۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴
کد خبر: ۲۵۶۲۰۵

فعالیت شرکت‌های چند ملیتی برای گسترش دخانیات در کشورهای اسلامی

خبرگزاری رسا ـ طبق اسناد فاش شده شرکت های معروف تولید دخانیات، این شرکت ها برای بالا بردن فروش خود به علما و مخالفین مصرف دخانیات، هجمه می بردند.
دخانيات در ايران
 
به گزارش خبرگزاری رسا، بررسی اسناد مربوط به چند دهه پیش یک شرکت تولید سیگار در آمریکا نشان می دهد که این شرکت برای توسعه مصرف سیگار در کشورهای اسلامی به ویژه در میان زنان با مشکل مواجه بوده است.
 
این شرکت در آن دوره عدم مصرف سیگار را با افراطی گری دینی مرتبط می داند و برای هجمه به رهبران اسلامی مخالف دخانیات وکیل استخدام می کند.
 
کلی لی، استاد علوم بهداشت در دانشگاه سیمون فریزر در کانادا در این رابطه گفت: اسناد نشان می دهد که این شرکت برای فروش محصولات خود عقاید مذهبی مسلمانان را به نفع خود تحریف کرده و یا زیر سوال می برد.
 
از آنجا که تلاش ها برای مبارزه با مصرف دخانیات در کشورهای غربی تا حد زیادی به موفقیت رسیده و مصرف دخانیات را تا حد زیادی در این کشورها کاهش داده است؛ شرکت های بزرگ و چند ملیتی تولید دخانیات برای فروش محصولات خود، رو به کشورهای با درآمد متوسط یا اندک از جمله یا کشور های اسلامی آورده اند.
 
به گفته پژوهشگران شرکت توتون و تنباکوی بریتانیایی آمریکایی (British American Tobacco) در سال 1979 درباره تعصب اسلامی علیه سیگار ابراز نگرانی کرده است.
 
همچنین در جای دیگری از این اسناد آمده است که اسلام موجب مشکلات جدی و عدیده ای شده است. مصرف سیگار و الکل در اسلام مجاز نیست.
 
این شرکت بعد از کنفرانس بین المللی خطر دخانیات برای بهداشت و سلامت جهانی در 1983 در پروژه ای به نام وینیپیگ، عدم مصرف سیگار را با افراطی گری و بنیاد گرایی اسلامی مرتبط یکسان دانست.
 
شورای شرکت های تولید دخانیات در کانادا نیز در این راستا به دپارتمان علوم اسلامی دانشگاه مکگیل کانادا نفوذ کردند.
 
سند دیگری حاکی است که شرکت های دخانیات در نظر داشتند عدم مصرف سیگار از سوی زنان مسلمان را با زن ستیزی و ممانعت از پیشرفت زنان مرتبط کنند.
 
پژوهشگران در این رابطه می گویند: در کشور های اسلامی خاورمیانه و آسیا، تغییرات سریع اجتماعی موجب شده است که شرکت های بین المللی دخانیات برای فروش خود رو به طرح هایی مرتبط با آزادی و استقلال زنان بیاورند.
 
کلی لی در این رابطه می گوید نرخ مصرف دخانیات در کشور های اسلامی با سرعتی بالا رو به افزایش است. به گفته وی عوامل بسیاری در این امر دخیل هستند.
 
این استاد دانشکده بهداشت لندن در ادامه گفت: می دانیم که رقابت شدیدی در کشورهای اسلامی برای فروش دخانیات وجود دارد در حالی که مصرف دخانیات حرام اعلام شده است.
 
کلی افزود: اسناد شرکت های دخانیات همچنین بر راهکار های قاچاق سیگار، دخالت صنایع دخانیات در سیاست های سلامت کشورها و نیز دخالت این صنایع در تحقیقات بهداشتی درمانی اشاره دارد.
 
به گزارش مجله پزشکی معتبر لنست، کشور مسلمان اندونزی بیشترین آمار مصرف سیگار را بعد از چین دارد. تخمین زده می شود حدود 60 درصد از مردان اندونزیایی به سیگار اعتیاد دارند.
 
مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها اعلام کرد که در سال 2012 بیش از 9.17 میلیارد دلار برای تبلیغات و ترویج سیگار هزینه شده است که به معنای 25 میلیون دلار در روز و 1 میلیون دلار در هر ساعت است.
 
خاطر نشان می شود که طبق آموزه های اسلامی هر کاری که برای بدن مضری باشد حرام است. به فتوای اکثر علمای شیعه و سنی دخانیات نیز از این قاعده مستثنی نبوده و حرام است./847/ب901/ک
ارسال نظرات