۱۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۷
کد خبر: ۲۵۱۲۰۲

با این اتمام حجت دیگر هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست

خبرگزاری رسا ـ بیانات مقام‌معظم‌‌رهبری در دیدار مسئولان و دست‌اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط‌زیست دارای نکات بسیار ریز و راهگشایی بود که می‌تواند به عنوان برنامه‌ای جامع در دستور کار مسئولان امر قرار گیرد.
ديدار فعالان محيط زيست با رهبر انقلاب

به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، بیانات مقام‌معظم‌‌رهبری در دیدار مسؤولان و دست‌اندرکاران منابع طبیعی و حفظ محیط‌ زیست دارای نکات بسیار ریز و راهگشایی بود که می‌تواند به عنوان برنامه‌ای جامع در دستور کار مسئولان امر قرار گیرد.

 

با مرور دوباره بیانات معظم‌له می‌شود به این نکته پی برد که ایشان تأکید زیادی بر موضوع اتحاد در حوزه محیط‌زیست داشتند و مهم‌ترین پیام‌شان این بود که حقیقت محیط‌زیست به یک سازمان نیست و همه نهادهای دولتی، مردم و مجلس باید دست به دست هم بدهند تا قوی‌ترین کمربند محافظتی را به دور محیطی به وجود بیاورند که انسان‌ها زنده بودنش را مدیون سبز بودن آن هستند.

 

بی‌شک تأکیدات مقام معظم رهبری باعث اتحاد و توجه به محیط‌زیست می‌شود، به‌خصوص جایی که ایشان به نگرش زیست‌محیطی اشاره کردند حتماً به عنوان الگو برای همگان می‌تواند در برنامه‌ریزی‌ها تأثیر به سزایی داشته باشد.

 

شاید یکی از بزرگ‌ترین ضرباتی که امروز به محیط‌زیست وارد می‌شود، جناحی نگاه کردن به آن باشد. کارشناسان معتقدند پشتیبانی از مدیریت محیط‌زیست می‌تواند مسائل فعلی را برطرف کند اما این در شرایطی است که برخی‌ها به جای آنکه ملی فکر کنند، با این موضوع، جناحی برخورد می‌کنند.

 

 از صحبت‌های مقام‌معظم‌رهبری می‌شد به راحتی فهمید که ایشان تا چه حد دلشان از تخریب‌ها آزرده شده و نگران محیط‌زیست هستند. وقتی معظم‌له از جنگل‌ها و مراتع به عنوان ریه‌های تنفسی شهرها و عوامل نگهدارنده خاک نام بردند، بلافاصله از دست‌اندازی افراد سودجو به جنگل‌ها و منابع طبیعی به‌خصوص در شمال کشور ابراز تأسف شدید کردند.

 

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هیچ دلیلی را برای تخریب جنگل‌ها و بریدن درختان قابل قبول ندانستند و برای نشان دادن حساسیت خود به این موضوع حتی ساخت حوزه علمیه به جای درختان را هم جرم دانستند و خواستار برخورد با این امر شدند چه برسد به هتل و گردشگاه و...

 

از مهم‌ترین بخش‌های بیانات مقام معظم رهبری آنجایی بود که ایشان علاوه بر اشاره به پدیده زمین‌‌خواری، واژه جدیدی به‌نام کوه‌خواری و ساخت‌و‌ساز در ارتفاعات را نیز به میان کشیدند و از قانونگذاران خواستند تمام موارد فوق را در دایره جرائم گنجانده و افراد سوءاستفاده‌کننده بی‌هیچ اغماضی مورد تعقیب قضایی قرار گیرند. البته ایشان به همین هم بسنده نکردند و تأکید کردند اگر در دستگاه‌ها نیز در برخورد با مجرمان کوتاهی انجام گیرد، باید با عوامل این کوتاهی هم به‌شدت برخورد شود.

 

حتماً تهیه سند ملی برای محیط‌زیست، پیوست محیط‌زیستی برای همه طرح‌های عمرانی، صنعتی و تجاری، پالایش و بازنگری قوانین برای جرم‌انگاری تخریب محیط‌زیست و تقویت نظارت‌های بی‌اغماض از مهم‌ترین راهکارها برای حفظ محیط‌زیست و مقابله با سودجویان و قانون‌شکنان است که رهبر معظم انقلاب آنها را مورد اشاره قرار دادند.

 

به هر حال این یک حقیقت است که اگر ما می‌خواهیم کشورمان در توسعه و اقتصاد پایدار به نقطه قابل قبولی برسد باید به محیط‌زیست و هارمونی با طبیعت توجه کنیم. با بیانات اخیر مقام‌معظم‌رهبری می‌شود به اتمام حجت ایشان با مسئولان در جهت محافظت از محیط‌زیست و منابع‌طبیعی و باز بودن دست‌شان برای برخورد با افرادی که چشم طمع به منابع ملی دوخته‌اند، پی برد. حال نوبت مسئولان است که نشان دهند چند مرده حلاج هستند و چطور می‌خواهند به خواسته‌های مقام‌معظم‌رهبری جامه عمل بپوشانند. با این توضیح که دیگر هیچ بهانه‌ای قابل‌قبول نیست و هیچ توجیهی برای کم‌کاری‌ها پذیرفته نخواهد شد./907/د102/ح

 

منبع : روزنامه جوان

ارسال نظرات