۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۴
کد خبر: ۲۳۷۶۷۳

اخبار کوتاه خراسان رضوی

خبرگزاری رسا ـ برگزاری مراسم سالگرد حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی در مشهد، برگزاری نشست هم‌اندیشی اعضای گروه تبلیغ جهادی در مدرسه عالی نواب، وقف طلا برای قرآن توسط بانوی نیکوکار قوچانی، معرفی آثار نهضت مردمی پوستر انقلاب ویژه 9 دی، عناوین خبرهای کوتاه خراسان رضوی است.
اخبار کوتاه

به گزارش خبرگزاری رسا در مشهد به نقل از روابط عمومی مدرسه علمیه نواب، حجت الاسلام کاظمی، مدیر مدرسه علمیه عالی نواب، در نشست هم‌اندیشی اعضای گروه تبلیغ جهادی این مدرسه گفت: کسانی که بهاردوی تبلیغی رفته‌اند، اهمیت تبلیغ را بیشتر از دیگران درک می‌کنند، خصوصا اینکهاین اردو به‌صورت جهادی برگزار شد.

 

وی افزود: یکی از رسالت‌های مهم حوزویان رساندن معارف اهل بیت و فرهنگ ایشانبه مردم و ترویج آن میان مردم است، از قدیم فلسفه وجودی حوزه‌های علمیه این بوده باارزش‌ترین کار روحانیت، سروکار داشتن با مردم و ارائه آموزه های دینی به مردم است.

 

مدیر مدرسه علمیه عالی نواب، تصریح کرد: گاهی این کار از بزرگان نیز ساختهنیست و توانایی خاصی لازم دارد، ولی نوع تحولات بزرگی که در زمینه‌های دینی درجامعه ما رخ داده نتیجه همین ارتباط روحانیت با مردم و خطابه و منبر بوده است.

 

حجت‌الاسلام کاظمی، ادامه داد: البته برای کسانی که مشغول تحصیل هستند،بهترین زمان تبلیغ، ایام تعطیلی درس‌ها است، زیرا افراط در این زمینه نیز نوعی آفتاست و افرادی بوده‌اند که در زمینه علمی ذوق و استعداد خوبی داشته‌اند ولی به‌دلیلغرق شدن در مسائل تبلیغی و منبرهای متعدد، نتوانستند در زمینه علمی پیشرفت کنند.

 

وی با بیان اینکه نباید منبر انسان را از فعالیت‌های علمی باز بدارد و در هرزمینه‌ای اول باید سواد و علم انسان زیاد باشد. خاطر نشان کرد: بنابراین ابتدا بایددر جهت غنای علمی این گروه قدم برداشته شود، زیرا اگر کسی سواد داشته باشدهشتاددرصد کار را انجام داده و بقیه مربوط به فن خطابه و دیگر فنون است، اما اگرکسی سواد نداشته باشد، فن سخنوری برای او کاربرد نخواهد داشت.

 

مدیر مدرسهعلمیه عالی نواب، افزود: رفتن به تبلیغ نوعی کارورزی و تمرینعملی آموزش دانسته‌ها به مردم است که در ایام جوانی بسیار بهتر می باشد زیرا وقتیسن طلبه بیشتر شود، نسبت به این کار مسلط‌تر خواهد شد.

 

مدیر مدرسه علمیه عالی نواب، یادآور شد: تهاجم فرهنگی در جامعه تشدید وتبلیغ ادیان و مذاهب دیگر زیاد شده و اگر روحانیت عرصه تبلیغ را خالی بگذارد، میدانبرای فعالیت بیشتر آنان باز می‌شود، بنابراین باید به مسئله تبلیغ برای طلاب اینمدرسه، عمق و کیفیت داده شود تا افراد و شخصیت‌های بزرگی از این مدرسه پرورش یابند.

 

وی افزود: سفر محرم امسال اولین قدمی بود که در جهت تبلیغ عملی برداشته شد،و برنامه این است که این گروه تقویت شود تا مدرسه نواب در کنار جنبه‌های آموزشیقوی، جنبه تبلیغی نیز داشته باشد، مثلا در طول سال نیز گروهی به اطراف مشهد و حاشیهشهر اعزام شوند و این مدرسه قسمتی از بار تبلیغی شهر را به عهده بگیرد.
 
 ثبت سه وقف جدید در هفته وقف در شهرستان درگز
حجت الاسلام محمد ساجدی، مسؤول اداره اوقاف شهرستان درگز از ثبت سه وقف جدید در هفته وقف در این شهرستان خبر داد.
 
وی گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون 9 وقف جدید در این شهرستان توسط خیرین صورت گرفته که در مجموع ارزش ریالی آن بیش از یک و نیم میلیارد ریال می باشد.
 
وی با اشاره به اینکه از نه وقف ثبت شده سه مورد در هفته وقف صورت گرفته افزود: دو وقف توسط آدینه قلی نوری از اهالی روستای ارتیان شامل یک قطعه زمین به مساحت50 مترمربع با نیت توسعه مسجد و 1000 مترمربع جهت توسعه آرامستان روستای مذکور در مجموع به ارزش 220 میلیون ریال صورت پذیرفت.
 
حجت الاسلام ساجدی در ادامه گفت: همچنین واقف نیک اندیش سیروس صداقت یک قطعه زمین به مساخت 400 متر مربع و ارزش 220 میلیون ریال را جهت توسعه مسجد روستای حسین آباد درگز وقف کرد.
 
رییس اداره اوقاف درگز تصریح کرد: 6 مورد وقف هایی که از ابتدای سال جاری به ثبت رسیده شامل زمین زراعی و منزل مسکونی بوده که با نیت تعزیه داری ائمه اطهار و امور خیریه صورت گرفته و ارزش ریالی آن یک میلیارد و 42 میلیون و 80 هزار ریال می باشد.
 
تاثیر وقف در ترویج و تعمیق اصول سبک زندگی
حجت الاسلام و المسلمین شریعتی تبار، امام جمعه تربت حیدریه گفت: وقف از اختصاصات و ابداعات فرهنگ اسلامی نمی باشد بلکه در دوران قبل از اسلام و با عناوین و اصلاحات مختلف بوده است ولی مکتب اسلام به وقف جهت الهی داد.
 
وی با اشاره به اینکه فلسفه وقف به آثار و برکات آن بر می گردد افزود: وقف یک سنت حسنه است و واقف با وقف کردن صدقه جاریه از خود به جای می گذارد بطوریکه فرد واقف که با مردن دستش از انجام هر گونه عمل خیری کوتاه می شود ولی تا زمانیکه موقوفه برقرار باشد از ثواب آن بهره مند می شود.
 
وی تاکید کرد: واقفین باید نسبت به اولویت ها توجیه شوند و این وظیفه کارشناسان مسائل اجتماعی، فرهنگی و نیز سازمان اوقاف است که این اولویت ها را رصد و شناسایی کنند و به واقفین در انجام وقفشان جهت دهند.
 
حجت الاسلام شریعتی تبار تراکم و انباشت ثروت را آفت اقتصادی دانست و افزود: اگر وقف به درستی مدیریت شود نه نتها از بروز چنین آفتی جلوگیری می شود بلکه در توسعه اقتصاد کشور کمک می کند.
 
امام جمعه تربت حیدریه در خصوص تاثیر وقف در سبک زندگی اسلامی ابراز کرد: وقف سبب ایجاد روحیه تعاون، ایثارگری، توجه به نیازمندان و آزادگی ، پرهیز از دلبستگی به دنیا در افراد می شود که این موارد از جمله اصول و ارزش های سبک زندگی اسلامی است و در حقیقت وقف می تواند در راستای تامین این اصول و تعمیق آن تاثیرگذار باشد.
 
وی هفته وقف را فرصتی جهت پرداختن به موضوع وقف بعنوان یکی از ارزش های اسلامی دانست و گفت: رسانه ها سهم مهمی در ترویج فرهنگ وقف و احیای درست موقوفات دارند و در کنار رسانه ها روحانیون، خطبا، مبلغین و متولیان فرهنگی باید نسبت به این مهم اهتمام بورزند.
 
وقف طلا برای قرآن بانوی نیکوکار قوچانی
واقف خیر اندیش، مریم معمری، 250 گرم طلای 18 عیار را با نیت ایجاد موقوفه قرآنی در شهرستان قوچان وقف کرد. ارزش این وقف 270 میلیون ریال است.
 
ثبت چهار وقف به ارزش بیش از یک 2/1 میلیارد ریال همزمان با هفته وقف در نیشابور
در هفته وقف چهار وقف جدید در این شهرستان توسط خیرین به ثبت رسید که اولین آن توسط زهرا زردادی شامل یک ساعت آب از قنات بایره بهارستان و اراضی آن به ارزش 150 میلیون ریال جهت اموربقعه متبرکه امام زاده سید ابوالقاسم (ع) روستای اسحاق آباد صورت گرفت.
 
همچنین واقفین خیر اندیش محمود محمدی و سید جعفر راستا شش دانگ یک باب منزل مسکونی به مساحت 150 مترمربع و ارزش 85 میلیون ریال را جهت احداث حسینه حضرب زینب (س) روستای محمد آباد وقف کرد.
 
بنا براین گزارش احمدظریف فاخری، نیکوکار دیگری که ششدانگ یک باب منزل مسکونی واقع در روستای محمدآباد را وقف توسعه حسینیه حضرت زینب (س) نمود که ارزش ریالی آن 150میلیون ریال می باشد.
 
 گفتنی است طاهره طاهر آبادی شش دانگ یک باب منزل مسکونی به ارزش 900 میلیون ریال را با نیت صرف هزینه های درمانی بیماران بی بضاعت وقف کرد.
 
مراسم سالگرد حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی در مشهد برگزار شد
مراسم سالگرد رحلت مرحوم حجت الاسلام والمسلمین سید علی‌اکبر ابوترابی همزمان با عزاداری شب شهادت حضرت ثامن الائمه امام رضا(ع) در دفتر موسسه فرهنگی پیام آزادگان خراسان رضوی در مشهد مقدس برگزار شد.
 
در این مراسم که با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید محمد ابوترابی، نایب رئیس محترم مجلس شورای اسلامی برگزار شد، عابدین عابدی‌مقدم مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران خراسان رضوی، تنی چند از فرماندهان نظامی و انتظامی و خانواده‌های شهدا و ایثارگران حضور داشتند.
 
این مراسم با زیارت عاشورا و بیان احکام و معرفی کتاب و سخنرانی دکتر رستمی همراه بود و در ادامه آن حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی گوشه‌ای از سجایای اخلاقی و رفتاری مرحوم ابوترابی را بیان کرد.
 
آثار نهضت مردمی پوستر انقلاب ویژه 9 دی
نهضت مردمی پوستر انقلاب با همکاری مجمع طراحان گرافیک انقلاب اسلامی، مجموعه پوستری به مناسبت نهم دی ماه را بر روی سایت نهضت بارگذاری کرد.
این فایل ها قابلیت چاپ در ابعاد بزرگ را دارد.
 
گفتنی است با بارگذاری این چهار اثر که حاصل تلاش پنج طراح از سراسر کشور است، تعداد آثار تولیدی این نهضت بالغ بر 724پوستر شده است.
علاقه مندان و فعالان می توانند در صورت نیاز این نمایشگاه را در مجموعه های خود در معرض دید عموم قرار داده و گزارش تصویری آن را به سایت نهضت و یا ایمیل نهضت
postermovement.com@gmail.com منعکس کنند.   
 
 کارگروه سلامت استان ورود جدی‌تری به بیمه زائران داشته باشد
محمود رسولی نژاد، مدیر کل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی در نشست هم اندیشی بیمه زائران که ظهر امروز در دفتر طرح توسعه کمی و کیفی زیات امام رضا(ع) برگزار شد، گفت: همه ساله میلیون ها نفر جهت زیارت حرم امام رضا (ع) به شهر مشهد سفر می‌کنند که این تعداد زائر به دلایل مختلفی در معرض ابتلا به بیماریهای مختلفی قرار می‌گیرند.
 
وی افزود: اگر چه در حال حاضر آستان قدس رضوی مصدومان حادثه دیده در اماکن متبرکه را تحت پوشش بیمه قرار داده است، اما باید ضمن گسترش دامنه خدماتی، بر افزایش مراکز دارالشفاء در اطراف حرم مطهر نیز توجه داشته باشد.
 
مدیر کل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی با تاکید بر لزوم توسعه کمی و کیفی زیرساخت‌‍های بهداشت و درمان شهر زیارتی مشهد، اظهار کرد: شهر مشهد در حال تبدیل شدن به یکی از مقاصد اصلی گردشگری پزشکی در غرب آسیا است؛ چرا که بیمارستان های مشهد جزء بهترین بیمارستان‌های منطقه هستند که این امر باعث گردیده تا بسیاری از زائران و گردشگران برای درمان خود، این شهر را انتخاب کنند.
 
رسولی نژاد خاطرنشان کرد: برای ارائه خدمات درمانی مطلوب به زائران، ما باید ابتدا به شناسایی ضعف‌های نظام سلامت استان پرداخته و سپس به تدوین برنامه‌ای متناسب با نیازهای زائران بپردازیم.
 
وی با بیان اینکه چیدمان طرح سلامت استان باید با ظرفیت زائرپذیری شهر مشهد همخوانی داشته باشد، تصریح کرد: توجه به دو قشر زائران و مجاوران امری اساسی در توسعه سلامت شهر مشهد است.مدیر کل هماهنگی امور رفاهی زائران استانداری خراسان رضوی یادآور شد: بر خلاف شهر کربلا که زائران از یک مسیر معین به این شهر مشرف می شوند، وجود مسیرهای متعدد منتهی به شهر مشهد باعث گردیده است ارائه خدمات به زائران حرم مطهر امام رضا(ع) از روند مطلوب و منسجمی برخوردار نباشد./930/پ203/ب5

ارسال نظرات