۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۵
کد خبر: ۲۵۹۷۲۴
بروجردی:

مذاکره کنندگان همچون رزمندگان عمل کنند/ دولت در مقابل انتقادات پاسخگو باشد

خبرگزاری رسا ـ رییس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این‌که دولت مکلف به پاسخگویی نسبت به انتقادات است، گفت: ادعای نبود کاستی در ژنو و لوزان را نداریم.
بروجردي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، دکتر علاءالدین بروجردی، رییس کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، پیش از ظهر امروز در جلسه بررسی عمق استراتژیک ایران در منطقه که در تالار شهید شفاهی دانشگاه تبریز برگزار شد، با اشاره به تحولات بنیادین حاصل شده بعد از انقلاب در مقایسه با دوران طاغوت، اظهار داشت: از اساسی ترین تحولات حاصله بعد از انقلاب اسلامی ایران، بازیابی استقلال و آزادی، عزت ملت ایران و هویت این ملت بود.


وی در ادامه به بررسی شرایط پیش از انقلاب ایران پرداخت و گفت: ایران زیر نظر و مدیریت 60 هزار مستشار آمریکایی قرار داشت و به تمام مقدرات ایران اشراف داشتند، وضعیت به گونه ای بود که حتی شخص اول مملکت نیز اجازه نظارت بر پایگاه های آمریکایی موجود در ایران را نداشت، در جریان نظارت بر پایگاه نظارتی آمریکا بر شووری سابق، اجازه ورود به شاه داده نشد.


بروجردی با بیان این‌که ایران اسلامی در مقایسه با جنگ تحمیلی از قدرت بازدارندگی بالایی برخوردار است، افزود: این اقتدار به برکت خون شهیدان و رشادت رزمندگان اسلام در 8 سال جنگ تحمیلی بود، امروز ایران جزء چند کشور برتر موشکی دنیا است، به طوری که علی رغم جنگ و خونریزی در منطقه دشمن جرأت تعرض و مقابله مستقیم با ایران را ندارد.


وی ادامه داد: اولین درس مقاومت و آزادی را بعد از جنگ های ناکام در مقابل رژیم صهیونیستی را حزب الله با ایمان به خدا و قوت قلب به رژیم جعلی صهیونیستی داد و برای اولین بار توانست بخش هایی از جنوب لبنان را که سال ها در اشغال بود را آزاد کند.


رییس کمسیون امنیت ملی مجلس راهبرد ایران اسلامی را راهبرد بازدارندگی دانست و اظهار داشت: حمایت ایران از کشورهای منطقه افزون بر یاری رسانی به مسلمین منطقه که ریشه در اعتقادات ما دارد، در راستای همین راهبرد و استراتژیکی بازدارندگی است.


وی در بخش دیگری از سخنان خود به بررسی مسأله عربستان و یمن پرداخت و گفت: مردم یمن مردمی با اعتقاد و با استقامت هستند، به طوری که در شش جنگ در مقابل مصر، انگلستان، عثمانی و دیگر مزدوران ایستادند و پیروز شدند، احساس عربستان شکست در منطقه است، عربستان یمن را حیات خلوت خود می دانست.


بروجردی با بیان این‌که ما راه حل نظامی را مردود می دانستیم و امروز عربستان در حقیقت شکست خورده جنگ یمن است و راهی جزء آتش بس ندارد، ادامه داد: استراتژی عربستان در تعرض به یمن این بود که یمن دست به حمله به کشور عربستان بزند تا عربستان به بهانه تعرض به حرمین شریفین با بسیج نیروها به یمن حمله کند.


وی در بخش دیگر سخنان خود به جریان مذاکرات اشاره کرد و گفت: ایران در دو سال تعلیق فعالیت های هسته ای تحقیر شد، وزیر خارجه انگلستان جک استراو در جریان درخواست ایران در راه اندازی بیست سانتریفیوژ برای تحقیقات علمی با تحقیر ایران گفته بود حتی اجازه دو سانتریفیوژ را هم نخواهیم داد، در ملاقاتی که با جک استراو در تهران داشتیم جواب این تحقیر را دادیم و گفتیم که ایران هم اکنون 19 هزار سانتریفیوژ فعال دارد، برنده چه کسی بود و بازنده که بود.


رییس کمسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: ما در این مصاف نابرابر پیروز شدیم، علت تعبیر هوشمندانه مقام معظم رهبری که ما امروز در آستانه نرمش قهرمانانه هستیم، این است که ما امروز در این زورآزمایی پیروز شده ایم، غنی سازی 20 درصد را نیاز نداشتیم، لذا کوتاه آمدیم، این یک هوشمندی سیاسی برای گذر از این گذرگاه خطرناک بود، لازم است این حق برای ما به رسمیت شناخته شود.


وی افزود: ما ادعای نبود کاستی در ژنو و لوزان را نداریم، اما مذاکرات میدان رزم است، از مذاکره کنندگان انتظار داریم مانند رزمندگان اسلام پیروزمندانه و عزت مدارانه بیرون آیند، نظام ما نظام آزادی است، و مذاکره کنندگان مکلف به پاسخ گویی به انتقادات هستند.


بروجردی در پاسخ به سؤالی مبنی بر علت عدم انتشار فکت شیت ایرانی، گفت: در خانه ملت نیز نمایندگان درخواست انتشار فکت شیت ایرانی را کردند، اما رییس جمهور محترم ابراز داشت؛ امکان تغییر فکت شیت وجود دارد لذا برای نبود سند کتبی از ارائه آن معذوریم./854/پ202/ج

ارسال نظرات