۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۳
کد خبر: ۲۶۸۶۸۲
استاد حوزه علمیه:

مقدمه بودن عشق مجازی برای رسیدن به عشق حقیقی حرف صحیحی نیست

خبرگزاری رسا ـ آیت الله حسینی زنجانی با انتقاد از برخی سخنان که عشق مجازی و زمینی را مقدمه رسیدن به عشق حقیقی بیان می کنند، گفت: این حرف صحیحی نیست که برخی از عرفان های صوفی می گویند از عشق مجازی و زمینی می توان به عشق حقیقی یعنی خداوند متعال رسید.
آيت الله سيد محمد حسيني زنجاني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در زنجان، آیت الله سید محمد حسینی زنجانی، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه و مفسر قرآن کریم، امروز در جمع مردم زنجان در مسجد جامع این شهر با اشاره به این که انسان دارای دو نوع حکمت است گفت: ما یک حکمت عملی داریم و یک حکمت نظری و تفاوت این دو در آن است که حکمت نظری تفکرات و دیدگاه های انسان را نسبت به خلقت و جهان آفرینش و مباحث پیرامون آن اصلاح می کند.

 

وی در ادامه خاطرنشان کرد: کسانی که نمی خواهند به سؤالات حکمت نظری و در مورد چرایی و چگونگی حضور انسان در این جهان پاسخگو باشند، زندگی شان حیوانی خواهد بود چرا که به هیچ مبدأ و مقصدی ایمان ندارند.

 

این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه در ادامه با اشاره به مباحث حکمت عملی اظهار داشت: حکمت دیگری که در اینجا وجود دارد و بعد از حکمت نظری قرار می گیرد؛ حکمت عملی است که انسان باید آموخته های خود را به مرحله عمل رسانده و طبق مقتضای دانسته ها و علم خود عامل باشد.

 

وی در ادامه با اشاره به تفاوت های بین اخلاق و عرفان تصریح کرد: فرق بین اخلاق و عرفان در این است که عرفان، بیشتر با دل انسان سر و کار دارد و وقتی که پای عرفان که بیشتر دلی است، در میان باشد انسان آماده است که از همه چیز خود بگذرد که البته این نوع عرفان در اشعار و ادبیات حافظ بیشتر به چشم می خورد.

 

این مفسر قرآن کریم در ادامه با بیان این که انسان همانند خلقت خود باید در اعمال و رفتار اعتدال داشته باشد افزود: بین اعمال انسان باید اعتدال رعایت شود چرا که اگر به خلقت خود نیز توجه کنیم این اعتدال به وضوح قابل مشاهده است مانند این که خداوند در وجود انسان، هم قوه قهریه و غضبیه قرار داده و هم قوه ترس تا این که از خود و تجاوز به ناموس خود از قوه قهریه استفاده نماید که این طریق اعتدال استفاده از این قوه است.

 

آیت الله حسینی در ادامه اظهار داشت: انسان باید نسبت به دیگران هم در رفتارهای خود اعتدال داشته باشد که در روایات نیز این سخن به میان آمده است که اصل ایمان این است که آن چیزی که برای خود می پسندی برای دیگران نیز بپسندی و بالعکس.

 

وی در ادامه با اشاره به مطرح شدن بحث عشق و عاشقی در برخی از عرفان ها تصریح کرد: اما برخی از عرفان ها هم بحث عشق و عاشقی و دل را مطرح می کنند که دیگر در آن حد و مرزی وجود ندارد که البته بسیاری از امور هم در آن اتفاق می افتد.

 

استاد خارج فقه و اصول در ادامه با اشاره به این که در دنیا دو نوع عشق وجود دارد خاطر نشان کرد: ما دو نوع عشق داریم که یکی از آنها این است که برخی ها که اکثرا صوفی مسلک نیز هستند می گویند از عشق مجازی و زمینی می توان به عشق حقیقی که همان خداوند متعال است رسید که این حرف صحیحی نیست اما عشق دیگر، عشق به ذات یگانه خداوند است که البته در روایات نیز آمده است که فقط علی (ع) به این عشق نائل آمد.

 

آیت الله حسینی در پایان با اشاره به مناجات های شبانه امام علی (ع) با خداوند تأکید کرد: وقتی به مناجات های علی (ع) با خداوند نظر می کنیم می بینیم که این فقط کار عشق است که چنین جملات و کلمات زیبا و پر مغزی را بر زبان ایشان جاری می کند. /949/پ202/ب4

ارسال نظرات