۳۰ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۶
کد خبر: ۲۵۵۷۳۳
حجت الاسلام تراشیون:

تماشای زیاد تلویزیون کودکان را بی‌حوصله و کم هوش بار می‌آورد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه قم در تشریح آفات استفاده مفرط از تلویزیون، گفت: آدم‌های بی‌حوصله کمتر از هوش خود استفاده می‌کنند و متأسفانه افرادی که زیاد تلویزیون تماشا می‌کنند به افراد بی‌حوصله و کم هوش تبدیل می‌شوند.
حجت‌الاسلام سيد عليرضا تراشيون

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم، بعد از ظهر امروز در برنامه آفتاب شرقی شبکه یک سیما با اشاره به این که هوشمندی به معنای پردازش اطلاعات در ذهن و استفاده از این اطلاعات در عمل و زندگی روز مره است، گفت: بر همین اساس ما به کودکانی هوشمند می‌گوییم که توانایی حل مسأله و پردازش اطلاعات را داشته باشند و بتوانند از این اطلاعات در زندگی روزمره و در عمل استفاده کنند.

 

 

وی افزود: تماشای زیاد رسانه کودکان را از هوشمندی دور کرده و موجب می‌شود کودکان با هجمه زیادی از اطلاعات مواجه شوند که از این اطلاعات نمی‌توانند هیچ استفاده‌ای در زندگی واقعی کرده و عملاً بی مصرف است.

 

 

کارشناس رسانه ملی ادامه داد: رسانه در هر ثانیه 32 تا 36 تصویر به ذهن کودکان مخابره کرده و عملاً جلوی تفکر و هوشمندی انسان را گرفته و اجازه نمی‌دهد ذهن انسان اطلاعات دریافتی را پردازش کند.

 

 

حجت الاسلام تراشیون تصریح کرد: هوش یعنی قدرت عملیاتی، قدرت حل مسأله و پردازش اطلاعات به همین خاطر کودکانی که اطلاعات زیادی دارند ولی در عمل نمی‌توانند از این اطلاعات استفاده کنند به آن‌ها کودکان باهوش نمی‌گویند.

 

 

وی افزود: در روایات به ما گفتند زن احمق و شوهر احمق اختیار نکنید چون مصاحبت با او آزار دهنده است و قدرت حل مسأله را ندارد و خیلی سخت کارها را حل می‌کنند و دوم این که نسل انسان را نابود می‌کند چون قدرت و توانایی لازم را ندارد و نمی‌تواند کودکان خوبی را تربیت کند.

 

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: آدم‌های بی حوصله کمتر از هوش خود استفاده می‌کنند و متأسفانه افرادی که زیاد تلویزیون تماشا می‌کنند به افراد بی حوصله و کم هوش تبدیل می‌شوند.

 

 

حجت الاسلام تراشیون با بیان این که باید از همان دوران کودکی خردورزی را به فرزندان خود آموزش دهیم، تصریح کرد: باید با بازی کردن و کتاب خواندن روی مهارت‌های کودکان و خردورزی آن‌ها کار کنیم.

 

 

وی با اشاره به این که امر و نهی زیاد به کودکان موجب لجاجت آن‌ها می‌شود، گفت: باید به خواسته های منطقی کودک اهمیت داده و آن را اولویت بندی کرده و با فکر به خواسته‌های کودک پاسخ دهیم تا کودک در بزرگ‌سالی لجباز و سر به خود نشود.

 

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که باید برای خواسته‌های غیر منطقی کودکان برای آن‌ها دلیل بیاوریم و با آن‌ها صحبت کنیم ادامه داد: در مقابل خواسته‌های غیر منطقی خردسالان باید از روش حواس پرتی استفاده کنیم.

 

 

حجت الاسلام تراشیون با بیان این که انسان‌های پرکار انسان‌های سالم‌تری هستند، اظهار کرد: ما باید وقت کودک را پر کنیم و کودکان باید پرکار باشند و باید این پرکاری کودکان به جای رسانه با مطالعه و بازی کردن پر شود چون نیازهای کودکان با بازی کردن برطرف شده و کودکان در بازی هوشمندی و توانایی حل مسأله را کسب می‌کند.

 

 

وی افزود: در مناطقی که بیکاری زیاد است فساد و اعتیاد بیشتر است؛ بنابراین باید پرکاری را در برنامه زندگی خود قرار دهیم.

 

 

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: برای این که دختران خود را خوب تربیت کنیم باید آن‌ها را از همان دوران کودکی بر اساس نیازهای آن‌ها در آینده تربیت کرده و بخشی از مسؤولیت کارهای خود و کارهای خانه را باید بر اساس توانشان به آن‌ها واگذار کنیم.

 

 

حجت الاسلام تراشیون یادآورشد: واگذاری مسؤولیت به کودکان بر اساس توانمندی‌های آن‌ها موجب می‌شود آن‌ها در بزرگ‌سالی افرادی توانمند و هوشمند شده و می توانند زندگی خود را مدیریت کنند./837/پ203/ف

ارسال نظرات