۱۳ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۳
کد خبر: ۲۴۴۲۹۰
نماینده خبرگان رهبری:

سیاست در اسلام به معنای مدیریت صحیح جامعه است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هریسی گفت: سیاست در اسلام به معنای مدیریت صحیح انسان ها به سوی کمال مطلق در دنیا و آخرت است.
حجت الاسلام والمسلمين هاشم هاشم زاده هريسي، نماينده مردم آذربايجان‌شرقي در مجلس خبرگان رهبري

حجت الاسلام والمسلمین هاشم هاشم‌زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با اشاره به دیدگاه‌های امام راحل در خصوص چگونگی فعالیت روحانیت در نظام اسلامی، اظهار داشت: حضور روحانیت در سمت های اجرایی، می تواند آثار مثبت و منفی داشته باشد.

 


وی افزود: آثار مثبت حضور روحانیت نظارتی است که بر امور دارد، تلاشی که شاید بتواند موجب هدایت حکومت در مسیر مثبت شود، این گونه اقدامات مثبت و خدمات فراوان، خوشبینی و رضایت در جامعه ایجاد می کند و اثر مثبت می گذارد.

 


نماینده خبرگان رهبری افزود: حکومتی که دینی است، برخی کارها دینی و اخلاقی است و نیاز به تخصص دینی و اخلاقی دارد که روحانیت می تواند این جنبه را پرورش دهد و اگر نباشد، تخلف از این مسائل بیشتر می شود. نکته این نیست که حضور روحانیت در مسؤولیت ها بد است یا خوب، بلکه مساله این است که وقتی روحانیت در حکومت قرار گرفت، چگونه عمل کند.

 


این حقوقدان برجسته کشور افزود: اگر روحانیت در حکومت و مسوولیت ها به ویژه در حکومت دینی که نیاز به رعایت احکام الهی و مسایل اخلاقی دارد ح
ضور داشته باشد و حضور او حضوری فعال، حساب شده، توام با احتیاط، مثبت و منطقی باشد و در عملکرد خود، نیازها، افکار و رضایت مردم و به ویژه رضایت خدا را در نظر بگیرد، نتایج مثبت این حضور بیشتر خواهد بود.

 


وی با تأکید بر این‌که روحانیت باید رضایت خدا را بیش از دیگران رعایت کند، گفت: با توجه به رضایت خدا همه مسایل حل می شود. وقتی فردی که در مسؤولیتی اجرایی قرار گرفته است، روحانی باشد و این نکات را در عملکرد، برخوردها، قضاوت ها، صحبت ها و ارتباطات خود رعایت کند حتما برکاتی خواهد داشت و این برکات هم موجب رضایت مردم خواهد بود.

 


حجت الاسلام والمسلمین هریسی افزود: وقتی مردم از عملکرد روحانیت راضی شوند، از دین و حکومت دینی راضی می شوند بنابراین باید قضاوت را بر نحوه عملکرد روحانیت در مسؤولیت ها برد و نه بر اصل حضور او در این مناصب.

 


عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه یک روحانی نیز مانند هر شهروند دیگری حق دارد در تعیین سرنوشت کشور خود حضور و فعالیت داشته باشد، خاطرنشان کرد: در عین حال او شهروندی است که از خدا و احکام دین خدا حرف می زند. علاوه بر حق او به عنوان یک شهروند برای حضور در این مسؤولیت ها، حضور فردی که از خدا سخن می گوید و به احکام او آگاه است در یک حکومت دینی، لازم است.

 


وی ادامه داد: یک روحانی که در سمت های اجرایی حضور دارد، اگر اعمال، قضاوت ها و برخوردهایی زیبا، خداپسندانه و مفید داشته باشد، رضایت الهی را در صحبت، موضع گیری و کار در نظر بگیرد و خدمات خوبی انجام دهد، حتما به نفع اسلام و حکومت اسلامی است و برکات آن بیشتر است. چنانچه روحانیت در مسوولیت حضور داشته باشد اما خدای ناکرده در حرف، ارتباطات، عملکرد و قضاوت های خود مسایل منفی بیشتر باشد، ضرر آن نیز بیش از دیگران است.

 


نماینده خبرگان رهبری با بیان این‌که سیاست در اسلام به معنای مدیریت صحیح انسان ها به سوی کمال مطلق در
دنیا و آخرت است، گفت: سیاست هایی که امروز در جهان وجود دارد، ربطی به اسلام ندارد. با کنار کشیدن روحانیت از همه کارها و اینکه هیچ اختیار و قدرتی نداشته باشد و کار در دست دیگران قرار گیرد، فاجعه به بار می آید.

 

 


وی تصریح کرد: اگر حضور روحانیت صرف نظارت نیز باشد، به جایی نمی رسد؛ اما بهتر است که صبغه نظارتی کار روحانیت بیش از اجرایی باشد. همه به ویژه روحانیت باید مواظب نحوه عملکرد خود در یک نظام اسلامی باشند، چون حکومت اسلامی است و اعمال آنها به اسلام برمی گردد. مردم راضی باشند، از اسلام راضی می شوند و ناراضی باشند، از اسلام ناراضی می شوند.

 


وی یادآور شد: در دوران طاغوت، هر چه طاغوت بد عمل می کرد، مردم به اسلام و روحانیت رو می آوردند اما اگر در یک حکومت دینی، مردم از کارها ناراضی باشند و مشکل داشته باشند، از اسلام فرار می کنند، باید دانست که خدمت در حکومت دینی آسان نیست اما همانطور که بد عمل کردن، خطر بیشتری دارد، اگر خوب عمل شود نیز ارزش بیشتری دارد.

 


حجت الاسلام والمسلمین هریسی اظهار کرد: نارضایتی ای که از ناحیه روحانیت ناشی می شود، به اسلام می چسبد. حضور روحانیت در حکومت در حد معقول نه به آن شکل که دیگران جایی نداشته باشند با رعایت این شرایط اشکالی ندارد و چگونگی عملکرد است که باید مورد توجه قرار بگیرد نه اصل حضور./935/ت302/ب4

ارسال نظرات