۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۶
کد خبر: ۲۴۱۷۷۹
آیت الله نمازی:

انفاق و احسان به بندگان خدا از مراتب حکمت است

خبرگزاری رسا ـ نماینده ولی فقیه در کاشان گفت: انفاق و احسان به بندگان خدا یکی از بخش های حکمت است چرا که شیطان هنگام احسان و انفاق وعده فقر می دهد اما در مقابل آن خداوند وعده پاداش چندین برابر می دهد.
آيت الله عبدالنبي نمازي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، آیت الله عبدالنبی نمازی، نماینده ولی فقیه در کاشان، دوشنبه شب بعد از نماز مغرب و عشاء در مسجد حضرت قائم(عج) در جلسه تفسیر قرآن درادامه ترجمه آیه 267 و 268 از سوره مبارکه بقره با اشاره به این که این دو آیه نیز در لابلای سلسله آیاتی است که در رابطه با انفاق و احسان است گفت: یکی از چیز هایی که خداوند خیلی دوست دارد انفاق و گره گشایی از مشکلات و حل و فصل مشکلات زندگی بندگان خدا است.

 

وی افزود: روایت است که بهترین زندگی این است که دیگران در آن مشارکت داشته باشند به این معنی که اگر علاوه بر خود، دیگران نیز از نعمت های زندگی او استفاده کنند، این بهترین زندگی است.

 

آیت الله نمازی با اشاره به این که تبع انسان حریص بودن است گفت:حریص بودن انسان باعث می شود تا چیزی از او به دیگران نرسد، لذا حریص بودن طبیعت انسان است و این که خداوند چرا انسان را ولخرج خلق نکرد به این دلیل است که انسان باید در کارهایش معتدل باشد به این معنی که نه افراط و نه تفریط داشته باشد.

 

به گفته وی، حرص نیز دارای حکمت است چرا که حریص بودن در عبادت و یا دوستی با بندگان خدا که از صفات پیامبراکرم(ص) پسندیده است.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به این که رهبری حریص به امت خود است گفت: پیامبراکرم(ص) خودش را به آب و آتش می زد تا بلکه یک نفر را به راه راست هدایت کند.

 

حرص بر علم و عبادت و تقوا پسندیده است

آیت الله نمازی همچنین حرص بر علم و عبادت و تقوا را پسندیده دانست و گفت: برخی افراد نه تنها در واجبات بلکه در مستحبات نیز حریص هستند، بنابرا ین خداوند هرصفتی به بندگانش داده است به او عقل هم داده است تا هرچیزی را به جای خودش از آن استفاده کند.

 

وی افزود: حریص بودن انسان درثروت مانع از کمال انسان است، چرا که برخی از ثروتمندان با وجود داشتن ثروت زیاد اما گدا هستند و بر عکس نیز برخی از افراد که توان مالی خوبی ندارند اما سخاوت مند هستند.

 

نماینده ولی فقیه درکاشان با اشاره به این که شیطان در کنار همه انسان قراردارد و تخصص او در این است که با هر صنفی با زبان خودش صحبت می کند و نبض همه انسان ها در دست شیطان است افزود: شیطان از یک طرف انسان را به سوی ناپاکی وسوسه و هدایت می کند اما از سوی دیگر خداوند به انسان می گوید نگران نباش رحمت من پشت سر شما است.

 

خداوند حکمت را به دل هایی می دهد که شوره زار و کویر نباشد

آیت الله نمازی در ادامه با اشاره به علت قرارگرفتن این دو آیه در لابلای آیات انفاق گفت: خداوند می گوید ما حکمت را به هرکسی که بخواهیم می دهیم، بنابراین خداوند حکمت را به دل هایی می دهد که شوره زار و کویر نباشد تا مانند زمین کشاورزی دارای تولید باشد.

 

وی با تأکید بر این که هیچ چیزی بالاتر از حکمت نیست، از حکمت به عنوان خیر کثیر نام برد که برای ما قابل درک نیست گفت: در قرآن از حکمت به معنای معرفت  و فهم و کشف حقایق و پرده برداری از مجهولات نام برده شده است و دارای معانی بسیاری است.

 

آیت الله نمازی حکمت را درک و کشف و رمز حقایق دانست و یاد آورشد: اگر با تلسکوپ عرفانی به حکمت نگاه کنیم، حقیقت حکمت بندگی خدا و سپاس عبد از خالق خود است و انسان تنها یک کار بیشتر ندارد آن هم عبادت و بندگی خدا است.

 

در بین همه علم ها بالاترین علم، معرفت الله است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در ادامه روایات را در باب حکمت فراوان دانست و گفت: امام باقر(ع) در تفسیر واژه حکمت در این آیه فرمود، معرفت الله بالاترین علم است و روایت دیگری است از شخصی که آمد محضر پیامبراکرم(ص) سؤوال کرد بالاترین علم ها کدام است، حضرت فرمود در بین همه علم ها بالاترین علم معرفت الله است، بنابراین یکی از معانی حکمت معرفت الله است که اگر بیاید همه چیز با خود دارد و اگر نباشد فقر است.

 

آیت الله نمازی، اسلام شناسی را کلام امام صادق دانست و با اشاره به این که وظیفه همه انسان ها در همه صنوف اعم از زن و مرد عالم و جاهل اسلام شناسی است که در فقه بیان شده است گفت: در اسلام هیچ چیز ناگفته و مجهولی باقی نمانده است هرآنچه را که مورد نیاز بشر بوده است بیان شده است، لذا اگر کسی جاهل به اسلام است مشکل از خودش بوده که به دنبال فراگیری آن نرفته است چرا که هیچ مجلس و محفلی بالاتر از محفل علمی نیست.

 

نماینده ولی فقیه در کاشان یاد آورشد: حکمت معرفت است و آنچه باعث سعادت انسان است معرفت است و آنچه باعث سقوط انسان است جهل و نادانی است.

 

آیت الله نمازی گفت: ریشه تمامی جنایاتی که امروز در گوشه و کنار جهان انجام می شود به دلیل جاهل بودن به اسرارهستی است و لذا امام صادق(ع) در باره اهمیت علم می فرماید هریک از شما علم بیاموزد فقیه است.

 

وی افزود: بنابراین هیچ چیز نزد شیطان محبوب تر از مرگ فقیه نیست چون شکافی که ایجاد می شود آن را نمی توان با هیچ چیزی پر کرد.

 

به گفته وی، قرآن حکمت است اما حکمت چیز دیگری است و هرخانه ای که حکمت در آن نباشد آن خانه ویران است به این معنی که صلح و آرامش در چنین خانه ای وجود ندارد و پر از استرس و میدان کار زار است.

 

آموختن یک کلمه از حکمت، بهتر از یکسال عبادت است

آیت الله نمازی در ادامه به ارتباط بین انفاق و حکمت در این آیه با آیات قبلی اشاره کرد و گفت: خداوند می خواهد بگوید انفاق و احسان یکی از مراتب حکمت است و کسی که انفاق می کند برخوردار از حکمت است و کسی که حکمت ندارد در برابر دیگران بی تفاوت است و کاری به دیگران ندارد که بخواهد انفاق کند.

 

وی افزود: بنابراین انفاق و احسان به بندگان خدا یکی از بخش های حکمت است، چرا که شیطان هنگام احسان و انفاق وعده فقر می دهد اما در مقابل آن خداوند وعده پاداش چندین برابر می دهد.

 

نماینده ولی فقیه درکاشان از انفاق و احسان به عنوان دستاورد حکمت نام برد و گفت: امیرالمومنین(ع) می فرماید یکی از ویژگی های مکتب ولایت این است که در جستجوی حکمت هستند.

 

وی با اشاره به این که هرکس اهل حکمت و معرفت باشد دیگران به او با وقار نگاه می کنند و برای او عظمت و حریم قائل هستند افزود: آموختن یک کلمه از حکمت، بهتر از یکسال عبادت است چون منشاء تمامی خیرات حکمت است.

 

آیت الله نمازی با اشاره به این که شروع حکمت از کجاست افزود: امیرالمومنین(ع) می فرماید آغاز ورود به عرصه حکمت چشم پوشی از عیاشی و لذت جویی و کام جویی و بیزاری از چیزهای زودگذری است که عمر زیادی ندارند./1307/پ201/ب6

ارسال نظرات