۱۰ دی ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۷
کد خبر: ۲۳۸۵۸۲
حجت‌الاسلام والمسلمین فیاضی:

پرداختن به علوم عقلی اقدامی ارزشمند است

خبرگزاری رسا ـ عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: نعمت عقل در وجود انسان ار الطاف خداوند است و ما شاکریم که در کشور ما کسانی بوده و هستند که به علوم عقلی پرداخته از این رو ما باید این پشتوانه‌های عظیم را حفظ کرده و توسعه دهیم.
حجت الاسلام والمسلمين فياضي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا فیاضی رییس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی پیش از ظهر امروز در نشست حکیم طهران با موضوع مواجهه آقا علی مدرس با جریان فلسفی غرب که در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد، گفت: بر اساس آیات و روایات وارده خداوند موجودی برتر از انسان به لحاظ توانایی و استعداد و زمینه حرکت به سمت تعالی خلق نکرده است.

 

وی افزود: انسان مختار و آزاد آفریده شده تا خود راه را با توجه به امکانات و توانایی‌های خدادادی برای رسیدن به کمال انتخاب کند.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با طرح این سوال که انسان چه چیزی دارد که به وسیله آن برترین مخلوق خداوند متعال است، عنوان کرد: بر اساس تعبیرات دینی عقل یا فطرت الهی سبب تمایز انسان از بقیه موجودات زنده شده است و همین امر ساحت‌های متعددی چون علم، معرفت و بینش دارد.

 

رییس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی در ادامه افزود: انسان می‌تواند با فطرت الهی به معارفی دست یابد که هیچ موجود دیگری قابلیت دستیابی به آن را ندارد رسول اکرم(ص) در معراج به جایی می‌رسند که جبرئیل ملک مقرب خدا از حرکت باز می‌ماند زیرا ظرفیت لازم را نداشته است.

 

 

عقل فعال و زنده بودن فطرت الهی است

 

حجت‌الاسلام والمسلمین فیاضی با اشاره به این‌که خداوند انسان را در بهترین ساختار و بالاترین سرمایه‌های وجودی آفریده است، گفت: عقل از جلمه سرمایه‌های وجودی انسان است که در قرآن و روایات تنها ساحت معرفت، بینش و علم ندارد بلکه فعال و زنده بودن فطرت الهی است که یک ساحت آن بینش‌ها و ساحت دیگر آن گرایش‌ها است.

 

وی افزود: در وجود انسان تمایلاتی چون ایثار، فداکاری لذت بردن از مناجات با خدا است که در موجودات دیگر نیست این گرایشی خاص انسان است که از آن لذت می‌برد، این همان عقل یا فطرت انسان است که اگر در همه ساحت‌ها فعال باشد سبب سعادت او می‌شود.

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: تمام حقیقت انسان روح او است که جاودانه بوده و بعد از مرگ متناسب با عالمی که در آن زندگی خواهد کرد بر مرکب دیگری سوار خواهد شد، سعادتمند و رستگار کسی است که نفس خود را شکوفا کرده و روح را به فعالیت وادار کند.

 

فعال و زنده ماندن عقل سبب رسیدن به مراتب کمال انسانی می‌شود

 

رییس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی در ادامه افزود: انسان‌ها با تمایلات حیوانی متولد شده و بعد از رسیدن به مرحله تمییز و شکوفا شدن نیروی عقل به دو دسته تقسیم می‌شوند دسته‌ای از این زمینه استفاده می‌کنند تا این نعمت را در وجود خود زنده نگه دارند، اگر عقل انسان بیدار و فعال باشد به مراتب انسانی پی برده و برای رسیدن به بالاترین مرتبه کمال تلاش می‌کند.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین فیاضی در ادامه بیان داشت: اگر عقل انسان فعال شود به این نتیجه می‌رسد که در این عالم خدایی است و همان خدا بر اساس حکمت افزون بر عقل که صحیح را از ناصحیح تشخیص می‌دهد پیامبران را به عنوان معلم بیرونی برای تکمیل هدایت بشر می‌فرستد.

 

وی با اشاره به حدیثی از حضرت امام موسی کاظم(ع) عنوان کرد: خداوند بر مردم دو حجت ظاهری و باطنی دارد حجت باطنی همان عقل که همیشه با انسان بوده و خواهد بود و دیگری حجت ظاهری که همان انبیا، امامان معصوم(ع) و وارث آنها علما هستند.

 

انسان متعهد تحت ولایت الهی است

 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به ولایت الهی ابراز داشت: انسان اگر دعوت حجت باطنی و ظاهری را پذیرفت و به آن متعهد شد تحت ولایت خداوند قرار می‌گیرد این ولایت تشریعی نیست زیرا در ولایت تشریعی قانون الهی امر می‌کند و ضرورت‌هایی را بیان می‌کند اما انسان در اطاعت آنها آزاد است.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین فیاضی افزود: اگر کسی متعهد به دعوت الهی بر اساس حجت باطنی و ظاهری شد خداوند متعال او را تحت ولایت خود قرار می‌دهد و این همان ولایت تکوینی است که فرمانروایی وجود انسان‌های مومن را به عهده می‌گیرد.

 

رییس هیأت مدیره مجمع عالی حکمت اسلامی گفت: اگر کسی در مقابل آنچه از عقل به او می‌رسد استکبار ورزید بنا را بر تعهد نگذاشت خداوند متعال ولایت او به دست شیاطین قرار می‌دهد، و اکثریت انسانها از این نوع هستند.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: نعمت عقل در وجود انسان ار الطاف خداوند است ما شاکریم که در کشور ما کسانی بوده و هستند که به علوم عقلی پرداختند ما باید این پشتوانه‌های عظیم را حفظ کرده و توسعه دهیم یکی از جلوه‌های قدردانی بزرگداشت بزرگان این عرصه‌ها است./807/پ201/ب4

ارسال نظرات