۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۹
کد خبر: ۲۶۱۳۶۴
استاد حوزه و دانشگاه:

شیوه آموزشی و تربیتی حوزه های علمیه همواره الگویی برای دیگر مجامع علمی است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام یوسفی با بیان این که شیوه آموزشی و تربیتی حوزه های علمیه در طول تاریخ همواره الگویی برای دیگر مجامع علمی بوده است، گفت: نکته مهم این است که روش های تعلیم و تربیت حوزه توانسته جایگاه مهمی را در تعلیم و تربیت جهانی پیدا کند.
حوزه علميه

حجت الاسلام یوسفی، استاد حوزه و دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، اظهار داشت: شیوه آموزشی و تربیتی حوزه های علمیه در طول تاریخ همواره الگویی برای دیگر مجامع علمی بوده است، نکته مهم این است که روش های تعلیم و تربیت حوزه توانسته جایگاه مهمی را در تعلیم و تربیت جهانی مؤثر باشد.


وی ادامه داد: مهم‌ترین دانشگاه‌های جهان مسأله‌ای به نام مباحثه را به عنوان روش تعلیمی، یا روش های آزمون‌گیری را که در حقیقت گرته برداری ناقص از شیوه های تعلیمی و آزمون گیری حوزه های علمیه است، مورد نظر قرار داده اند، روش های تعلیمی و تحقیقی مانند حاشیه نویسی و تعلیق نویسی می توانند الگوی خوبی برای تعلیم و تربیت امروزی باشد.


استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: حوزه های علمیه همواره به این مطلب توجه داشته است که تعلیم به تنهایی نمی تواند به پرورش انسان بیانجامد، حتی در حوره تحقیق و پژوهش نیز انسان هایی که دارای استعداد بالایی هستند می توانند با تربیت می توانند به نقطه ابتکار و پژوهش برسند، از این رو حوزه های علمیه همین مطلب را مد نظر گرفته اند و از این منظر توانسته اند با جامعه مرتبط باشند.


وی افزود: الگوی سه منظوره آموزش، پژوهش و کاربرد که در دانشگاه های جهان مرسوم است، روش تربیت حوزه های علمیه است، روش تربیت حوزه عای علمیه بر حول این سه محور بوده، بنابراین ما می توانیم از این الگوی سه منظوره در تمام نهادهای آموزش استفاده کنیم.


حجت الاسلام یوسفی بیان داشت: امروزه حوزه های علمیه در مرحله گذر از سنت و به سوی مدرنیته، نتوانست از برخی سنت های غیراصیل دست بردارد؛ دست کشیدن از تمام سنت ها سخت و طرح ریزی شیوه های نو دشوارتر است، از این رو مانند تمام نهاد ها، حوزه های علمیه نیز بحران گذر از سنت را دارد، سنت هایی که امروز نمی تواند پاسخگو باشد.


وی خاطرنشان کرد: در حوزه های علمیه روش های مدرن مطلوبی که تنها به خاطر ناسازگاری با برخی از سنت های  غیر اصیل مورد پذیرش قرار نمی گیرد، از دیگر مسائل و مشکلات حوزوی است، بنابراین اساسی ترین مشکل حوزه علمیه امروز بحران عبور از سنت به مدرنیته است./854/ت302/ح

ارسال نظرات