۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۷
کد خبر: ۲۳۳۵۸۶
حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه:

تمدن نوین اسلامی با تقلید کورکورانه از غرب محقق نمی‌شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه با بیان این که ایران با استفاده از عقلانیت گزینش‌گر اسلامی گام‌های نوینی برای ساخت تمدن اسلامی برداشته است، گفت: سایر کشورهای اسلامی نیز باید در این زمینه به ایران کمک کنند و بدانند تقلید کورکورانه از غرب راهکار ساخت تمدن نوین اسلامی نیست.
حجت الاسلام والمسلمين خسرو پناه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، استاد حوزه و دانشگاه، در برنامه شب های آسمانی که از شبکه قرآن و معارف سیما پخش شد، با بیان این که مدرنیته در غرب بر مبنای عقلانیت خود بنیاد است، گفت: اندیشمندان غربی پس از این که در قرون وسطا دین را به کلیساها راندند و موفق شدند از عقل خود استفاده کنند.

 

وی افزود: آنها با عقلانیت خود بنیاد اقدام به ساخت یک تمدن نوین کردند که در تمامی عرصه های علمی به لحاظ ظاهری پیشرفت های بسیار چشمگیری داشت و انسان تصور می کرد با این مدرنیته و تمدن بتواند بهشتی را که همیشه در آرزوی آن بود در روی زمین برای خود بسازد اما متاسفانه این تمدن خود بنیاد عقلانی، نه تنها بهشت را برای انسان فراهم نکرد بلکه زندگی او را به جهنمی سوزان تبدیل کرد.

 

استاد حوزه و دانشگاه گفت: اندیشمندان غربی پس از این که دیدند تمدن عقلانی خود بنیاد آنها نه تنها جامعه بشری را مدیریت نکرد بلکه موجب جنگ های جهانی دوم و کشتار هزاران انسان شد با همین عقلانیت خود بنیاد تصمیم گرفتند که این عقلانیت علمی افسار گسیخته را به وسیله سازمان های بین المللی و اخلاق حرفه ای در زمینه های مختلف اجتماعی مدیریت کنند که این موضوع نیز نتوانست کارآمد باشد و با وجود سازمان های بین المللی بازهم نسلی کشی و جنگ ها ادامه پیدا کرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه ادامه داد: در سال های اخیر نظریه پردازان غربی به این نتیجه رسیده اند که باید بخشی از معنویت را به زندگی مردم برگرداند تا بشریت بتواند در کنار همین رفاه و عقلانیت خود بنیاد به آرامش برسد به همین خاطر اقدام به تاسیس عرفان های نوظهور و مختلف کردند که برگرفته از تمدن های شرقی و غربی بود.

 

وی گفت: این کار را به این علت انجام دادند که نمی خواستند دین را به طور مستقیم به آغوش جامعه برگردانند زیرا دین در نظر کلیسا و مسیحیانی که قرون وسطا را تجربه کرده اند به معنای تعطیلی عقل خود بنیاد است و بشر غربی امروزه این موضوع را نمی پذیرد.

 

حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه با اشاره به این که اسلام با اصول مدرینته مخالف است و می گوید عقلانیت به تنهایی برای کمال انسان کافی نیست، اظهار داشت: اسلام می گوید این عقلانیت باید با ابزار دین مهار شود تا بتواند انسان را به منزل کمال برساند زیرا آنچه جلوی عقلانیتی افسار گسیخته را می گیرد توحید و دین است و دین می تواند با ایجاد نگرش عقلانی و معنوی در انسان و بیدار کردن اخلاق ها و خصلت های انسانی و الهی او را از انجام جنایت های مختلف دور کند و موجب شد در کنار سایر امت ها با صلح زندگی کند.

 

وی افزود: هیچ کس نمی تواند ادعا کند که می تواند یک تمدن را بدون کمک سایر انسان ها و کشورها از صفر ایجاد کند و ما هم برای این که بتوانیم تمدن نوین اسلامی را ایجاد کنیم ابتدا باید میراث اسلامی و دستاوردهای تمدنی مدرنیته غرب را شناخته و با استفاده از عقل گزینش‌گر اسلامی دستاوردهای خوب سایر تمدن ها را برداشته کرده و با استفاده از آنها به تولیدگری و تمدن سازی در دنیا بپردازیم.

 

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که تمامی اندیشمندان اسلامی در قرون نخستین اسلام با استفاده از همین عقلانیت گزینش‌گر اسلامی به برداشت میراث سایر تمدن ها پرداخته و پس از آن با نگرش اسلامی اقدام به تولید اندیشه و راهبردهای جدید کردند، گفت: دستاوردهای ابن سینا، خوارزمی و سایر بزرگان جهان اسلام به همین ترتیب است که آنها دستاوردهای تمامی تمدن ها از مصر، یونان، چین، ایران را گرفته و اصول خوب آن را پذیرفتند و پس از آن با نگرش اسلامی به تولید علم، ایده و فکر برای تمدن اسلامی پرداختند.

 

حجت الاسلام والمسلمین خسرو پناه تفاوت عقلانیت خود بنیاد در مدرنیته غربی و  عقلانیت در اسلام را در این عنوان کرد که در اسلام عقل ابزاری برای فهم دین است در حالی که در غرب دین عقلانیت را نمی پذیرد و کنار می گذارد.

 

وی با اشاره به این که ساخت تمدن اسلامی به تنهایی برای یک کشور ممکن نیست، یادآور شد: ایران با استفاده از عقلانیت گزینش‌گر اسلامی گام های نوینی برای ساخت تمدن اسلامی برداشته اما باید سایر کشورهای اسلامی نیز در این زمینه به ایران کمک کرده و به این نکته توجه کنند که تقلید کورکورانه از غرب راهکار ساخت تمدن نوین اسلامی نیست بلکه این عقلانیت گزینش‌گر اسلامی با نگرش توحیدی است که می تواند بستر ساخت تمدن نوین اسلامی را فراهم کند./837/پ202/ف

ارسال نظرات