۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۲
کد خبر: ۲۳۱۶۰۳

نگاهی به فعالیت و اهداف مجمع جهانی اهل بیت

خبرگزاری رسا ـ از مهم‌ترین اهداف تأسیس و فعالیت مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) می توان به احیا و گسترش فرهنگ و معارف اسلام ناب محمدی و حراست از حریم قرآن و سنت پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع)، ایجاد و تقویت وحدت در بین اتمامی ابنای امت اسلام نام برد.
مجمع جهاني اهل بيت

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، وجود زمینه‌های مناسب برای تبادل افکار و علایق مشترک بین پیروان اهل‌بیت(ع) و نیز لزوم هم فکری و همیاری برای رفع مشکلات اجتماعی و فرهنگی جهان اسلام و همچنین استفاده از منابع عظیم مادی و معنوی مسلمانان، ایجاب می کرد که سازمانی فراگیر بر این مأموریت‌ها همت گمارد.

 

بر همین اساس مجمع جهانی اهل‌بیت(ع) به عنوان یک سازمان غیردولتی و جهانی، به دست جمعی از نخبگان پیرو اهل‌بیت(ع) و تحت اشراف مقام معظم ولایت فقیه و مرجعیت عالیه جهان تشیع، تأسیس شد تا رسالت خطیر شناسایی، سازماندهی، آموزش و پشتیبانی از علاقمندان به خاندان عصمت و طهارت(ع) را عهده‌دار گردد.

 

این سازمان بین‌المللی، به حول و قوه الهی تاکنون اقدامات شایسته‌ای انجام داده است و در استمرار این رسالت خطیر، دست دوستی، برادری و همکاری خود را صمیمانه به سوی همه مسلمانان جهان بلند می‌کند.

 

از مهم‌ترین اهداف تأسیس و فعالیت مجمع جهانی اهل‌بیت(ع( می توان به احیاء و گسترش فرهنگ و معارف اسلام ناب محمدی و حراست از حریم قرآن و سنت پیامبر اکرم(ص) و اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع)، ایجاد و تقویت وحدت در بین اتمامی ابناء امت اسلام بویژه میان پیروان اهل‌بیت(ع)، حمایت از موجودیت مسلمانان جهان و حقوق پیروان اهل‌بیت(ع(، توسعه زیرساخت‌های مادی و معنوی پیروان اهل‌بیت(ع) در جهان، کمک به رشد و اصلاح وضعیت فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی پیروان اهل‌بیت(ع) ‌در سراسر جهان، خارج کردن پیروان اهل‌بیت(ع) از مظلومیت رسانه‌ای و محرومیت‌های علمی اشاره کرد.

 

این مجمع جهانی متشکل شده است از مجمع عمومی که متشکل شده است از نخبگان، فرهیختگان و اندیشمندان پیرو اهل‏بیت(ع) از سراسر جهان است و شورای عالی، که مشتمل بر جمعی از اعضای برجسته مجمع عمومی است که مسؤولیت تصویب‌ سیاست‌ها، برنامه‌ها و بودجه مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) و نظارت بر حوزه‌های اجرایی آن را بر عهده دارد و همچنین دبیرکل مجمع، که مقام اجرایی مجمع جهانی اهل‏بیت(ع) است که برای اداره مجمع و اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های مصوب، از سوی شورای عالی انتخاب می‌شود.

 

یکی دیگر از ارکان های مهم این مجمع که فعالیت های قابل توجهی انجام می دهد معاونت ها هستند که شامل معاونت‌های امور بین‌الملل، فرهنگی، اجرایی و اقتصادی، و نیز حوزه دبیرکل است. از مهمترین فعالیت های این معاونت ها می توان به برقراری ارتباط و پشتیبانی از اعضای مجمع عمومی، مجامع محلی و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی در سطح جهان اسلام، تدوین و انتشار کتب و مجلات با محتوای معارف اسلامی به زبان‌های گوناگون، برگزاری همایش‌های ملی، منطقه‌ای و جهانی، فعالیت‌های خیریه و اقتصادی با هدف کمک به پیروان اهل‌بیت(ع)، تشویق و ترغیب پیروان اهل‌بیت(ع) و ایجاد تشکل‌های دینی و مؤسسات فرهنگی، حمایت از فعالان دینی و مبلغان بومی پرداخت.

 

از مهمترین فعالیت های این مجمع می شود به برپایی اجلاس مجمع عمومی پیروان اهل بیت(ع) از کشورهای مختلف جهان، پژوهش، ترجمه،نشر و توزیع، شرکت در نمایشگاه‏ها، مجلات، آموزش، پاسخ به سوالات و شبهات، سایت پورتال اهل‏بیت(ع)، خبرگزاری اهل‌بیت(ع) ـ ابنا، اطلاع‌رسانی الکترونیک، برگزاری همایش‌ها، دوره‌های آموزشی، اتاق گفتگوی اینترنتی، پشتیبانی مبلغان، توسعه زیرساخت‌های مادی و معنوی، اردوهای فکری ـ ‌فرهنگی و تولید آثار هنری اشاره کرد.

 

برای نمونه از فعالیت های اجلاس مجمع عمومی، برپایی اجلاس چهارم مجمع عمومی مرداد ماه 1386 همزمان با اعیاد شعبانیه 1428 ق. برپا شد که بیش از 460 نفر از اعضای مجمع از 110 کشور جهان در آن شرکت داشتند.

 

همچنین از فعالیت های این مجمع که می توان به آن اشاره کرد در بخش پاسخ به سوالات و شبهات است که برای رفع شک و شبهه از سوی مخاطبان در موضوعات مختلفی ازجمله عقائد، احکام، اخلاق و عرفان، قرآن، حدیث، تاریخ و ادعیه مطرح می گردد پاسخگو باشد.

 

گفتنی است، علاقه مندان می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر به پایگاه های اینترنتی www.ahl-ul-bayt.org و www.ahlulbaytportal.com مراجعه کنند./1325/پ202/س

 

 

 

 

ارسال نظرات