۰۲ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۶
کد خبر: ۲۶۹۳۱۳
رییس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور:

نمایشگاه قرآن محلی برای تبلیغات تجاری نیست

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، با بیان این مطلب که نمایشگاه قران محلی برای تبلیغات نیست، گفت: باید باز تعریفی درباره فلسفه نمایشگاه قرآن داشته باشیم و نباید اجازه داد تا دیدگاه تجاری و تبلیغی وارد نمایشگاه شود.
سازمان فعاليت هاي قرآني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، نشست خبری بخش دانشگاهیان بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، با حضور حمید صابر فرزام، رییس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، دکتر جعفر‌پور، رییس اداره قرآنی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، عبدالرضا صادقی، مدیر کل فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی و نماینده نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، عصر سه‌شنبه دوم تیر‌ماه در سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور برگزار شد.

نمایشگاه قرآن محلی برای تبلیغات تجاری نیست

در ابتدای این مراسم، صابر فرزام با اشاره به این موضوع که بخش دانشگاهی از همان ابتدای کار نمایشگاه قرآن در کشور فعال بوده، گفت: سال گذشته به‌دلیل بروز برخی ناهماهنگی‌ها و نبود فضای کافی برای بخش دانشگاهی، آن‌طور که باید و شاید نتوانستیم تا فعالیت‌های مد نظر خود را عرضه کنیم.

وی افزود: امسال بر خلاف سال قبل با همکاری بسیاری خوبی با ما شده است، فضایی در حدود 850 متر به‌طور مسقف و 500 متر در فضای باز جهت انجام کار‌های کارگاهی در اختیار بخش دانشگاهی قرار گرفته است که حدود 10 برابر سال قبل است، هر‌چند که بودجه امسال بخش دانشگاهی به‌شدت کاهش پیدا کرده است اما تلاش می‌کنیم تا با امکانات حداقلی، برداشتی حداکثری را از نمایشگاه قرآن امسال داشته باشیم.

رییس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، با بیان این مطلب که نمایشگاه قران محلی برای تبلیغات نیست، تاکید کرد: باید باز تعریف درباره فلسفه نمایشگاه قرآن داشته باشیم، نباید اجازه داد تا دیدگاه تجاری و تبلیغی وارد نمایشگاه شود، بلکه باید با بالا بردن توانمندی‌‌ها و درس گرفتن از ضعف‌های موجود در دسال‌های قبل به نقطه‌ای برسیم که بتوانیم هم خلأ‌های موجود را رفع کنیم و هم توانمندی‌های خود را به نمایش بگذاریم.

وی با درخواست کمک از اصحاب رسانه، خاطر‌نشان کرد: ما از اصحاب رسانه تقاضا داریم تا با رصد کامل فعالیت‌ها در نمایشگاه و بازتاب تمام کمی‌ها و کاستی‌ها ما را یاری کنند تا با بر‌طرف کردن نقاط ضعف موجود در سال‌های بعد با برنامه‌ای جامع‌تر پیش برویم و همیشه در مسیر رو به جلو قرار داشته باشیم.

فرزام با بیان این موضوع که امسال نمایشگاه قرآن به‌صورت ستادی اداره می‌شود، گفت: مسؤولیت ستادی نمایشگاه قرآن امسال در بخش دانشگاهی بر عهده جهاد دانشگاهی می‌باشد، ضمن این‌که در بخش‌های دیگر، وزارت علوم، وزارت بهداشت، دانشگاه آزاد، دانشگاه پیام نور، دانشگاه فنی و حرفه‌ای، جهاد دانشگاهی، نهاد رهبری در دانشگاه‌ها و بسیج دانشجویی نیز فعالیت‌های گسترده‌ای خواهند داشت.

رییس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور با بیان این مطلب که یک بخش برای دانشجویان هنرمند دینی و قرآنیدر نظر گرفته شده است، تصریح کرد: در این بخش 60 دانشجو فعالیت‌های هنری خود را در 23 غرفه در نظر گرفته شده مورد بازدید مراجعه کنندگان به نمایش قرار خواهند داد.

وی با تشکر از شهرداری تهران، خاطر‌نشان کرد: شهرداری تهران نیز حمایت‌های بسیار خوبی را از بخش دانشگاهی داشته است، ضمن این‌‌که قرار شده است تا برخی از آثار حجمی تولید شده در نمایشگاه از سوی سازمان زیبا‌سازی شهر تهران برای بازدید عموم در سطح شهر نصب شوند.

فرزام با اشاره به بخش نشست‌های تخصصی، گفت: سال گذشته علی‌رغم برگزاری چندین نشست مهم در حاشیه نمایشگاه قرآن، به‌دلیل طولانی بودن روز و گرمای هوا و سختی ایجاد شده برای روزه‌داران نتوانستیم آن‌طور که باید و شاید از نشست‌ها بهره بگیریم، امسال قرار بر این شد تا تنها 40 نشست تخصصی در حاشیه نمایشگاه برگزار شود، و بقیه نشست‌ها در طول سال برگزار شده و نتایج آن‌ها در نمایشگاه بیست و چهارم ارائه گردند.

وی در بخش تشریح فعالیت‌های بخش‌های مختلف دانشگاهی، خاطر‌نشان کرد: وزارت بهداشت با انجام فعالیت‌هایی حول محور سبک زندگی سلامت و قرآن و سلامتی، دانشگاه فنی و حرفه‌ای در بخش فعالیت‌های مختف هنری و حرفه‌ای، نهاد رهبری در بخش برگزاری نشست‌های مختلف و ارائه تولیذات مکتوب، دانشگاه آزاد در انجام نشست‌های تخصصی حکومت صالحان، دانشگاه پیام نور در حوزه مشاوره‌های قرانی و تقدیر از نخبگان قرآنی، بسیج دانشجویی حول محور ارائه دستاورد‌های قرانی و جهاد دانشگاهی با سه حوزه فعالیت‌های دانشجویی، طرح دانشجویان متقاضی تدریس درس قران و مطالعات میان رشته‌ای، حضور گسترده‌ای در نمایشگاه قرآن امسال خواهند داشت.

رییس سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشگاهیان کشور، با تشریح طرح دانشجویان متقاضی تدریس در درس قرآن، تاکید کرد: در این بخش تلاش شده است تا دانشجویانی که متقاضی تدریس درس قرآن هستند جذب شوند و پس از آموزش در جهاد دانشگاهی، با پرداخت حق الزحمه تدریس به ایشان، جذب مدارس شوند.

قرآن و عترت تماما هم‌دلی و همزبانی را بیان می‌کنند

در ادامه این نشست جعفر‌پور با ارائه گزارشی کوتاه از فعالیت‌های سال قبل اداره قرآنی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، گفت: تجربه سال قبل نشان می‌دهد که ما در بخش پژوهشی بسیار خوب کار کرده‌ایم، امسال نیز با انجام 40 نشست تخصصی در طول نمایشگاه در همین راه قدم بر خواهیم داشت.

وی افزود: بر اساس شعار امسال که هم‌دلی و هم‌زبانی است، باید بیشتر به قرآن و عترت که تماما به هم‌دلی و هم‌زبانی می‌پردازند توجه کرد، ضمن این‌که در شرایط حساس امروز منطقه نیز باید کاملا هوشیار بود و از این فرصت خوب بهره کافی را برد.

جعفر‌پور در بخش تشریح برنامه‌های اداره قرآنی وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، تاکید کرد: در نمایشگاه امسال به جشنواره‌های قرآن و عترت، پایان‌نامه‌های قرآنی، دستاورد‌های وزارت علوم، آثار برگزیده در حوزه قرآن و عترت، نشست‌های قرآنی و کرسی‌های آزاد اندیشی و برپایی غرفه برای دانشگاه تهران و دانشگاه علوم حدیث شهرری ، به‌طور جدی و تخصصی پرداخته خواهد شد.

فعالیت‌های گشترده دانشگاه آزاد در نمایشگاه قرآن امسال

در پایان این نشست، عبدالرضا صادقی، مدیرکل فعالیت‌های قرآن و عترت دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: دانشگاه آزاد در بخش مسابقات کتبی و قرائت قرآن کریم، جشنواره هنر و ادبیات دینی، نشست‌‌‌‌های تخصصی، برگزاری جلسات دفاع از پایان‌نامه‌های دانشجویی، برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی، کارگاه‎های هنری و ارائه نشریات قرآنی فعالیت گشترده‌ای خواهد داشت./856/پ201/ب4

ارسال نظرات