۲۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۳:۱۸
کد خبر: ۲۶۷۳۲۹
رییس حوزه هنری تهران:

اقبال لاهوری ایران را خاستگاه تمدن اسلامی و تاثیرگذار بر دنیا می‌دانست

خبرگزاری رسا ـ رییس حوزه هنری تهران، گفت: مقام معظم رهبری اقبال را صدای بزرگ شرق نامیدند و اینکه اقبال زبان فارسی را به عنوان وسیله ارائه پیام خود انتخاب کرده است نشان دهنده ارادت او نسبت به ملت ایران بوده است.
محسن مومني شريف رييس حوزه هنري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری، امروز در مراسم افتتاحیه همایش بین‌المللی علامه اقبال لاهوری که با حضور اقبال‌شناسان بین‌المللی ایرانی و خارجی در تالار سوره حوزه هنری تهران برگزار شد، ضمن خوش‌آمدگویی به محققان، میهمانان داخلی و خارجی و صلاح الدین نوه اقبال لاهوری، گفت: اقبال لاهوری یکی از افراد موثر در بیداری اسلامی مردم منطقه بوده است.

 

وی افزود: اقبال لاهوری دوران پهلوی را زندان دانسته و از آمدن امام خمینی به عنوان مردی که مردم ایران را از بند زندان نجات می‌دهد مژده داده بود.

 

رییس حوزه هنری تهران، در ادامه عنوان کرد: اقبال لاهوری ایران را خاستگاه تمدن اسلامی و تاثیرگذار بر دنیا می‌دانست، ویژگی‌ که اخیرا یکی از استراتژیست‌های آمریکایی به عنوان دشمن همین مفهوم را هشدار داده بود.

 

مومنی شریف، با اشاره به ویژگی‌های علامه اقبال لاهوری، اظهار داشت: از ویژگی‌های علامه اقبال لاهوری تسلط او به 9 زبان دنیا به ویژه زبان فارسی بوده که ایشان زبان فارسی را برای بیان اندیشه‌های خود انتخاب کرده است.

 

وی در ادامه بیان داشت: در روزگار زندگی اقبال استعمار انگلیس تلاش داشت زبان فارسی را که کلید عرفان اسلامی بود در شبه قاره از بین ببرد و متاسفانه در این زمینه نیز موفق شد، اقبال در این زمان زبان فارسی را انتخاب کرد و در احیای فکر دینی اسلام نقش قابل ستایش داشت.

 

رییس حوزه هنری تهران، افزود: غلامرضا سعیدی، دکتر علی شریعتی، شهید مطهری و مقام معظم رهبری از جمله کسانی بودند که ما ایرانی‌ها را با اقبال آشنا کردند لازم است یاد کنیم از نخستین کنگره بین‌ المللی اقبال با سخنرانی ارجمند مقام معظم رهبری که به همت این بزرگوار برگزار شد.

 

مومنی شریف، ضمن تشکر از سازمان تبلیغات اسلامی، رحیم پور دبیر کل وزارت امور خارجه و دانشمندانی که در این همایش حضور دارند، گفت: این شخصیت در جمهوری اسلامی ایران و پاکستان در جایگاه بالایی قرار گرفته است، همایش بین‌المللی اقبال گام مهم فرهنگی ترقی در راستای شناساندن علامه اقبال است که شخصتی شاعر سیاستمدار مصلح است.

 

وی با اشاره به این‌که مقام معظم رهبری اقبال را صدای بزرگ شرق نامیدند، افزود: در کشور کار زیادی در خصوص علامه اقبال صورت گرفته است، اینکه اقبال زبان فارسی را به عنوان وسیله ارائه پیام خود انتخاب کرده است نشان دهنده ارادت او نسبت به ملت ایران بوده است.

 

رییس حوزه هنری تهران، در ادامه گفت: این همایش در خصوص تحکیم روابط فرهنگی ایران و پاکستان و کشورهای عضو اکو تاثیرگذار خواهد بود، فعالیت‌های فرهنگی در مورد شناساندن بخش فرهنگی کشورهای اکو در خور قدردانی است./807/پ202/ب4

ارسال نظرات