۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۰
کد خبر: ۲۵۹۵۰۹
حجت الاسلام مؤمنی:

آرزوی شهادت نشانه عقلانیت شهدا بود

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام مؤمنی گفت: یکی از علمای اسلام می گفت که مردم نباید مستقیما به ائمه اطهار(ع) متوسل شوند، ابتدا باید به سراغ همین شهدا و به ویژه شهدای گمنام رفت.
حجت الاسلام سيد حسين مؤمني

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید حسین مؤمنی پنجشنبه 17اردیبهشت ماه در یادواره شهدای شهرک رضویه که در مسجد امام سجاد(ع) برگزار شد، اظهار داشت: خداوند متعال نعمتی به نام عقل در وجود انسان‌ها قرار داده است و همین نعمت است که به انسان لقب اشرف مخلوقات را داده است. آدمی به واسطه همین نعمت است که می تواند خوب را از بد تشخیص دهد و به کمال و قرب الهی برسد.

 

این استاد درس خارج حوزه ادامه داد: عقلانیت نیرویی است که انسان را به سمت عبودیت سوق می دهد. پس تکامل روحی انسان و ارزش های والایی که او دنبال می کند وابسته به همین عقل است.

 

وی با بیان این‌که روایات بسیاری مبنی بر بهره گیری از قدرت عقلانیت داریم، گفت: امام علی(ع) خطاب به فرزندشان امام حسن مجتبی(ع) می فرمایند که با انسان بخیل، بی خرد و احمق رفاقت نکن و در روایتی دیگر نیز از امیرمؤمنان(ع) آمده است که بالاترین سرمایه، سرمایه عقل است. این روایات نیز دلیلی روشن بر اهمیت بهره برداری مناسب انسان از قدرت عقل است.

 

حجت الاسلام مؤمنی در ادامه اذعان داشت: عقل می گوید که باید از سرمایه هایی که در اختیار داری به خوبی استفاده کنی. حال باید دید که بالاترین سرمایه های انسان چه چیزی است؛ در دفاع مقدس دیدیم که جوانان غیور ما سرمایه جوانی خود را در راه رضای خدا خرج کردند و به درستی که آن ها با استفاده از قدرت عقل خود راه درست را انتخاب کردند.

 

وی با تأکید بر این‌که شهدا عقلای عالم بودند، تصریح کرد: در قضیه قیام تاریخی سیدالشهدا(ع)، خیلی ها به حضرت می گفتند که مردم کوفه عهدشکن هستند و از پشت خنجر می زنند، اما امام حسین(ع) در جواب این افرا می فرمودند که رضایت خداوند در حرکت من و خانواده ام در راه این قیام است هرچند که می دانم به دست دشمن کشته می شوم و فرزندانم به اسارت آن ها در می آیند.

 

این استاد حوزه با بیان این‌که شهدای دفاع مقدس نیز همانند سرورشان سیدالشهدا(ع) از دلبستگی های دنیوی گذشتند تا به قرب الهی دست یابند، افزود: دل نبستن به دلخوشی های دنیا یکی از صفات بارز شهدای ما بود. در دوران دفاع مقدس بسیاری از پدران و مادران ایران زمین با دست خودشان فرزندان خود را از زیر قرآن ها راهی جبهه های جنگ کردند، آن ها دلبستگی های خود را رها کردند و می گفتند که فرزندانمان فدای علی اکبر سیدالشهدا(ع) باشد. بسیاری از مادران شهدا وقتی پیکر بی سر فرزندان خود را می دیدند خدا را شکر می کردند و رو به فرزند شهید خود می گفتند که تو مرا در قیامت در مقابل حضرت زهرا(س) رو سفید کردی.

 

وی خاطرنشان کرد: یکی از علمای اسلام  می گفتند که مردم نباید مستقیما به ائمه اطهار(ع) متوسل شوند، ابتدا باید به سراغ همین شهدا و به ویژه شهدای گمنام رفت. این ها از هرچه داشتند گذشتند تا همانند اباعبدالله(ع) حافظ اسلام شوند و رضایت خداوند را جلب نمایند.

 

حجت الاسلام مؤمنی با بیان این‌که داشتن آرزوی شهادت نشان از عاقل بودن است، گفت: شخصی که آرزوی شهادت می کند انسان عاقلی است، چراکه با خدا معامله می کند که در قبال جانفاشنی در راه خدا به قرب الهی و عاقبت بخیری دست یابد. شهدای ما خود را از فشار شب اول قبر رها کردند. شهدای ما آماده ترین افراد برای روز قیامت هستند آن ها از قدرت عقل خود به خوبی استفاه کرده و به درجات والای معنوی دست یافتند.

 

وی در خاتمه حضور شهدای گمنام در سراسر جمهوری اسلامی ایران را یک نعمت الهی دانست و اذعان داشت: مردم از نعمت حضور این شهدای والا مقام غافل نباشند. وصیت نامه های این عزیزان هرکدام درس هایی از زندگی برای ما دارد و من توصیه می کنم که جوانان ما همواره شهدا را الگوی زندگی خود قرار دهند./814/پ202/ب4

ارسال نظرات