۱۲ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۵۷
کد خبر: ۲۳۹۰۳۶
همزمان با سراسر کشور؛

انتخابات کانون مداحان و شعرای آیینی خراسان شمالی برگزار شد

خبرگزاری رسا ـ مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی گفت: همزمان با سراسر کشور سومین دوره انتخابات سراسری کانون مداحان و شعرای آیینی این استان برگزار شد.
کانون مداحان

حجت الاسلام زین العابدین روحانی نیا، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بجنورد، از برگزاری سومین دوره انتخابات کانون مداحان و شعرای آیینی این استان همزمان با سراسر کشور خبر داد و افزود: این انتخابات روز جمعه در شهرستان های مختلف استان خراسان شمالی برگزار و اعضای اصلی و علی البدل کانون مداحان استان مشخص شدند.

 

وی با بیان این که کانون مداحان متولی اصلی امور مربوط به مداحان و شعرای آیینی است، اضافه کرد: ساماندهی مداحان و شاعران آیینی اعم از تشکیل پرونده، سطح بندی و صدور کارت شناسایی برای مداحان، جذب و آموزش نیروهای مستعد، تعیین ضوابط و چهارچوب های مداحی، نظارت بر عملکرد تخصصی و شناسایی مداحان و شعرا، تغذیه فکری و طرح های آموزشی با هدف رشد و پرورش نیروهای مستعد و ... از جمله وظایف کانون مداحان به شمار می رود.

 

حجت الاسلام روحانی نیا آسیب شناسی و آسیب زدایی مداحی و اشعار آیینی از نظر معنی، موثق و درست بیان شدن مطلب و لحن، برگزاری دوره های آموزشی تخصصی برای مداحان، تشکیل بانک اطلاعاتی مداحان، نظارت بر کار مداحان در سطح شهرستان ها و استان و برگزاری اردوهای زیارتی برای مداحان را از دیگر اهداف تشکیل کانون مداحان در استان خراسان شمالی برشمرد.

 

وی با بیان این که کانون مداحان یک تشکل میان تخصصی و واسط بین نهاد تبلیغات اسلامی و مداحان است، خاطرنشان کرد: انتخابات کانون مداحان هر چهار سال یک بار برگزار شده و اعضای منتخب آن امور مربوط به مداحان، ذاکران و شعرای آیینی را مدیریت می کنند.

 

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان خراسان شمالی اظهار داشت: در سومین دوره انتخابات کانون مداحان استان 161 نفر نامزد شده بودند که از این تعداد 30 نفر خواهر و 131 نفر برادر بودند.

 

وی افزود: پس از برگزاری انتخابات و شمارش آرا 72 نفر به عنوان اعضای کانون مداحان شهرستان های مختلف استان خراسان شمالی انتخاب شدند که از این تعداد 47 نفر عضو اصلی و 25 نفر علی البدل هستند.

 

به گفته حجت الاسلام روحانی نیا کانون مداحان به منظور ساماندهی امور مربوط به این قشر از سال 85 در استان راه اندازی شده و در حال حاضر نیز دفاتر نمایندگی کانون در تمامی شهرستان های خراسان شمالی فعال است.

 

وی در ادامه اظهار داشت: در شهرستان های هشت گانه استان خراسان شمالی حدود هزار و 200 مداح و ذاکر اهل بیت(ع) فعالیت می کنند که از این تعداد 958 مداح با عضویت در کانون مداحان استان ساماندهی شده اند.

 

حجت الاسلام روحانی نیا با بیان این که از تعداد 958 مداح عضو کانون مداحان استان، 627 مداح برادر و 331 مداح خواهر هستند که 776 نفر از آنها در مناطق شهری و 192 نفر نیز در روستاهای استان فعالیت می کنند، اضافه کرد: مداحان و ذاکران استان در اجرای برنامه های عزاداری و مذهبی ماه های محرم، صفر و رمضان و نیز ایام ولادت و شهادت ائمه اطهار(ع) نقش آفرینی می کنند.

 

دبیر ستاد ساماندهی شؤون فرهنگی استان خراسان شمالی در ادامه گفت: در حال حاضر در این استان هزار و 66 هیأت مذهبی وجود دارد که از این تعداد 866 هیأت ثبت شده و 200 هیأت به صورت ثبت نشده فعالیت می کنند.

 

به گفته حجت الاسلام روحانی نیا از تعداد کل هیئات موجود در استان خراسان شمالی 804 هیأت مختص برادران و 262 هیأت نیز به صورت اختصاصی برای خواهران فعالیت می کنند.

 

حجت الاسلام روحانی نیا یادآور شد: همچنین از تعداد هزار و 66 هیأت مذهبی موجود در خراسان شمالی 608 هیأت در مناطق شهری و 458 هیأت نیز در روستاها فعال هستند.

 

لازم به یادآوری است، امروز در انتخابات کانون مداحان و شعرای آیینی در شهرستان شیروان استان خراسان شمالی از بین 13 کاندیدا که 10 مرد و سه زن بودند، هفت نفر به عنوان اعضای اصلی و دو نفر به عنوان عضو علی البدل کانون مداحان و شعرای آیینی شهرستان انتخاب شدند.

 

بر اساس اعلام ستاد برگزاری انتخابات اعضای منتخب مداحان و شعرای آیینی شهرستان شیروان به ترتیب آرا علی اسماعیلی دوین، سعید اسماعیلی، رضا وقاری، رضا قلی زاده، محمد حیدریان، راضیه بگم رشید و زهره دوستار مقدم هستند.

 

اسامی اعضای اصلی و علی البدل کانون مداحان سایر شهرستان های استان خراسان شمالی نیز به زودی اعلام می شود./9314/ت302/ب4

ارسال نظرات