۰۷ آذر ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۶
کد خبر: ۲۳۳۰۹۹
معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد:

هدایت جامعه گرفتار جهل بسیار دشوار است

خبرگزاری رسا ـ معاون قرآن و عترت اسلامی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: وقتی جامعه درگیر جهل و نادانی شود، هدایت کردن مردم جامعه به دشواری امکان پذیر است.
قرآن کريم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام محمدرضا حشمتی معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیش از ظهر امروز در مراسمی که به مناسبت سالگرد شهادت حضرت رقیه (ع) در دفتر حضرت آیت الله جوادی آملی برگزار شد، گفت: فعالیت های قرآنی گسترده ای در کشور انجام می شود، اما همه این فعالیت ها منجر به فرهنگ قرآنی نمی شود.


وی افزود: حضرت سید الشهدا (ع) و اهل بیت (ع) از جان خود گذشتند تا مردم را از جهالت نجات دهند، وقتی جامعه درگیر جهل و نادانی شود، هدایت کردن مردم جامعه به دشواری امکان پذیر است.


معاون قرآن و عترت اسلامی وزیر ارشاد با اشاره به سخنی از امام موسی بن جعفر (ع) از کتاب تحف العقول گفت: امام جنود عقل را نام می برند و می فرمایند که مبارزه با عقل و جهل تا قیامت ادامه دارد.


حجت الاسلام حشمتی ادامه داد: اصل این حدیث خطاب به هشام است و در آن به این مطلب اشاره شده است که عقل وزیر خیر است و جهل وزیر شر است، از این رو هر کاری که از روی جهل باشد عاقبت آن به شر منجر می شود.


وی با نام بردن کبر به عنوان لشگر جهل افزود: اگر جامعه ای دچار کذب شد، به سمت نادانی و جهل می رود.


معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد اسلامی از ظلم هم به عنوان لشگر جهل نام برد و اظهار کرد: پیامبر اکرم (ص) در مقابل ظلمی که به ایشان شد و در فتح مکه عموی خویش حضرت حمزه را به طرز ناگواری از دست دادند، اما ایشان شخصی که عموی ایشان را به قتل رسانده بود بخشید و تنها این فرد را از شهر اخراج کرد.


حجت الاسلام حشمتی معصیت و گناه را از جنود جهل دانست و بیان داشت: در برابر اطاعت و بندگی خدا معصیت و گناه است که نتیجه تاریکی و جهل ایجاد است، از این رو به همان میزان که گناه و تاریکی در جامعه کمتر شود، نورانیت و بندگی و اطاعت خدا افزایش می یابد.


وی همچنین حرص و طمع را از جنود جهل دانست و افزود: در برابر حرص و طمع میانه روی در اقتصاد است، کبر هم لشگر جهل است و از اوصاف بهشتیان این است که قبل از اینکه به بهشت وارد شوند، کینه از دل های آنها دور می شود.


معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد ادامه داد: از جنود عقل بخشش و عفو کردن است و در جامعه باعث گشایش و آسایش می شود، بنابراین به یکدیگر به دیده اغماض نباید نگاه کرد.


حجت الاسلام حشمتی با بیان اینکه در روایت 75 لشگر به عنوان لشگر عقل و 75 لشگر به عنوان لشگر جهل نامبرده شده است، اظهار کرد: سعادت، نظافت، از لشگر عقل هستند و در مقابل اینها شقاوت و کثافت از لشگر جهل است.


وی در پایان با اشاره به سخن حضرت آیت الله جوادی آملی در رابطه با عقل گفت: ایشان عقل را وسیله ای در برابر هوای نفس می دانند که با استفاده از آن شخص در مقابل هوای نفس خود می ایستد./818/پ202/ب4

ارسال نظرات