۱۲ آذر ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸
کد خبر: ۲۳۴۰۰۴

سوگواره ملی تعزیه در شهرستان آمل برگزار می شود

خبرگزاری رسا ـ رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل از برگزاری سوگواره ملی تعزیه همزمان با ایام فاطمیه در این شهرستان خبرداد.
نخستين سوگواره تعزيه در خراسان شمالي

محمد محمدی، دبیر شورای فرهنگ عمومی آمل در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در آمل، گفت: یازدهمین سوگواره ملی تعزیه همزمان با ایام فاطمیه در شهرستان آمل برگزار می شود.

 

وی با اشاره به این که این سوگواره از روزهای سیزدهم تا بیستم اسفند ماه در شهرستان آمل برگزار خواهد شد، افزود: هشت گروه تعزیه از استان های شمالی و مرکزی کشور در این سوگواره حضور دارند.

 

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی آمل از تعزیه و تعزیه‌خوانی به عنوان آیین و هنرهای نمایشی برگرفته از نهضت بزرگ عاشورا الهام گرفته است یاد کرد و ادامه داد: تعزیه زبانی عمومیت دارد و در طول تاریخ توانسته است با بهره‌گیری از هنر، صحنه‌هایی از این واقعه را ترسیم کند و پیام‌های ماندگاری در اذهان جامعه ثبت کند.

 

وی با بیان این که تعزیه بیانگر بخشی از تاریخ دینی است و مضمون آن رویارویی دو نیروی خیر و شر را شامل می‌شود، ادامه داد: تعزیه و شبیه‌خوانی به عنوان هنری اصیل از دیرباز به عنوان مهم‌ترین ابزارهای پیام‌رسانی واقعه کربلا مطرح بوده و کارکردهای موثری داشته است.

 

محمدی با اشاره به این که این هنر در استان مازندران همواره به عنوان یکی از عوامل پیوند معنوی نسل جدید با قیام سرخ حسینی مورد توجه بوده است، خاطرنشان کرد: هر ساله مازندران میزبان گروه‌های هنری تعزیه‌گردان و شبیه‌خوان متعدد است که به رسم دیرین، این فرهنگ شفاهی را سینه به سینه تا به امروز منتقل و حفظ کرده‌اند.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی شهرستان آمل با اشاره به استقبال گسترده مردم آمل از برگزاری این رویداد در دوره های گذشته، گفت: تعزیه خوانی نقش ارزنده ای در راستای آشنای نسل جوان جامعه با سیره اهل بیت معصومین(ع) و تبیین اهداف نهضت حسینی دارد که امید است این سوگواره به بهترین نحو ممکن در این شهرستان برگزار شود./1314/ت303/ب1

ارسال نظرات