۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۵:۲۵
کد خبر: ۲۴۱۱۸۰
استاد حوزه و دانشگاه:

انقلاب اسلامی ایران حکایت گر عصر جدید حیات بشر است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه انقلاب اسلامی ایران را حکایت گر عصر جدید حیات بشر عنوان کرد و گفت: این عصری است که قرار است انسان اشتباهات گذشته را تکرار نکند، به حقیقت برگردد و عصر توبه بشر است.
انقلاب اسلامی ایران حکایت گر عصر جدید حیات بشر است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد قائم مقامی، استاد حوزه و دانشگاه، در پنجمین دوره آموزشی سرگروه های صالحین بسیج رسانه ملی که صبح امروز در هتل نخل برگزار شد، به  تبیین ضرورت احکام الهی، دفاع الهی و حکومت الهی پرداخت.

 

وی با بیان این که عصر حاضر مقتضی ظهور حق، دین حق و اسلام ناب است، گفت: از نظر اراده شرعیه خداوند اقتضای حق همیشه بوده و از جهتی حکمت الهی بر این است که افزون بر دارا بودن اراده شرعیه، مورد پذیرش اراده انسان ها قرار گیرد و با این دو شرط، حق ظاهر می شود.

 

حجت الاسلام قائم مقامی، افزود: انسان ها به علت های مختلف از قبیل ضعف در عقلانیت و قابلیت و نیز تقصیر، پذیرش حق و حقیقت دین که ولایت الله است، را ندارند در نتیجه زمانه اقتضای ظهور را ندارد.

 

استاد حوزه و دانشگاه، با بیان این که از دیدگاه حکمت الهی، زمان و مکان متأثر از انسان و انتخاب های او است، تصریح کرد: تاکنون به دلیل قصورهای انسان ظهور حق صورت نگرفته است اما به نظر می رسد با بیداری، قیام و عقلانیت بشر، این دوره به اتمام رسیده است.

 

وی با بیان این که در این دوره نه تنها خدا اجازه شعور ظهور حق را داده است، بلکه پذیرش انسان ها نیز اجازه وجودی این قضیه را صادر کرده است، اظهار کرد: منظور از اجازه وجودی این است که اقتضای شرعی بر مبنای گرایش عقلی انسان ها و تصمیم آن ها که فرامین شرعی صادر شود یا نشود.

 

حجت الاسلام قائم مقامی انقلاب اسلامی ایران را حکایت گر عصر جدید حیات بشر عنوان و اذعان کرد: این عصری است که قرار است انسان اشتباهات گذشته را تکرار نکند و به حقیقت برگردد و عصر توبه بشر است؛ محتوای این عصر این است که ولایت الله که پیام همه پیامبران ـ این پیام تا کنون به صورت کامل مورد پذیرش قرار نگرفته است- بوده در این دوره بی ذره ای تردید جاری خواهد شد.

 

استاد حوزه و دانشگاه، با بیان این که ولایت در این عصر در مقام تابعین تجلی می کند، خاطرنشان کرد: ولایت مختص انسان های کامل است و بعد از پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) در تابعین متجلی می شود.

 

وی نمونه ای از تجلی ولایت در تابعین را انقلاب اسلامی ایران بیان و تصریح کرد: ولایت به معنای رسیدن به مقامی است که انسان از روی هوا و هوس کار نمی کند و خطا ندارد و ولایت همراه با عصمت است.

 

حجت الاسلام قائم مقامی، موضوع ولایت تابعین را واقعه ای عظیم و تحول آفرین عنوان و اظهار کرد: هنوز یک سری از مبانی معارفی درست درک نشده است و تفکیک بین معصوم و غیر معصوم را می بینیم که مبنایی ندارد. با وجود این که هیچ کس به مقام 14 معصوم نمی رسد، اما به مقام تابعین و سعود آن ها توجهی نشده است.

 

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان کرد: امام رضا(ع) می فرماید: «هنگامی که خداوند بنده ای را برگزیند، برای امور بندگان سینه اس را برای این مطلب منشرع می کند، در قلبش چشمه های حکمت را به ودیعه می گذارد و علم را به صورت الهامی به او می هد. وقتی به این مقام برسد در برابر هیچ پاسخی ناتوان نیست و در برابر هیچ مسأله ای دچار حیرت نمی شود این چنین معصومی موفق، مؤید و مصدق می شود.»

 

شرایط تابعین

 

حجت الاسلام قائم مقامی التزام به  حکمت الله، احکام الله و حکومت الله را از شرایط تابعین عنوان کرد.

 

وی در خصوص حکمت الله گفت: مراد از حکمت این است که مطالب کلی را فهمیده و در مورد مسأله جزئی نیز قادر باشد فلسفه آن را تبیین کند. به عبارت دیگر بیان تعقلی حقایق دین و معارف منقول انسانی است که انسان بتواند جزء به جزء آن چرا که در اسلام آمده است با لسان عقلی بیان کند.

استاد حوزه و دانشگاه، در مورد احکام الله تصریح کرد: اگر قابلیت و ظرفیت اجرای حکمی را نداشته باشیم آنرا در عرصه گفتمان و انتقاد وارد نکنیم.


وی افزود: در حکومت الله فرد باید به آن چیزی که ذات باری تعالی به آن دستور داده است، عمل کند. و خداوند اجازه تکوینی وجودی به انسان داد و بر اساس آن حکومت الله شکل گرفت.

 

حجت الاسلام قائم مقامی، خاطرنشان کرد: حکومت الله بیشتر از آن چه که یک پدیده سیاسی باشد، انقلابی در ایدئولوژی تفکر، منش و حکمت ها است.

 

استاد حوزه و دانشگاه، در خصوص سخنرانی علی مطهری در صحن مجلس شورای اسلامی، گفت: باید به او جایزه نوبل به دلیل بی بصیرتی اعطا شود و باوجود این که از یک سری از احکام از جمله حجاب دفاع کرد اما با جانب داری از  عوامل فتنه از اصل عریانی دفاع کرد./1310/پ201/ب4

ارسال نظرات