۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۲۴۸۸۰۱
نماینده خبرگان رهبری:

افراطی‌گری و تندروی با اسلام سازگاری ندارد

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هریسی گفت: امروز جهان اسلام مبتلا و گرفتار آتش و آدمکشی است که در اثر تندوری‌ها صورت گرفته است.
هاشم زاده هريسي

حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به رسالت رسانه ها و مطبوعات در اصلاح و توسعه همه جانبه جامعه اسلامی گفت: رسانه ها  و مطبوعات شایسته است؛ انواع فسادهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و اداری را تقبیح کنند.


وی به مشکلات جامعه امروز از جمله بداخلاقی ها اشاره کرد و گفت: بداخلاقی هایی مانند تهمت، افترا و امثال آن در جامعه ما مشاهده می شود. اخلاق اجتماعی موضوع بسیار مهمی است که در جامعه ما آسیب دیده و شایسته نظام و جامعه اسلامی نیست. شعار می دهیم اما در عمل فاصله بسیار است. به ویژه افرادی هستند که ادعای اسلامیت می کنند، اما آنها بیشتر شرایط را بر هم می زنند، افترا و تهمت می زنند و دیگران را می رانند.


عضو خبرگان رهبری موضوع دیگر را مسایل فرهنگی و همین طور موضوعات مربوط به ائمه(ع) و پیشوایان دین دانست و افزود: این موضوع نیاز به تبیین کاربردی بیشتری از سوی رسانه ها  دارد یعنی چگونه از آنها تبیعت کنیم؟ چگونه افکار، سیره، سنت و گفتار آنها در جامعه حاکم باشد؟ و امثال آن که در جامعه کمرنگ است و خوب است مطرح شود. مسأله دیگر انسجام وحدت ملی به معنای واقعی آن است. بسیاری افراد مدعی انسجام ملی هستند و از آن سخن می گویند، اما وحدت را بر هم می زنند، افراد را طرد و نفی می کنند، تهمت و افترا می زنند و به نام ولایت، دیگران را از ولایت می رانند و ناراضی می کنند. این افرادی که شعارهای مزورانه می دهند، هم افشا و مشخص شود.


وی ادامه داد: آقای روحانی یک بار این موضوع را مطرح کرد و گویی دیگر تمام شده است. اعتدال واقعاً جان و روح اسلام است. همان «اهدنا الصراط المستقیم» است که واجب است هر روز ده بار خوانده شود. اعتدال همان است که در قرآن گفته شده که «تلک حدود الله فلا تقربوها» که خداوند برای انسان اندازه تعیین کرده است و نباید از آن اندازه ها تجاوز کرد. در دشمنی و دوستی اندازه نگه دار که اندازه نکوست. دوستی، تمجید و مدح بیش از حد و انتقاد و عیبجویی بیش از حد، همه اشکال دارد و هر چیزی حد و حدود دارد. در کتب معتبر  روایی بابی وجود دارد به نام اعتدال در عبادت یعنی حتی در عبادت هم اعتدال لازم است تا انسان با شوق و اشتیاق عبادت کند نه با بی حالی و تحمیل کردن عبادت بر خود.


حجت الاسلام والمسلمین هاشم زاده هریسی ادامه داد: امروز جهان اسلام مبتلا و گرفتار آتش و آدمکشی است که در اثر همان تندوری هاست. تندروی بدترین و خطرناکترین پدیده است. هر که با نام اسلام تندروی می کند، در حال بریدن ریشه اسلام و بردن آبروی آن است. تندروی با اسلام و اسلام با تندروی سازگاری ندارد. این موضوع نیاز به تبیین و کار کردن بیشتری دارد.


وی با تأکید بر این‌که موضوعات بسیاری وجود دارد که نیاز به کار از سوی رسانه ها دارد، به انواع فسادهای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و اداری اشاره کرد و گفت: فساد زشت است و اصلاً با جامعه اسلامی سازگاری ندارد، حاکمیت مردم در نظام اسلامی است که خواسته های مشروع و معقول مردم و عزت و کرامت آنها تامین شود. حکومت براساس خواسته های معقول و مشروع مردم، اداره شود. در این صورت است که گفته می شود کار دست مردم است و حکومت، مردمی است./935/پ203/ب4

ارسال نظرات