۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۲۵۹۸۲۳
آیت الله شبستری:

روحانیان فقه مکاسب و تجارت را تبیین کنند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه تبریز گفت: تجارت در صورتی که وسیله‏ای برای بهروزی و بهبودی زندگی و تأمین نیازمندی های انسان باشد، پسندیده و مورد تشویق اسلام است.
آيت الله محسن مجتهدشبستري، امام جمعه تبريز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت الله محسن مجتهدشبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌شرقی عصر امروز در دیدار هیأت رییسه و اعضای اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به حدیثی از حضرت علی(ع) اظهار داشت: از آنجایی که تجارت سبب بی نیاز از دیگران شده و برای جامعه برکات زیادی دارد، از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.

 

وی همچنین با اشاره به حدیثی از امام صادق(ع) که می فرمایند؛ «جعل الله بعضهم لبعضم عونا و جعل اسباب انواع الصناعات رزقا لهم و ذلک ادلم فی البقاء و اصح فی التدبیر» خاطرنشان کرد: خداوند متعال برخی را برای برخی دیگر کمک و انواع صنایع را برای اسباب رزق و روزی مردم قرار داده است.

 

نماینده خبرگان رهبری افزود: این امر برای بقای جامعه لازم بوده و صحیح ترین و بهترین تدبیر است، خود کامگی و خود رأیی جایی در اسلام ندارد و به جای تدبیر در سیاست بازی ها و جناح بازی ها بهتر این است که در صنعت و اقتصاد که از ارکان مهم و تاثیر گذار کشور است تدبیر شود.

 

امام جمعه تبریز ادامه داد: هر صاحب صنعتی نیازمند دو صفت بوده که عبارت است از این که در کار خود مهارت داشته باشد و دیگری این که درستکار و امانت دار باشد، شکوفایی و رشد چرخ های اقتصادی امری ضروری است و این تحقق نمی یابد مگر با تلاش و مجاهدت مضاعف، توام با اخلاص که لازمه هر پیشرفتی است.

 

وی گفت: تجارت در صورتی که وسیله‏ای برای بهروزی و بهبودی زندگی و تأمین نیازمندی های انسان باشد و در جهت سامان دادن وضع عمومی مردم و گشودن راه خدا به روی آنان، به کار گرفته شود، خوب و پسندیده و مورد تشویق اسلام است.

 

امام جمعه تبریز تصریح کرد: اگر تجارت و پیشه (و به عبارت دیگر جمع المال) به صورت هدف زندگی درآید و پلی باشد برای تجمل و فخرفروشی به دیگران، از نظر اسلام مذموم و ناپسند و مایه‏ بدبختی و شقاوت انسان خواهد بود.

 

آیت الله شبستری خاطرنشان کرد: مسأله صداقت و درستکاری و خلاقیت در تجارت از اهمیت ویژه ای برخوردار است و امیدواریم عزیزانی که در اتاق بازرگانی که پیشانی تجارت کشور را تشکیل می دهد نسبت به این مسائل توجه داشته باشند.

 

امام جمعه تبریز با بیان این‌که علما و روحانیان بایستی قواعد فقه تجارت در اسلام را در جامعه ترویج دهند، افزود: در مسائل تجاری باید فقه و قواعد اسلامی ویژه تجارت را آموخته و بر اساس آموزه ها و فرامین اسلامی مشغول تجارت شد.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به نام‌گذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی با عنوان «دولت و ملت، همدلی و همزبانی»، گفت: دولت باید از نظر تسهیلات صادرات و در واردات کالاهای ضروری با تجار و بازرگانان همکاری کند و همچنین تجار نیز باید با دولت همکاری کنند تا مقدمات همدلی و همزبانی حاصل شود.

 

آیت الله شبستری افزود: رسول گرامی اسلام (ص) در همین زمینه می‏فرماید: «البرکه عشره اجزاء تسعه اعشارها فی التجاره /برکت را اگر به ده جزء تقسیم کنند نه قسمت آن در تجارت خواهد بود.»، کم فروشی یکی از آسیب های تجارت است و اگر در جامعه ای رواج یابد برکات آسمانی نیز کاهش خواهد یافت، به عبارت دیگر اگر در پی ایجاد اشتغال هستیم باید تجارت را رونق دهیم تا با رونق تجارت، چرخ تولید نیز به سرعت به کار بیفتند.

 

امام جمعه تبریز در پایان با اعلام این‌که حسابی برای کمک به جنگ زده های یمنی افتتاح شده است؛ از تجار، بازرگانان و اقشار مختلف مردم شریف آذربایجان خواست تا کمک های نقدی خود را جهت کمک به مردم مظلوم یمن به این حساب واریز کنند./935/پ203/ب4

ارسال نظرات