۳۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۲۶۸۶۴۵
نماینده خبرگان رهبری:

همدلی و هم‌زبانی برگرفته از قرآن و جزو ویژگی‌های‌ ماه رمضان است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی با بیان این‌که همدلی و هم‌زبانی باید میان گروه‌های مختلف نظام اسلامی شکل گیرد، گفت: همدلی و هم‌زبانی از ویژگی‌های ماه رمضان است.
همدلي و همزباني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به فرصت خوب ماه مبارک رمضان برای دستیابی به همدلی و هم‌زبانی گفت: آنچه از دل برآید و بر زبان جاری شود، همزبانی اعتقادی و صادقانه را به وجود می‌آورد اما اگر دل‌ها از یکدیگر جدا باشد و زبان‌ها به ظاهر یکی باشد، نفاق شکل می‌گیرد.


وی افزود: شعار «همدلی و همزبانی» واقعا زیبا و برآمده از اسلام و قرآن است، خاطرنشان کرد: این توصیه رهبری را باید در ماه مبارک رمضان باید آن را تمرین کنیم؛ چرا که خود این ماه درس همدلی و همزبانی به روزه‌داران می‌دهد.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی خاطرنشان کرد: در این ماه همه ما روزه می‌گیریم و در یک ساعات خاصی از خوردن و نوشیدن دست می‌کشیم و به خدا لبیک می‌گوییم و ترک لذایذ می‌کنیم و در ساعت مشخصی با یک اجازه شروع به خوردن می‌کنیم؛ یعنی در واقع یک کار انجام می‌شود و باعث یک‌رنگی و یک‌نواختی مسلمانان می‌شود.


عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ویژگی‌های ماه رمضان گفت: رمضان ماه مهربانی، رحمت و محبت است و رحمت خداوند در این ماه به بندگانش سرازیر می‌شود؛ بنده‌ها نیز باید نسبت به یکدیگر مهربان باشند و ایثار کنند و دست یکدیگر را بگیرند.


وی همچنین اظهار کرد: ماه رمضان، ماه قرآن است و قرآن نیز نه تنها مسلمانان را بلکه تمام مردم را به همدلی و همزبانی توصیه کرده است؛ همه به یک خدا معتقد باشند و دلشان یکی باشد تا زبانشان هم یکی شود.


حجت‌الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی ادامه داد: در قرآن کریم 20 مرتبه عبارت «یا ایهاالناس»، 2 مرتبه «یاایهاالانسان» و 5 مرتبه «یابنی آدم» آمده است که این به معنای دعوت عمومی قرآن به همدلی است؛ این مسأله موسمی و فصلی نیست، بلکه مربوط به هر روز و هر سال است و انسان باید در همه عمرش همدلی و همزبانی را در دستور کار خود قرار دهد.


وی با بیان اینکه آموزه‌های ماه مبارک رمضان همیشگی است، گفت: همدلی و همزبانی از جمله آموزه‌های ماه رمضان است که باید از آن درس گرفت مخصوصاً امسال که با این نام مزین شده است باید بیش از هر زمان دیگری مورد توجه قرار گیرد.


عضو مجلس خبرگان رهبری در مورد مخاطب همدلی و همزبانی گفت: آیا این توصیه به کسانی گفته شده است که همفکر و هم‌اندایشه و هم‌جناح و هم‌گروه باشند؟ اینها که هر کدام با یکدیگر هم‌دل هستند بر اساس مرامنامه و اساسنامه خود عمل می‌کنند و به آن اعتقاد دارند؛ بنابراین همدلی و همزبانی باید بین گروه‌های مختلف شکل گیرد.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی افزود: احزاب، گروه‌ها و جمعیت‌های مختلف که در جزئیات و روش‌ها با یکدیگر تفاوت دارند اما دلشان با خدا، اسلام و منافع ملی است، بنابراین در کلیات یکی هستند و مصلحت مملکت را می‌خواهند و تلاش می‌کنند همگان را به خدا برسانند و در جامعه اسلام را پیاده کنند.


وی تصریح کرد: این گروه‌ها و احزاب هرچند برداشت‌ها و سلیقه‌های مختلفی دارند و اما به دلیل اینکه در هدف یکی هستند باید با یکدیگر با حرمت، ادب و احترام صحبت کنند، نه این‌که به یکدیگر نسبت‌های ناروا و تهمت بزنند و متهم به خیانت کنند و مسائل را طوری مطرح کنند که طرف مقابل را خرد کنند و بخواهند برای رسیدن به هدف خود از روی دیگران عبور کنند.


عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه دروغ گفتن و افترا بستن به دیگران برای رأی آوردن و شکست خوردن دیگران خطرناک است و شایسته جامعه اسلامی نیست، گفت: چنین رفتارهایی شایسته کسانی که مدعی مسلمانی و افرادی که می‌خواهند اصول را رعایت کنند، نیست؛ این رفتارها در کشورهای سکولاری طبیعی است اما در یک جامعه اسلامی نمی‌تواند رفتار شایسته‌ای باشد.


وی با تأکید بر این‌که رفتارهای ناشایست گاه در یک کشور اسلامی شدیدتر می‌شود، گفت: آیا در دنیا گروه‌ها و احزاب تا این حد به جان هم می‌افتند و به یکدیگر افترا می‌زنند و همدیگر را خائن می‌نامند؟ اگر افراد همدیگر را خائن و دزد بدانند دیگر برای یک کشور چه باقی می‌ماند.


حجت الاسلام والمسلمین هریسی با تأکید بر این‌که نباید فقط شعار ‌دهیم، گفت: باید به اسلام و اخلاقیات اسلام برگردیم،
 ابتدا باید نفس را مدیریت کرد و به خودسازی پرداخت و بعد از آن خانواده و بیت خود را تربیت کرد، آن وقت می‌توان وارد مدیریت شهرها و مملکت شد.


وی اظهار کرد: سیاست دینی یعنی مدیریت صحیح و برنامه‌ریزی بر اساس اسلام، اخلاق و ادب. اگر خارج از این باشد می‌شود، سیاست شیطانی که گاه ما به آن مبتلا می‌شویم؛ سیاستی که هر کجا قدم گذاشته آلوده کرده و به دل هر کسی راه یافته قلوب را مبتلا به به افترا زدن و دروغ گفتن می‌کند.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌زاده هریسی تصریح کرد: «همدلی و همزبانی» شعار خوبی است که مایه انسجام ملی، عزت و قدرت ما می‌شود و اگر نباشد گناه می‌آید و باعث دعواها و معرکه‌گیری‌ها می‌شود و آبروی افراد ریخته می‌شود اما این شعار را باید عملی کنیم.


وی با طرح این سؤال که همدلی‌ها و همزبانی‌ها کجاست و آیا همدلی و همزبانی در جامعه بدتر از سال‌های گذشته نشده است، گفت: آنهایی که ادعا می‌کنند و از ولایت دم می‌زنند باید بیشتر به این مسأله توجه کنند، اما متأسفانه برخی ادعاها صادقانه نیست.


عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: مبادا روزی بیاید که این حقایق زیبا ابزاری برای زمین زدن دیگران و عبور کردن از دیگران برای رسیدن به هدف شود و هدف وسیله را توجیه کند.


وی با تأکید بر این‌که همدلی و همزبانی در عمل و به صورت کامل محقق نشده است، گفت: شعار دادن و حرف زدن و ابزار کردن حقایق را باید بس کنیم و به اسلام و حقیقت بازگردیم./935/پ201/ح

ارسال نظرات