۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۰:۲۰
کد خبر: ۲۵۳۲۷۵
در کاشان؛

نشست تخصصی ‹‹ امکان‌سنجی تأسیس تمدن اسلامی در عالم پست مدرن›› برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مدیر مسؤول مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی گفت: تمدن اسلامی به معنی سامان عینیت و خارجیت، برای سلوک بهتر و تقرب بیشتر به سوی خدا است.
حجت الاسلام سيد محمدحسين متولي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا درکاشان، حجت‌الاسلام سید محمدحسین متولی امامی، مدیر مسؤول مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی، یکشنبه شب در نشست تخصصی امکان‌سنجی تأسیس تمدن اسلامی در عالم پست ‌مدرن در فرهنگسرای مهر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان گفت: مادیت برای ما اصالت ندارد، بلکه باید زمینه‌هایی را در جامعه فراهم کرد که امکان سلوک معنوی بیشتر و موانع بندگی کمتر شود و این به معنای تمدن اسلامی است.

وی با اشاره به این که چرا فقط با ظهور امام عصر است که مدرنیته از بین می رود گفت: با توجه به وضعیتی که در 60 سال اخیر در اندیشه های غرب رخ داده، تفکر فلسفی غرب به نهایت رسیده و امید اضمحلال و حتی استحاله فرهنگ غربی در دیگر فرهنگ ها وجود دارد و یا حداقل ناباورانه نیست.

حجت‌الاسلام متولی امامی گفت: اگر اراده ‌گرایی را در هر وجهی خود بنیادی بدانیم، امید از بین می‌رود و انگیزه‌ای برای حرکت نخواهد ماند، در صورتی که ما از منطق حجیت با توجه به تکلیف دینی حرکت کنیم، از سویی از خود بنیادی خارج شده‌ایم و از سوی دیگر، انفعال در برابر تاریخ را انکار کرده‌ایم.

به گفته وی، بخشی از حرکت تمدنی شیعی، خارج از اراده انسان ‌ها است، اما اگر اراده ‌ها را محو و نابود در تاریخ کنیم، دیگر نه انگیزه‌ای برای حرکت می‌ماند و نه اراده‌ها در تاریخ ارزش‌مند باقی خواهد ماند.

مدیر مسؤول مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی در ادامه با اشاره به این که منطق حجیت نه تنها خروج از سوبژکتیویسم را ممکن می‌کند، بلکه حتی برخی از دغدغه های برخی از افراد را مبنی بر عدم تفاهم نظری پوشش می‌دهد گفت: همه نظرات فقیهان در عصر غیبت حجت است و هر یک عملی‌تر بود و در آزمون و خطا جواب داد، همان نیز قابلیت اجرا پیدا می‌کند.

حجت الاسلام متولی امامی همچنین با اشاره به این ‌که هیچ تمدنی‌ محقق نشده است الا این ‌که از معبر سیاست و قدرت، سیاست‌گذاری شده باشد، افزود: با توجه به جایگاه ولایت فقیه در اندیشه‌های سیاسی شیعه، تمدن اسلامی طرحی فقهی دارد و برای کشف این طرح کلان، نیازمند فقه حکومتی و در نهایت فقه تمدن هستیم.

مدیر مسؤول مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی تأکید کرد: این نگرش ما را به این تفکر رهنمون می‌کند که امکان تأسیس تمدن اسلامی با وجود شرایط اش، در ادامه حرکت انقلاب اسلامی قابل قبول و محتمل است.

شایان ذکراست، نشست تخصصی با عنوان ‹‹ امکان‌سنجی تأسیس تمدن اسلامی در عالم پست مدرن›› در رابطه با امکان‌ سنجی تحقق تمدن اسلامی در عصر غیبت و در دورانی که اصطلاحاً عالم پست مدرن نامیده شده با حضور بیژن عبدالکریمی، حجت الاسلام سید محمدحسین متولی امامی، مهدی نصیری و سید حسین شهرستانی و به همت مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی در فرهنگسرای مهر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان برگزارشد./1307/پ202/ب

ارسال نظرات