۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۲۴۹۱۱۹
رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت:

عدالت باید مبتنی بر معارف عمیق اسلامی و کاربردی باشد

خبرگزاری رسا ـ رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، گفت: رسیدن به یک نظریه ناب عدالت به ویژگی‌های متعددی نیاز دارد که مقام‌ معظم رهبری مهم‌ترین آن را مبتنی بر معارف عمیق اسلامی و کاربردی بودن، عنوان کردند.
دكتر صادق واعظ زاده

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، صادق واعظ ‌زاده رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، پیش از ظهر امروز در نخستین نشست هم‌اندیشی صاحب‌نظران و پژوهشگران عرصه عدالت که در اندیشکده عدالت مرکز الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت برگزار شد، گفت: رسیدن به یک نظریه ناب عدالت به ویژگی‌های متعددی نیاز دارد که مقام‌ معظم رهبری مهم‌ترین آن را مبتنی بر معارف عمیق اسلامی و کاربردی بودن عنوان کردند.

 

وی افزود: در این مقطع که الگوی پپیشرفت در دست تدوین است برخی ویژگی‌ها مانند حل تضاد، تناقض، تفاوت و واگرایی بین عدالت و پیشرفت بیشتر خودنمایی می‌کند که هیچ کدام از نظریه‌های عدالت و پیشرفت این مسائل را نتوانستند حل کنند.

 

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، با اشاره به این‌که عدالت و پیشرفت هدف کلان جامعه امروز است، عنوان کرد: برخی با اعتقاد اقتصاد بازاری صورت مساله را حذف کرده و می‌گویند که عدالت خود به خود حل می‌شود، برخی نیز عدالت را فرصتی برای تامین‌ نداشته‌های افراد تلقی می‌کنند در حالی‌که این پیشرفت و افزایش ارتقای مادی و معنوی است.

 

واعظ زاده با اشاره به دیدگاه عدالت‌پژوهان اظهار داشت: اگر چه عدالت‌پژوهان در عمق دیدگاه خود به سمت و سوی تساوی رفته و عنوان می‌کنند که در عدالت باید دسترسی به فرصت‌ها برابر باشد اما در عدالت انصاف لازم است بنا بر فرمایش امیرمومنان(ع) در انصاف فرد باید خود را جای دیگران گذاشته و خود را حذف کند.

 

وی با اشاره به عدالت استحقاقی بیان داشت: بر اساس فرمایش معصومان(ع) همه انسانها مانند دندانه‌های شانه برابر هستند و نباید در برابر گرسنگی مظلوم ساکت نشست باید نیازهای اولیه هر انسانی فراهم شود در این صورت زمینه عدالت و پیشرفت فراهم می‌شود، اما در عدالت استحقاقی افزون بر نیازهای اولیه باید برای هر استعدادی امکانات مورد نیاز آن داده شود.

 

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر شناخت عدالت از سوی مجریان عدالت، ابراز کرد: مجریان عدالت باید عدالت را به لحاظ نظری و عملی بشناسند اگر چه عدالت‌خواهی امری فطری است اما کسی که مسؤول برقراری عدالت است باید آن را بشناسد.

 

واعظ زاده در ادامه گفت: عدالت‌شناسی تنها کار عقل نیست افزون بر عقل به احساس نیز مربوط است در عدالت جنبه عقلانی بسیار قوی اما کافی نیست امیرمومنان(ع) می‌فرمایند: اگر نبود که خداوند از علما پیمان گرفته که در مقابل سیری ظالم و گرسنگی مظلوم ساکت ننشیند خلافت را رها می‌کردم.

 

وی افزود: عالمی که عدالت‌پژوه نباشد به درد کار نمی‌خورد همان برافروختگی مولا امیرمومنان(ع) در امر عدالت لازم است اگر این نباشد نظریه عدالت درست نخواهد شد این نوع عدالت از اصول اعتقادی ما است که باید با ایمان به قلب وارد شده باشد.

 

رییس مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، در پایان خاطرنشان کرد: در زمینه عدالت مطالبی که فقط جنبه عقلی داشته و از احساس و فضای جامعه برنخواسته از سوی مجریان کنار گذاشته شده و اجرایی نخواهد شد./807/پ202/ب4

ارسال نظرات