۱۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۸
کد خبر: ۲۵۰۲۲۸
در بیروت بررسی شد؛

همکاری مسلمانان و مسیحیان برای ایجاد صلح عادلانه در منطقه

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ششمین دور از گفتگوهای دینی اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سیلیسی، گفت: ترویج اعتدال گرایی از عوامل مقابله با افراط گرایی دینی و خشونت است.
اسلام و مسيحيت
به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از اداره‌کل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ششمین دور گفت‌وگوی دینی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با کلیسای ارمنی حوزه سیلیسی تحت عنوان ‌«همکاری مسلمانان و مسیحیان برای ایجاد صلح عادلانه در منطقه» امروز 12 اسفندماه با حضور آرام کشیشیان اول، «رهبر ارامنه حوزه سیلیسی»‌، شخصیت های دینی ارامنه لبنان، هیأتی از ارامنه کشورمان به همراه اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان، «خلیفه کل ارامنه تهران و شمال ایران» در محل کلیسای ارامنه سیلیسی لبنان برگزار شد.
 
دکتر ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ششمین دور از گفتگوهای اسلام و مسیحیت ارمنی حوزه سیلیسی، با اشاره به موضوع «ترویج اعتدال‌گرایی و عقل‌گرایی دینی با هدف مقابله با افراطی گرایی دینی و خشونت»، گفت: در سال 1939 میلادی نظریه‌ای با عنوان «ناکامی-پرخاشگری» از سوی جان دولارد و لئونارد دبلیو دووب در دانشگاه ییل مبنی بر اینکه «رفتارهای افراط‌گرایانه همواره در پی ناکامی‌های قبلی بروز می‌کنند»، مطرح شد.
 
وی افزود: این نظریه، علت رفتارهای افراط‌گرایانه را در ناکامی‌های قبلی که ممکن است ناکامی‌های اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و یا حتی فرهنگی باشد، جستجو می‌کند.
 
ابراهیمی‌ترکمان ادامه داد: وجود موانعی اعم از آنچه برشمردیم میان فرد و اهدافش، ممکن است او را به سوی رفتارهای خارج از دایره عقلانیت سوق دهد و نهایتاً منجر به رفتارهای افراط‌گرایانه شود.
 
وی ادامه داد: این نظریه اگرچه در ابتدا توانست توجهات را به خود جلب کند، امّا در مطالعات میدانی سال‌های اخیر به ویژه در میان افراط‌گرایان روشن شد که بسیاری از گروه‌های سلفی افراطی‌گرا از میان ثروتمندان برخاسته‌اند و نه از فقیرترین کشورهای جهان سوم.
 
ابراهیمی‌ترکمان در ادامه یادآور شد: میانگین سنی آنان 26 سال و سه چهارم آنها متأهل و دارای تحصیلات دانشگاهی بوده‌اند؛ بنابراین نمی‌توان ناکامی را به طور مطلق به عنوان ریشه‌های افراطی‌گرایی پذیرفت، بلکه احساس ناکامی می‌تواند منجر به بروز رفتارهای خشونت‌آمیز شود.
 
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: از سوی دیگر وجود موانع متعدد در روند تبدیل شدن هویت فکری ایدئولوژیک افراط‌گرایان به هویت و قدرت سیاسی غالب، سبب شده است تا افراط‌گرایان با توسل به خشونت علیه «هویت‌های دیگر» که به عنوان مانع، فرض شده‌اند؛ براین باور باشند که تنها راه انحصاری رفع موانع، دستیابی به هویت و قدرت سیاسی غالب از طریق بروز رفتارهای خشونت آمیز است. همین عامل منجر به تشکیل جبهه متحدی شده و شبکه‌های قدرتمند تکفیری و فرقه‌گرا در دنیا پدید آمده است.
 
وی افزود: مرزهایی میان افراط‌گرایان و دیگران پدید آید که این مرزها دیگر از تعامل‌های معتدل خالی شده‌اند و جای خود را به تنفر، تکفیر و تهدید داده‌اند.
 
ابراهیمی‌ترکمان با اذعان اینکه منازعات فرقه‌ای - مذهبی به خشن‌ترین و خطرناکترین منازعات عصر حاضر تبدیل شده است، گفت: از این رو جای خرد ورزی در این میان به شدت خالی و بازگشت به عقلانیت و خردگرایی از نظر اندیشمندان و رهبران دینی به یک نیاز ضروری تبدیل شده است.
 
وی تاکید کرد: باید پذیرفت که نظام باورهای دینی به صورت هسته معنایی فرد دین‌دار، عمل می‌کند و زندگی را برای وی قابل پیش بینی ساخته و اعتماد و اتکای مضاعفی به او می‌بخشد که فرد با تکیه به همین باور، احساس آرامش و امنیت می‌کند.
 
رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در ادامه گفت: اگر چنین امنیت مقدسی در سایه خرد و عقل پدید نیامده باشد و یا حتی در پناه خرد و عقل متعادل و تأثیر نپذیرفته از احساسات، نبالیده باشد ممکن است انسان را به موجودی تبدیل کند که از افراط‌گرایی خویش از آن جهت که حس رضایت از عمل به وظیفه دینی را به او می‌بخشد، لذت ببرد.
 
وی یکی از دلایل مشروعیت بخشی جعلی را فاصله گرفتن افراط‌گرایان از رهبران اصیل دینی، عنوان کرد و گفت: آنان را به عافیت طلبی متهم می‌کنند و برداشت‌های صحیح و متقن دینی رهبران اصیل ادیان از متون ونصوص دینی را وانهاده و به برداشت‌های عجولانه و ناصحیح از متون ونصوص دینی روی می‌آورند.
 
رییس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: بنابراین دعوت به تعقل و خردورزی یکی از عوامل مقابله با افراطی‌گرایی است که می‌تواند از مشروع جلوه دادن انگیزه‌های نامشروع جلوگیری کند و از جلوه دادن انگیزه‌های بزهکارانه به شکل انگیزه‌های مقدس جلوگیری کند.
 
وی اظهار داشت: دومین عامل مقابله با خشونت را می‌توان از درون متون دینی دریافت؛ دعوت ادیان به همزیستی مسالمت‌آمیز و رحمت و رافت و احترام به باورهای دیگران امروزه از دایره برداشت‌های افراط‌گرایان از متون ونصوص دینی خارج شده‌اند؛ رهبران ادیان با تکیه به این دعوت‌ها می‌توانند برداشت‌های ناصحیح افراط گرایان را تخطئه کنند.
 
ابراهیمی‌ترکمان در سخنان پایانی خود، خاطرنشان کرد: اگر رهبران ادیان الهی سریع‏تر اقدام نکنند، پروژه‌هایی از این دست برای ادیان آسمانی دیگر هم رقم خواهد خورد؛ اکنون زمان فراخواندن پیروان ادیان به خردورزی و پایبندی به نصوص پایدار دینی و روی‌آوری به رحمت است.
 
گفتنی است، دکترابوذر ابراهیمی ترکمان رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در راس هیاتی برای شرکت در ششمین دور گفت‌وگوی دینی با کلیسای ارمنی حوزه سیلیسی با عنوان «همکاری مسلمانان و مسیحیان برای ایجاد صلح عادلانه در منطقه» 11 اسفندماه به لبنان سفرکرده است./1322/د102/ی
ارسال نظرات