: من قصد ندارم میزان نگرانی که در خصوص این شعارها وجود دارد را توصیف کنم. منظورم این است که اینها شعارهایی است که ما قبلاً هم از جانب ایران شنیده بودیم. فکر می‌کنم آنچه که گویا است این مسئله است که شعارها یا شاید اظهارات تند و تیز برخی از تندروها را کمتر کنیم و این حقیقت را که ما با یک تیم بر سر میز نشسته‌ایم و پیشرفت در حال حاصل شدن است، بیشتر کنیم.

 

کربی افزود: همانطور که شنیدید، «فیلیپ هاموند» وزیر خارجه انگلیس گفت، امیدوار است که در 30 ژوئن توافق حاصل شود. بنابراین تلاش‌ها ادامه دارد و من فکر می‌کنم که تمرکز کری و شرمن بر این است که کارها در میز مذاکرات انجام می‌شود و لزوماً تمرکز بر شعارهای مردم ایران نیست.

 

وی در خصوص اظهارات «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در خصوص این مسئله که رسیدن به یک توافق خوب بهتر از اتکا کردن به تاریخ 30 ژوئن است، اظهار داشت: تمرکز ما همچنان بر ادامه کار تا تاریخ 30 ژوئن است. همچنان به 30 ژوئن به عنوان هدف تمرکز داریم و هاموند نیز همین مسئله را گفت. جان کری نیز همین مسئله را گفته است. و این چیزی است که تیم مذاکره کننده بر روی آن کار می‌کند.

 

ضرب‌الاجل‌ها چیزهای خوبی است زیرا به رسیدن به نتیجه کمک می‌کند و من فکر می‌کنم غیرسازنده است که من بخواهم اینجا فرض و گمان را بر این بگیرم که مذاکرات بعد از 30 ژوئن ادامه داشته باشد. تیم‌های مذاکره به سختی در وین در حال تلاش هستند. ما باید بگذاریم آنها کارشان را انجام دهند. همه بر روز 30 ژوئن متمرکز هستند. بگذارید ببینیم در یک هفته به کجا می‌رسیم.

 

وی با اینحال ادامه داد: تاریخ مهم‌تر از خود توافق نیست. من وقتی درباره پیشرفت مذاکرات حرف می‌زنم، فکر نمی‌کنم به هیچ وجه بیش از اندازه بزرگنمایی کرده باشم. من درباره این حقیقت که پیشرفت‌هایی در حال شکل‌گیری است، صریح و روشن بودم. اما این پیشرفت‌ها کند است. مذاکرات همچنان جدی است. هنوز موضوعاتی باقی مانده که باید رفع شود و هیچ‌کس در اینجا امیدواری بیش‌ از اندازه نمی‌دهد. ما بارها و بارها گفته‌ایم که توافق نکردن بهتر از یک توافق بد است./982/ب101/د

ارسال نظرات