۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۳۲
کد خبر: ۲۶۸۷۹۳
سخنران حرم رضوی تبیین کرد؛

تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان/ روزه، دارای آثار روحی و معنوی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مهدوی نیا با بیان این که از روزه به عنوان یکی از درمانگرهای جسمانی هم یاد می شود، گفت: روزه گرفتن صرف انجام یک عمل عبادی نیست و در کنار آثار و نتایج روحی و معنوی دارای آثار و نتایج جسمانی نیز هست که باید با رعایت اصول و قوانین به آن ها دست یافت.
حجت الاسلام مهدوي نيا
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام علی مهدوی نیا، استاد حوزه و دانشگاه عصر 31 خردادماه در برنامه «دین، نشاط، زندگی» که در حرم رضوی برگزار شد به تبیین و تشریح بایدها و نبایدهای تغذیه ای در ماه مبارک رمضان و در وعده های افطار و سحر پرداخت.
 
 
حجت الاسلام مهدوی نیا اظهار کرد: روزه گرفتن صرف انجام یک عمل عبادی نیست و در کنار آثار و نتایج روحی، معنوی و باطنی اش دارای آثار و نتایج جسمانی، ظاهری و دنیایی است؛ اصولاً تمام دستورات دین به این صورت است که چندین چراغ روشنایی و فایده دنیایی، ظاهری، باطنی و اخروی را با هم به دنبال دارد.
 
 
نقش روزه در پاکسازی بدن
 
این پژوهشگر و مشاور طب اسلامی با بیان اینکه از روزه به عنوان یکی از درمانگرهای جسمانی یاد می شود، تصریح کرد: در نگاه پزشکی دوره درمان برای پاکسازی بدن از رسوب ها و آلودگی ها مدت زمان یک ماه است تا در آن با رعایت نکات تغذیه ای و در صورت نیاز مصرف دارو بدن از رسوبات و سموم پاک شود.
 
 
سخنران حرم رضوی ادامه داد: خداوند این دوره درمانی را به صورت طبیعی و در قالب روزه برای ما قرار داده است تا در کنار استفاده از آثار و فواید معنوی و اخروی، بدن ما به ویژه کبد، کلیه و خون از سموم و رسوباتی که در طول سال از طریق خوراکی ها و نوشیدنی ها به آن آلوده شده است پاک و رها شود و از بیماری های احتمالی به دور بماند.  
 
 
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: ماه رمضان در کنار سایر آثار و ویژگی هایش، بر کاهش وعده های غذایی نیز تأکید می کند، موضوعی که بارها مورد تأکید ائمه اطهار(ع) نیز قرار گرفته است؛ طبق روایات و تحقیقات طب سنتی کاهش وعده غذایی موجب مقاوم سازی بدن، تقویت قوای ذهنی و حافظه، افزایش نورانیت باطن و قلب می شود.
 
 
حجت الاسلام مهدوی نیا با بیان این که وعده غذایی ناهار اهمیت چندانی در سلامت انسان ندارد و حتی موجب چاقی می شود، تصریح کرد: بنابر‌این یکی از تأکیدات ماه رمضان بر اهمیت و نقش دو وعده غذایی در روز بر سلامت انسان قرار گرفته است و مطلوب است روزه داران پس از اتمام ماه مبارک حداقل برای مدتی این دو وعده غذایی را همچنان رعایت کنند؛ خداوند نیز هنگامی که از وعده های بهشتی سخن می گوید تأکید می کند که «بهشتیان در پیشگاه خدا متنعمند در هر صبح و شب» که این کلام الهی نشان از وعده های غذایی اندک می دهد.
 
 
بایدها و نبایدهای افطار
 
وی با بیان اینکه برای بهره برداری از برکات ظاهری و جسمانی روزه باید اصول و قوانین تغذیه ای را در این ماه رعایت کرد، گفت: طبق روایات روزه دار باید افطارش را با نوشیدنی گرم مانند آبجوش، شیر گرم و یا چای کمرنگ در کنار شیرینی های طبیعی مانند خرما و عسل باز کند؛ اگر شیرینی های طبیعی در دسترس نبود بهتر است نبات که طبیعتی گرم و ضرری کمتر از قند و شکر دارد در اولویت قرار بگیرد.
 
 
سخنران حرم رضوی تأکید کرد: افرادی که روزه شان را با نوشیدنی سرد افطار می کنند ظلم و آسیب شدیدی به سیستم گوارشی، کبد و خونشان وارد می کنند که گرفتگی رگ ها، غلظت خون و چربی کبد از جمله عوارض آن است.
 
 
استاد حوزه و دانشگاه افزود: در افطار بهتر است از وعده های غذایی ملایم مثل سوپ و آش های سریع الهضم، حلیم، فرنی و شیر برنح استفاده شود و غذاهای خشک مورد استفاده قرار نگیرد. 
 
 
این پژوهشگر و مشاور طب اسلامی اظهار کرد: استفاده از هر نوع نوشیدنی حتی آب در حین غذا خوردن آسیب های شدیدی به دنبال دارد که طبق روایات بیماری های گوارشی از جملۀ آن ها است؛ برای رفع تشنگی بهتر است مدتی پس از افطار از نوشیدنی هایی مانند شربت سکنجبین و یا شربت خاکشیر که عطش را مهار و قوت انسان در برابر تشنگی را افزایش می دهد استفاده کرد که البته این نوشیدنی ها نباید بیش از حد خنک باشد و در تهیه آن ها نباید از یخ که خودش آسیب هایی را به دنبال دارد استفاده کرد؛ همچنین استفاده از هندوانه ساعاتی پس از افطار نیز توصیه می شود.
 
 
وعده های غذایی سحر
 
حجت الاسلام مهدوی نیا با بیان این که وعده غذایی سحر باید به گونه ای مدیریت شود تا در طی روز گرسنگی و تشنگی بر ما غلبه نکند، عنوان کرد: نخستین نکته ای که در سحر باید مد نظر داشت حفظ آرامش و در نظر گرفتن زمان کافی برای سحری خوردن است؛ به عبارتی نباید زمان سحری خوردن را بیش از حد نزدیک به اذان صبح در نظر گرفت بلکه باید با آرامش کافی و با فاصله زمانی مناسب از اذان صبح سحری را صرف کرد تا بدن بتواند غذا را به خوبی جذب کند.
 
 
وی با تأکید بر این که در بین وعده غذایی سحر نیز نباید از نوشیدنی استفاده کرد، تصریح کرد: بهترین زمان برای استفاده از نوشیدنی در هنگام سحر، 15 تا 20 دقیقه قبل از صرف وعده غذایی سحر است.
 
 
سخنران حرم رضوی با تأکید بر این که طبق روایات وعده های غذایی زود هضم مانند میوه و سالاد را باید بر وعده های دیر هضم ارجح دانست، گفت: با این وجود میوه هایی مانند خربزه، انار، سیب و خرما از این قاعده مستثنی هستند و چه بسا استفاده آن ها بعد از غذا تأثیر بیشتری هم داشته باشد؛ بنابراین توصیه می شود بعد از صرف وعده سحری از خربزه که یکی از بهترین مقاوم سازها در برابر عطش و تشنگی و حتی گرسنگی است استفاده شود.
 
 
حجت الاسلام مهدوی نیا ادامه داد: در نبود خربزه می توان از دوغ بی نمک که از سوی فرد و از ماست محلی استفاده می شود همراه با تخم خرفه استفاده کرد که این نوشیدنی نیز مقاومت بدن در برابر تشنگی را افزایش می دهد.
 
 
استاد حوزه و دانشگاه ابراز کرد: از بعد از افطار تا سحر از پی در پی نوشیدن آب خودداری کرده و تحمل خودتان را افزایش دهید؛ پی در پی نوشیدن آب نه تنها مفید نیست بلکه سبب می شود تا بدن همان میزان آب نوشیده شده به علاوۀ آب های ذخیره شدۀ بدن را دفع کند و عطش در طول روز را افزایش دهد.
 
 
وی تأکید کرد: در سحر از خوردن غذاهای پرچرب، خشک، سرخ کردنی و غذاهای دیرهضم و سنگین پرهیز کنید؛ صرف غذاهایی مانند مرغ و بادمجان در وعده سحر نیز سبب افزایش عطش در طول روز می شود.
 
 
این پژوهشگر و مشاور طب اسلامی تصریح کرد: بهترین وعده سحری همان وعده ای است که در صبحانه استفاده می کنید؛ البته استفاده از پنیر و چای شیرین به هیچ وجه نه به عنوان صبحانه و نه به عنوان سحری توصیه نمی شود چرا که این وعده غذایی که بر خلاف روایات نیز هست رسوب گذاری در خون و کبد را افزایش می دهد./1308/پ
ارسال نظرات