۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴
کد خبر: ۲۶۵۷۶۹
نماینده حبرگان رهبری:

کم‌کاری مسؤولان زمینه‌ساز نارضایتی مردم می‌شود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هریسی گفت: اگر ظلمی شود یا نارضایتی و فساد اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، اداری و یا سیاسی رخ دهد، مسؤولان زمینه‌ساز آن هستند نه مردم.
حجت الاسلام و المسلمين هاشم زاده هريسي عضو خبرگان رهبري

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت الاسلام والمسلمین هاشم‌ هاشم‌زاده ‌هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در جمع خبرنگاران بر ضرورت‌ پرداختن به اصول و اندیشه‌های امام راحل تأکید کرد و با اشاره بخش‌هایی از رهنمودهای مقام معظم رهبری در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) اظهار داشت: تحقق این امر هم امام‌شناسی است و هم در پی آن اصول امام و انقلاب اسلامی مشخص می‌شود.


وی افزود: پرداختن به این موضوع بسیار مغفول مانده است، اصول امام باید استخراج شود و در سیستم آموزشی در دانشگاه‌ها و مدارس به آن پرداخته شود. البته وصیت‌نامه حضرت امام به صورت سطحی و نه دقیق در دانشگاه‌ها مطرح است، اما باید دانست که اصول امام از این مهم‌تر است، چراکه همه مسائل را حضرت امام در وصیت‌نامه نگفته اند، تبیین وصیت‌نامه یک اهمیت و اصول امام اهمیت دیگر دارد.


عضو خبرگان رهبری با بیان این‌که اصول امام گاهی فراموش، گاهی تحریف و گاهی جایگزین‌هایی برایش پیدا می‌شود، تا اینکه کم‌کم اهمیت موضوع تغییر می‌کند که بسیار مضر است، گفت: پرداختن به اصول و اندیشه‌های امام راحل به کار علمی و تحقیقاتی نیاز دارد، منابع این اقدام کاملا در صحیفه نور و امام موجود است. رهبری کلیات را گفته‌اند که البته برجسته است و قابل تحریف نیست، موارد دیگری هم وجود دارد که واقعا باید برجسته و شمارش شود.


وی ادامه داد:‌ بنده نخستین کتاب موضوعی را در زمان حضرت امام با عنوان «وظایف نمایندگی در کلام امام» نوشتم. در مجلس سوم که نماینده بودم؛ از کلام امام علیه دیگران و کوبیدن مخالفان استفاده می‌شد. آنجا تصمیم گرفتم که درباره وظایف نمایندگی در کلام امام، مقاله یا کتاب بنویسم. امام هم به صراحت فرمودند که از کلام من برای کوبیدن دیگران استفاده نکنید. سرانجام کلام امام درباره نمایندگان را در 18 موضوع تفکیک کردم که منظور از هر جمله چیست، بعد روایات و آیاتی که پشتوانه آن است نیز ذکر کردم.


عضو خبرگان رهبری تأکید کرد: بسیاری از اصول امام وجود دارد که کاربردی است،‌ در کنار اصول کلی باید به جزئیات هم پرداخته شود. البته کلیات باید باشد ولی وجود جزئیات ضروری است، تا مشخص شود معنای هر اصل چیست. مثلا امام در کلامش چند خطاب داشت،‌ یکی به دنیا، دوم به کسانی که با انقلاب و اسلام دشمن بودند،‌ سوم مردم بود.


وی افزود: امام خطابش به مردم مهربانانه و با تشکر از آنها بود. اما به دنیا و مخالفان اسلام و انقلاب نهیب می‌زد. ایشان همچنین به مسؤولان نظام نیز خطاب داشتند و منشورها صادر می‌کردند. منشورهای 6 ماده‌ای و 5 ماده‌ای به نهادها و ارگان‌ها و نیروهای مسلح، قوه قضائیه، نخست‌وزیر و رییس‌جمهوری اصول‌هایی هستند، که نباید فراموش شود.


عضو خبرگان رهبری ادامه داد: اینکه چرا امام به مسؤولان نهیب می‌زد به آن دلیل بود که مسؤولان وظیفه‌ خدمتگزاری دارند، اگر مسؤولان افراط، تفریط و یا ظلم می کردند، آن وقت انقلاب اسلامی حقیقتش را از دست می‌داد، چراکه یک انقلاب به وسیله مردم هویتش را از دست نمی‌دهد بوسیله مسؤولان از هدف دور می‌شود.


حجت الاسلام والمسلمین هریسی با بیان این‌که «بد عمل کردن مسؤولان خیلی نامطلوب است»، گفت: اگر ظلمی شود یا نارضایتی و فساد اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، اداری و یا سیاسی رخ دهد، مسؤولان زمینه‌ساز آن هستند نه مردم. امام از این خطرها و آسیب‌ها به خوبی مراقبت می‌کردند و مدام تذکر می‌دادند.


وی ادامه داد: امام خمینی کم‌هزینه و پربرکت بودند؛ اوایل شروع نهضت علیه رژیم ستمشاهی، در تبعیدها که خود و خانوده‌اش در کوران مشکلات بودند، با هزینه کم، از اموال شخصی خودشان یا با کمک هزینه‌هایی که مردم از داخل و خارج به امام می‌دادند همه چیز ساماندهی و آن نهضت اسلامی اداره هدایت می‌شد.


حجت الاسلام والمسلمین هریسی ادامه داد: بعد از انقلاب کل کشور در دست امام بود، ولی یک ریال از بیت‌المال استفاده نکرد. حتی به آن اموال و املاکی که به عنوان ولایت فقیه در اختیارش بود، دست نمی‌زد و می‌گفتند که عوایدشان جمع و برای کشور هزینه شود. در خانه کوچک یک طلبه در جماران زندگی می‌کردند و حسینه‌‌ای هم کنارش بود که حتی گچکاری هم نشده بود.


وی با تأکید بر استفاده از افراد خوش‌فکر، نخبه و عاشق امام در استخراج و گردآوری اصول بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران گفت: باید گروهی متشکل از محقق، دانشگاهی، بی‌طرف و معتدل و اهل بحث باشد که سیاسی و جناحی نباشد. باید چنین گروهی کارش فقط این باشد که از کلام امام اصول را استخراج و از دیگران نظر بگیرند و بعد اولویت‌بندی کرده و بهترین کتاب‌ها را به چاپ برساند./935/پ202/ب4

ارسال نظرات