۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۲۴۱۵۱۱
امام جمعه بناب:

شیوع ربا آثار سوء فردی و اجتماعی به دنبال دارد

خبرگزاری رسا ـ حجت‌الاسلام باقری‌بنابی با اظهار نگرانی از شیوع ربا در جامعه گفت: رواج ربا، موجب فراموشی آداب نیکی همچون قرض و وام های قرض الحسنه می شود.
ربا ، نزول، اکل مال بالباطل

حجت‌الاسلام مصطفی باقری‌بنابی، امام جمعه بناب در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، با بیان این‌که متأسفانه برخی منکرات در جامعه به تدریج رایج شده و تبدیل به عرف می‌شود، اظهار داشت: با توجه به مشکلات اقتصادی جامعه گاه مشاهده می‌شود، افراد برای رهایی از این معضل روی به مسائلی چون ربا و پول بهره ‍‌ای می‌آورند که در اسلام نهی شده است.

 


وی با اشاره به مبانی قرآنی این معضل گفت: خداوند متعال در آیات 160 و 161 سوره مبارکه نساء عذاب دردناک را عاقبت کسانی عنوان فرموده‌ که ربا می‌گیرند و "اکل مال بالباطل" می کنند، همچنین آیه 39 سوره روم می فرماید؛ در مقابل آنچه بعنوان ربا می پردازید تا در اموال مردم فزونی یابد، نزد خدا فزونی نخواهد یافت و آنچه را بعنوان زکات می پردازید و تنها رضای خدا را می طلبید مایه برکت است و کسانی که چنین می کنند دارای پاداش مضاعفند.

 


امام جمعه بناب با اظهار نگرانی از شیوع ربا در جامعه گفت: اگر به این موضوع از سوی مسؤولان چاره‌سازی نشود، برکات موجود کشور از بین خواهد رفت. شیوع بلای خانمانسوز ربا در جامعه انواع فساد را به دنبال دارد، اگر برای این آفت عظیم چاره‌ای صورت نگیرد، مشکلات عدیده‌ اجتماعی، اخلاقی و اقتصادی کشور را تهدید خواهد کرد.

 


حجت الاسلام باقری بنابی با تشریح آثار زیان‌بار افزایش ربا در جامعه گفت: بر مسؤولان نظام جمهوری اسلامی، دولتمردان و حوزه‌های علمیه کشور فرض است که برای این موضوع حساس و خطرناک در کشور چاره‌سازی کنند و تصمیمات قاطعی را اتخاذ و به صورت صریح و شفاف آن را بر عموم مردم تبلیغ و تفهیم کنند.

 


وی ادامه داد: آنچه که از سوی بانک‌ها انجام می‌گیرد، بر روی ضوابط است از این رو هشدار صریح قرآن است که اگر در جامعه ربا رایج شود، مثل این است که آن جامعه به جنگ علنی با خدا و پیامبر اکرم(ص) برخاسته‌اند و صد در صد معلوم است که در این دعوای نابرابر چه کسی متضرر خواهد شد.

 


امام جمعه بناب با بیان این‌که رواج ربا و نزول در بین مردم، موجب فراموشی آداب نیکی همچون قرض و وام های قرض الحسنه است، گفت: ایجاد فاصله طبقاتی، مشکلات فردی، عصبی، فقر و تنگ دستی، تورم، راکد ماندن کار و فعالیت اقتصادی تنها گوشه‌ای از آثار زیان‌بار ربا در جوامع است.

 


وی ادامه داد: اسلام نگاهی دقیق و عمیق به نظام اقتصادی فردی و اجتماعی دارد و تدابیر، احکام و برنامه های کاربردی و عملی را ارائه می کند که متأسفانه گاه مورد غفلت قرار می گیرد، اگر اسلام کسب سود و درامد از راه ربوی و نزول حرام کرده است، آثار سوء فردی و اجتماعی آن را به خوبی پیش بینی کرده است.

 


حجت الاسلام باقری بنابی از میان حس نوعدوستی را از دیگر از آثار سوء ربا و نزول در جامعه دانست و افزود: در غالب موارد دریافت نزول و ربا و پرداخت سود و اصل پول بیش از حد توان فرد است و فرد همیشه این نگرانی را در پرداخت دارد، حتی افرادی که امروزه از بانک ها وام دریافت کرده اند این مطلب را به خوبی درک می کنند.

 


وی افزود: با رواج ربا، کسب و کار، تولید و فعالیت اقتصادی راکد خواهد ماند، چراکه دادن پول ربوی برای دریافت سود بیشتر کار اقتصادی و تولید محسوب نمی‌شود، از طرف دیگر شخص دریافت کننده نیز که قرار است سود بالایی را پرداخت کند، حتی اگر کار تولیدی و اقتصادی خوبی را انجام دهد، چندان موفق نخواهد بود./935/ت302/ب4

ارسال نظرات