۱۵ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۳۰
کد خبر: ۲۳۹۶۲۰
استاد حوزه علمیه:

مسؤولیت انسان در برابر استفاده از عقل بسیار سنگین است

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌که خداوند عالی‌ترین مرتبه عقل را به پیامبران داده است، اظهار کرد: ما در مقابل عقل مسؤولیتی سنگینی بر عهده داریم، باید از این نعمت الهی استفاده کنیم و آن را در مسیر صحیح به کار بیندازیم.
عقل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت‌الاسلام سیدمحمد هاشم‌زاده، استاد حوزه علمیه‌ دوشنبه شب در مراسم سخنرانی که به مناسبت میلاد پیامبر اکرم(ص) و هفته وحدت در مسجد مسلم برگزار شد، گفت: بزرگ‌ترین نعمت، نعمت عقل است و بزرگ‌ترین بلای انسان نداشتن عقل است، جزا و صواب انسان بر اساس عقل او صورت می‌گیرد، هر چه عقل انسان بیشتر باشد، صواب بیشتری در قیامت نصیب انسان می‌شود.

 

استاد حوزه علمیه با اشاره به این‌که خداوند عالی‌ترین مرتبه عقل را به پیامبران داده است، اظهار کرد: ما در مقابل عقل مسؤولیتی سنگینی بر عهده داریم، باید از این نعمت الهی استفاده کنیم و آن را در مسیر صحیح به کار بیندازیم.

 

وی ادامه داد: عقل دو صفت بارز و آشکار دارد، در مسیر بندگی انسان را یاری می‌رساند و انسان می‌تواند عقل را در دوران عمر اکتساب کند،‌ خداوند به انسان دو گونه عقل طبیعی و تجربی داده است، که عقل طبیعی انسان تا 40 سال بیشتر رشد نمی‌کند.

 

حجت‌الاسلام هاشم‌زاده خاطرنشان کرد: تا پایان دنیا جنگ میان عقل و جهل وجود دارد، و انسان تا پایان عمر بر عقل تجربی خود می‌افزاید، امام موسی کاظم(ع) 70 سرباز و جنود برای عقل و 70 سرباز برای جهل برشمرده‌اند.

 

وی بیان کرد: علم و معرفت از عواملی است که سبب می‌شود عقل انسان شکوفا شود، اگر انسان به دنبال علم و معرفتی که خداوند آن را به انسان دستور داده است برود و آن را تأیید کرده عقلش رشد خواهد کرد.

 

استاد حوزه علمیه ابراز کرد: در برابر علم و معرفت صحیح علم مضر نیز وجود دارد،‌ تضاد در دنیا سبب می‌شود که قدر ویژگی‌ها و چیزهای خوب شناخته شود، معرفت‌ها به دلیل تضادها به وجود می‌آیند، قدر امام حسین(ع) زمانی شناخته می‌شود که شمر وجود داشته باشد.

 

وی گفت: علم زمان‌شناسی و تجربه کردن عقل انسان را افزایش می‌دهد، خواندن و مطالعه تاریخ نیز در افزایش عقل انسان مؤثر است،‌ باید انسان با مطالعه تاریخ قدر دین اسلام را که در گذر زمان به ما انتقال یافته است را بداند البته تاریخ بسیاری دروغ‌ها دارد و باید به آن توجه کرد./914/پ202/ب6

ارسال نظرات