۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۰
کد خبر: ۲۴۱۴۳۱
حجت الاسلام والمسلمین انصاریان:

ملاک ارزش‌گذاری انسان در تشخیص صحیح حق و باطل است

خبرگزاری رسا ـ سخنران حرم حضرت فاطمه معصومه(س) با بیان این‌که انسان اندازه که از نعمت عقل برخوردار باشد به همان میزان ارزشمند بوده و به خداوند نزدیک است، گفت: برخورداری از نعمت عقل به معنای برخورداری از عقل ابزاری نیست بلکه به معنای عقلی است که انسان با استفاده از آن بتواند حق را از باطل تشخیص دهد.
حجت الاسلام و المسلمين حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، استاد حوزه علمیه قم، ظهر امروز در برنامه ای که از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد با بیان این که در آیات سوره اعراف خداوند به نعمت هایی که به انسان عطا کرده اشاره دارد و دلیل اعطای این نعمت ها را کرامت بنی آدم عنوان می کند، گفت: منظور از کرامت در اینجا ارزشمندی وجود آدمی است.

 

وی افزود: ارزشمندی وجود آدمی به جسم او نیست زیرا در این صورت سایر حیوانات از نظر جسمی از جمله شتر از انسان بزرگتر هستند بنابراین آنها هم باید صاحب کرامت بودند در حالی که خداوند در قرآن کریم تنها کرامت را برای انسان ذکر کرده است؛ به همین دلیل مشخص می شود که کرامت انسان به ارزشمندی وجود او و بهره مندی از نعمت عقل است.

 

کارشناس رسانه ملی با بیان این که انسان با کمک عقل و اندیشه خود می تواند راه حق را از ناحق و باطل تشخیص دهد، گفت: به همین دلیل برخورداری از نعمت عقل موجب ارزشمندی انسان شده و باید همواره به این نکته توجه داشته باشیم که بزرگی انسان به ریش سفیدی و بزرگی جسم او نیست بلکه ارزشمندی و بزرگواری او به نعمت عقل او بستگی دارد.

 

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: انسان به هر میزان که از نعمت عقل برخوردار باشد به همان میزان به ارزشمندی و خداوند نزدیک است، تاکید کرد: در این اینجا برخورداری از نعمت عقل به معنای برخورداری از عقل ابزاری نیست بلکه به معنای عقلی است که انسان با استفاده از آن بتواند حق را از باطل تشخیص دهد.

 

وی با تأکید بر این که انسان به هر اندازه که به عقل و ارزشمندی نزدیک باشد به همان میزان به خداوند نزدیک است، اظهار کرد: شخصی که از عقل و ارزشمند دور شود از خداوند هم به همان اندازه فاصله می گیرد.

 

استاد حوزه علمیه قم با بیان این که انسان باید به خوبی از نعمت عقل استفاده کند، تاکید کرد: انسان با استفاده درست از عقل می تواند از این کرامتی که خداوند به او داده بهره برده و  زمینه سعادت خود و سایر انسان ها را فراهم کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان یادآور شد: عقل چراغ راه آدمی است و اگر انسان شهوت و غضب را بر عقل حاکم نکند عقل در تمامی موارد حتی در زمان وجود خطرناکترین فتنه ها و توطئه ها موفق به تشخیص راه حق شده و خواهد توانست مسیر درست را انتخاب کرده و با موجب هم نشینی انسان با پیامبران و اولیای الهی شود./837/پ202/ف

 

ارسال نظرات