۰۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۳:۵۳
کد خبر: ۲۴۳۵۷۹
دبیر همایش عملی سبک زندگی اهل‌بیت:

پژوهش در حوزه سبک زندگی با مشکلات فراوانی روبه‌رو است

خبرگزاری رسا ـ دبیر همایش عملی و پژوهشی سبک زند گی اهل‌بیت(ع) میان رشته‌ای بودن، نو بودن مطالعات سبک شناسانه در کشور و فقدان درک شرایط و مقتضیات جوامع کنونی از سوی برخی متخصصان در علوم اسلامی را از مشکلات پژوهش درباره سبک زندگی عنوان کرد.
حجت‌الاسلام احمد حسن شريفي دبير کميته علمي همايش سبک زندگي اهل بيت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام احمد حسن شریفی، دبیر همایش عملی و پژوهشی سبک زند گی اهل‌بیت(ع) پیش از ظهر امروز در مراسم اختتامیه این همایش که در محل مرکز همایش‌های دفتر تبلیغات اسلامی شهر قم برگزار شد، گفت: یکی از مناسب‌ترین راه انتقال باورها و ارزش‌ها، ترویج سبک زندگی اهل بیت(ع) است.

 

وی با بیان این‌که محققان معتقدند که سبک زندگی بعد نمایشگرانه هویت باطنی انسان‌ها است، اظهار داشت: سبک زندگی ابزاری برای نمایش عزت و افتخار به هویت خودی است.

 

دبیر همایش عملی و پژوهشی سبک زند گی اهل‌بیت(ع) در ادامه افزود: ظهور آسیب‌های جدی در اخلاق اجتماعی مردم در سراسر دنیا به ویژه در جامعه ما از آسیب‌های سبک زندگی امروز است و روند رو به رشد فردگرایی، خشونت، بی اعتمادی اجتماعی هر فردی در جامعه را نگران می‌کند.

 

وی خاطرنشان کرد: هجوم سبک‌های زندگی رقیب یکی از مباحث گزارش شده در کمیسیون‌ها است؛‌ عمومی ترین راهبرد جنگ نرم و سبک زندگی غربی، موسیقی، مد و مدل، معماری، شهرسازی، میل و سلیقه زیبایی خواهی و روابط آزاد است.

 

حجت‌الاسلام شریفی با بیان این‌که سبک زندگی بحثی میان رشته‌ای است که همین امر سبب دشواری تحقیق و پژوهش درباره سبک زندگی می‌شود، عنوان داشت: نو بودن مطالعات سبک شناسانه در کشور و فقدان درک شرایط و مقتضیات جوامع کنونی از سوی برخی متخصصان در علوم اسلامی از دیگر مشکلات پژوهش در خصوص سبک زندگی است.

 

وی اضافه کرد: همچنین مطالعات روش شناسانه در حوزه استنباط سبک زندگی اهل‌بیت(ع) و بخشی نگری برخی از نویسندگان و  جداسازی سبک زندگی ائمه اطهار(ع) از دیگر دشواری‌های پژوهشی در راستای سبک زندگی اهل‌بیت(ع) است.

 

دبیر همایش عملی و پژوهشی سبک زند گی اهل‌بیت(ع) خاطرنشان کرد: گاهی اوقات پژوهشگران مطالعات قوی سیره شناسی و حدیث شناسی دارند ولی این پژوهش ها متناسب با جامعه روز نیست که باید این نگاه کاربردی تر انجام شود.

 

وی گفت: ضعف مطالعات روش شناسانه در احراز سبک زندگی اهل بیت(ع) و بخشی نگری برخی از پژوهشگران نسبت به سبک زندگی اهل بیت(ع) از دیگر ضعف های این همایش بود.

 

حجت‌الاسلام شریفی اضافه کرد: 470چکیده مقاله در دبیرخانه همایش دریافت شد؛ در مجموع 322 مقاله دریافت شد و در ارزیابی مقالات دو مرحله لحاظ شد که 54مقاله از ارزیابی ها خارج شدند که در ارزیابی دیگر 46مقاله تایید نهایی و 12مقاله آن در کمیسیون های همایش ارایه شد.

 

دبیر همایش عملی و پژوهشی سبک زند گی اهل‌بیت(ع) یادآور شد: 59 نفر از اساتید حوزه و دانشگاه در ارزیابی مقالات همکاری کردند و 14مرکز علمی و پژوهشی کشور نیز در این امر همکاری داشتند.

 

وی در پایان گفت: برگزاری 10نشست علمی و تخصصی، 5 شماره ویژه نامه علمی همایش، همکاری 5 نشریه علمی و پژوهشی با همایش و چاپ مقالات در این مجلات، چاپ چکیده مقالات و چاپ آثار همایش از دیگر ثمرات این همایش بود./997/پ202/ی

ارسال نظرات