۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۲۳۳۱۷۷
استاد حوزه علمیه:

احترام به والدین سبب رشد و تعالی جامعه می شود

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه احترام به والدین را از ضروریات دین مبین اسلام برشمرد و گفت: این احترام باید بدون هیچ چشم‌داشتی صورت گیرد تا سبب تعالی و پیشرفت جامعه و سعادتمندی انسان شود.
حجت الاسلام سرلک

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، حجت الاسلام علی سرلک استاد حوزه و دانشگاه در روز شهادت حضرت رقیه، در جمع مردم اصفهان درباره اهمیت نقش والدین در متون دینی گفت: انسان ها از رهگذر نقش پدری و مادری به روح بندگی که همان رها شدن از تعلقات دنیایی می رسند و تولد یک فرزن آنان را به جایگاه خدایی نزدیک می کند.

 

وی با اشاره به نقش مهم والدین در تربیت فرزندان بیان داشت: یکی از دلایل اهمیت کلام خداوند و سخنان معصومان درباره احترام به والدین از جهت نقشی است که آنان در تربیت فرزندان به عهده دارند و طبق تعبیر کلام الله حتی فرزندان نباید کوچکترین بی احترامی که تحت کلمه اف بیان شده است، نسبت به والدین انجام دهند.

 

حجت الاسلام سرلک درباره دوری بعضی از خانواده از نقش پدری و مادری افزود: در دوره ای بر اثر سهل انگاری باعث شدیم که بسیاری از خانواده ها قید فرزنددار شدن را بزنند در حالی ترس از فرزندآوری نوعی خوف آگاهانه است که سبب عظمت و برکت های فراوان و رسیدن به کمال و اوج در انسان خواهد شد.

 

وی در ادامه بیان داشت: والدین آن قدر در نزد خداوند دارای مقام و منزلت هستند، که طبق روایات حتی بعد از وفاتشان نیز به مرحله ای می رسند که از پنجره آنها درهای ملکوت به روی فرزندان باز می شود و سبب روا شدن حاجات آنان خواهد شد و این کرامت عظیم خداوند مخصوص شامل تمام پدران و مادران با هر مرتبه معنوی است، می شود.

 

این استاد حوزه و دانشگاه احترام و تکریم به والدین که در متون اسلامی بسیار به آن تأکید شده است نه به علت زحمات مادر در دوران بارداری و بعد از آن و یا زحمات پدر برای رشد فرزند، بلکه این احترام از دایره داد و ستد خارج است و نوعی تعهد انسانی و ایمانی نسبت به والدین است.

 

وی در ادامه افزود: عدم احترام به والدین به ویژه در دوران کنونی براثر حیات بشری و زندگی شهری و مدرنیته و به تعبیری مادیاتی است که در زندگی فردی و اجتماعی وارد شده است و چرخ پرشتاب تکنولوژی و پیشرفت بسیاری از اصالت ها و سنت های دیرینه را دچار آسیب کرده است و این بی احترامی ها به علت غفلتی است که بر اثر روی آوری به مادیات و تمایلات دنیایی به سراغ ما آمده است.

 

حجت الاسلام سرلک در ادامه بیان داشت: احترام و اکرام به والدین بدون هیچ چشمداشتی سبب تعالی و رشد جامعه خواهد شد و چنین جامعه ای همیشه شاهد خیر و سعادت در تمام زمینه ها است.

 

وی در پایان با توجه به طرح اکرام ویژه دختران که در اصفهان در حال برگزاری نیز گفت: یکی از فواید اجتماعی برگزاری هیات ها و مراسمات مذهبی که در استان اصفهان بی نظیر و سرآمد دیگر استان های کشور است، توجه جدی به سوی کارهای خیر است که طبق فرموده پیامبر اکرم(ص) هر کس یتیمی را کفالت کند، همانند دو انگشت که در کنار هم هستند، در جنت در کنار من خواهد بود./1306/پ203/ب4

ارسال نظرات