۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۸:۳۲
کد خبر: ۲۴۷۴۱۵
رییس سازمان محیط زیست خبر داد؛

تصویب بسته حمایتی ویژه خوزستان برای مقابله با گرد و غبار

خبرگزاری رسا ـ رییس سازمان محیط زیست کشور از تدوین و تصویب بسته حمایتی با اعتبارات لازم از سوی دولت جهت مقابله با گرد و غبار در خوزستان خبر داد.
تصویب بسته حمایتی ویژه خوزستان برای مقابله با گرد و غبار

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست کشور، بعد از ظهر امروز در نخستین جلسه مقابله با گرد و غبار و شورای هماهنگی مدیریت بحران خوزستان که در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان برگزار شد، اظهارداشت: دولت بسته اجرایی حمایتی ویژه خوزستان برای مقابله با گرد وغبار را تصویب کرد.

وی افزود: مشکل گرد و غبار مختص به یک استان نیست و 22 استان کشور دچار این مشکل هستند.

ابتکار گفت: کلیات بسته اجرایی مقابله با گرد و غبار با اعتبارات کافی ویژه خوزستان شنبه به مجلس ابلاغ می شود.

معاون رییس جمهور با بیان این که جهت گیری کلان نیازمند همکاری بین الملل بوده، اظهارداشت: وزارت خارجه مأموریت رسیدگی به این موضوع و همکاری های دو جانبه و چند جانبه است.

30 هزار هکتار منابع گرد و غبار مالچ پاشی می شود

ابتکار در رابطه با بسته اجرایی دولت گفت: احیای تالاب ها و جلب مشارکت مردمی در حفظ آن ها، مالچ پاشی و بوته کاری 30 هزار هکتار  از زمین های بیابانی، برداشتن موانع آزاد سازی آب در تالاب هور العظیم و شادگان و ترغیب کشاورزان به درختکاری، اعطای تسهیلات ارزان قیمت به مردم خوزستان جهت عایق سازی منازل در مقابله با پدیده گرد و غبار از سوی بانک ها، مجهز کردن فرودگاه های اهواز و تخصیص اعتبار به استانداری خوزستان برای پاک سازی معابر و راه ها از جمله برنامه های در نظر گرفته شده در بسته اجرای هستند.

وی افزود: در صورت نیاز این بسته اصلاح و اعتبارات بیشتری در اختیار استان قرار خواهد گرفت.

معاون رییس جمهور با اشاره به همکاری نهاد های گوناگون برای کاهش آسیب های این پدیده ابرازداشت: سازمان هوا شناسی، محیط زیست، وزارت جهاد، جنگل ها و مراتع، وزارت نفت، نیرو و بهداشت برای این منظور بسیج شده اند.

ابتکار تصریح کرد: در صورتی که مصوبه ابلاغ شود با هدایت استانداری خوزستان و همکاری ستاد ملی مبارزه با گرد و غبار این مصوبات پیگری خواهند شد.

مخالف انتقال آب به جز برای شرب به حوزه های دیگر هستیم  

وی در ادامه تأکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با انتقال آب از یک حوزه به حوزه دیگر به جز استفاده‌های شربی موافقت نمی کند و در سال های گذشته نیز اقدامات این چنینی بدون ارزیابی زیست محیطی انجام می شده است اما دولت یازدهم تحت هیچ شرایطی اجازه از بین رفتن حق آبه تالاب ها و رودخانه ها را نمی دهد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به همکاری های بین المللی با عراق و انعقاد چندین تفاهم نامه گفت: مقدمات کامل طرح های مقابله با گرد و غبار در عراق انجام شده اما بنا به دلایل گوناگون از جمله تغییر دولت و برخی مسائل دیگر این برنامه ها معطل مانده است.

معاون رییس جمهور با بیان این که پدیده گرد و غبار در مرز عراق، اردن، عراق، سوریه و قاهره قابل مشاهده است، ابرازداشت: در گذشته نیز همکاری های بین المللی برای مقابله آغاز شده بود اما به دلیل عدم همکاری برخی از کشورها اقدامات در نظر گرفته شده محقق نشد بنابراین مکاتباتی را برای تشکیل سازمان منطقه‌ای انجام داده‌ایم.

 ابتکار در پایان اظهارداشت: امیدواریم بتوانیم گامی مؤثر در کاهش گرفتاری ها و تقویت مندی مردم خوزستان در مقابله با گرد و غبار بر داریم و برای این منظور لازم است تا در مقابل تغییرات اب و هوایی آمادگی بیشتری داشته باشیم./9452/پ202/ج

ارسال نظرات