۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۱
کد خبر: ۲۶۷۴۵۱
نماینده خبرگان رهبری:

جمع کردن سنت و مدرنیته در حوزه‌های علمیه هنر است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هریسی با بیان این‌که سنت‌گرایی بد نیست، تجددگرایی هم به تنهایی خوب نیست، گفت: برخی تجددگرایی را کفر می دانند، در صورتی که اگر سنت و تجدد توأم با هم باشند، خوب است.
هاشم زاده هريسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در جمع خبرنگاران به تشریح جایگاه و نقش حوزه های علمیه با توجه به تحولات عصر ارتباطات و اطلاعات پرداخت.

 

وی با اشاره به اهمیت توجه به سنت‌های مفید و اصیل حوزوی خاطرنشان کرد: سنت یادگاری است که از گذشته‌ها مانده است. در گذشته معمولاً انسان‌های بسیار دقیق، وارسته و مجربی بودند که همه مسائل را با کوشش و تلاش به دست آوردند و امروز حاصل تلاش‌های آنها برای ما سنت است.

 

نماینده خبرگان رهبری تصریح کرد: نوشتن بحارالانوار از سوی علامه مجلسی یک سنت بود، ولی الان کسی حوصله ندارد چنین کتابی بنویسد. این‌که ایشان تک تک اخبار را از شهرها و کشورهای مختلف جمع‌آوری کرده برای ما یک سنت است، ولی اکنون کمتر کسی حوصله این کار را دارد.

 

این استاد حوزه علمیه با بیان این‌که سنت‌های حوزه با خون دل خوردن و اخلاق و تلاش‌های بسیار به دست آمده و باید حفظ شود، گفت: البته مسائل و نیازهای زیاد دیگری پیش می‌آید که در زمان گذشته نبوده، بنابراین جمع کردن سنت و مدرنیته یک هنر است.

 

حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی با بیان این‌که سنت‌گرایی بد نیست، تجددگرایی هم به تنهایی خوب نیست؛ خاطرنشان کرد: مسأله مهم و اساسی این است که این دو اگر با هم آمیخته شوند، زیبا می‌شود.

 

وی سنت‌گرایی در کنار توجه به روش‌ها و نیازهای جدید را مهم دانست و افزود: بعضی‌ها به سنت علاقه دارند و غیر از این را نمی‌پسندند که این تحجر است، بعضی دیگر فقط به مدرنیته گرایش دارند و نسبت به سنت بی‌‌توجه هستند که این رویه، روشنفکرگرایی غرب گرایانه است.

 

عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که  برخی‌ها تجددگرایی را کفر می‌دانند، ادامه داد: در صورتی که سنت و تجدد با هم باشند، خوب است، در گذشته مردم آماده بودند که تکلیف بر عهده آنها گذاشته شود، تا عمل کنند ولی امروز همه حق می‌خواهند، پس باید تکلیف را در لباس حق دید، چون تکلیف حق است./853/پ202/ح

ارسال نظرات