۱۰ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۱
کد خبر: ۲۴۹۶۰۲
حجت‌الاسلام‌والمسلمین راشد یزدی:

پرهیز از محرمات با تقویت اراده و صبوری ممکن است

خبرگزاری رسا ـ کارشناس رسانه ملی با اشاره به راهکار ترک گناه، گفت: عقل به ما می‌گوید که دین هرچه را برای ما مفید است حلال کرده و هرچه را ضرر دارد حرام کرده است؛ به همین خاطر ما باید در مقابل محرمات و حلال‌ها صبوری و اراده داشته باشیم.
حجت الاسلام راشد يزدي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین کاظم راشد یزدی، کارشناس رسانه ملی، ظهر امروز در برنامه یاد خدا که از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد با بیان این‌که انسان باید در سختی‌ها و خوشی‌ها استقامت ورزیده و پایداری کند، گفت: امام علی(ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند که انسان باید در دو جا اراده خود را قوی کند یکی صبر و اراده بر چیزهایی است که از آن کراهت دارد و دیگری صبر و اراده بر آن چیزی است که دوست ندارد.

 

وی افزود: عقل به ما می‌گوید که دین هرچه را برای ما مفید است حلال کرده و هرچه را ضرر دارد حرام کرده است؛ به همین خاطر ما باید در مقابل محرمات و حلال‌ها صبوری و اراده داشته باشیم.

 

کارشناس رسانه ملی تصریح کرد: بی‌ارادگی و سستی در مقابل محرمات انسان را به حرام و فسق کشیده و بی ارادگی در مقابل رسیدن به حلال انسان را به حرام نزدیک می‌کند.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین راشد یزدی ادامه داد: اگر اراده انسان ضعیف باشد کارایی لازم را برای منع انسان از یک کار ندارد زیرا وظیفه عقل تنها نصیحت و ارشاد آدمی است، بنابراین اگر می‌خواهیم از محرمات دوری کرده و در مقابل رسیدن به طیبات الهی صبور باشیم در کنار تقویت عقل باید اراده خود را قوی کنیم.

 

وی اظهار کرد: انسان بی‌اراده در هنگام غضب نباید تصمیم بگیرد و در اینجا دین به چنین فردی می‌گوید سکوت کن، زیرا چنین انسانی اراده لازم را برای مدیریت خود در هنگام خشم و غضب نداشته و کاری انجام می‌دهد که بعداً از انجام آن پشیمان می‌شوند.

 

استاد حوزه و دانشگاه بابیان این‌که مردان خدا و بندگان خدا آن‌هایی هستند که اگر یک ‌وقتی جاهلی یک حرکت ناموزونی نسبت به آن‌ها انجام دهد، آن‌ها یک تبسم زده و آرامش خود را حفظ کرده و از کنار او را رد می‌شوند، گفت: انسان باید اگر کسی با او مجادله می‌کند محکم بایستد و با او هم‌زبان و هم حربه نشده و آرامش خود را حفظ کرده و سکوت کند.

 

وی افزود: شخصی که با فرد مقابل هم‌صدا شده و مانند او فحاشی کرده و ناسزاگویی می‌کند و آرامش خود را از دست می‌دهد، امنیت خود و دیگران را در معرض آسیب قرار می‌دهد.

 

حجت‌الاسلام‌والمسلمین راشد یزدی یادآور شد: صبوری و حفظ آرامش در هنگام انجام ‌وظیفه امر به‌ معروف و نهی از منکر از توصیه‌های بزرگان دین است و انسانی که صبوری و اراده پیشه کند در تمامی امور موفق خواهد بود و در آرامش و امنیت زندگی می‌کند./837/پ202/ف

ارسال نظرات