۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰
کد خبر: ۲۳۱۵۳۳
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان:

ارتباط با عالمان ربانی انسان را به اوج شخصیت الهی و انسانی می‌رساند

خبرگزاری رسا ـ واعظ برجسته کشور گفت: وقتی انسان باور کند، که مال متعلق به خودش نیست، به راحتی خمس و زکاتش را می‌دهد اما کسی که به قول قدیمی‌های تهران مال به جانش بسته است، نمی‌تواند خمس و بدهد بلکه می‌گوید این مال من است و زکات نمی‌دهم.
شيخ حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان شب گذشته در مراسم عزاداری دهه سوم ماه محرم در مسجد شهید بهشتی واقع در میدان نبرد تهران تأکید کرد: اقتداء به قرآن و اهل بیت(ع) آبادکننده دنیا و آخرت است.

وی با اشاره به این‌که در قرآن آیاتی درباره تهی دستان زمان پیامبراکرم(ص) که در مدینه زندگی می‌کردند، وجود دارد، گفت: درآمد این تهی دستان بسیار کم بود اما پروردگار عالم از اینها طوری تعریف کرده است که اگر انسان نداند که چه کسانی بودند، خیال می‌کند که خدا از برخی پیامبرانش تعریف می‌کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان افزود: اینها در رفتار، اخلاق، کردار و ایمان نزدیک به انبیای خدا بودند، هیچ توقعی از پروردگار عالم نداشتند بلکه راضی به‌خدا بودند چرا که می‌دانستند عامل سعادت مال نیست، عامل تیره بختی هم بی‌پولی نیست، بسیاری درطول تاریخ کنار انبیاء(ع) در سختی معیشت بودند اما جزو بزرگان رده اول سعادت دنیا و آخرت‌اند، بسیاری هم در کنار انبیاء(ع) درآمد داشتند اما با درآمدشان مطابق با خواست پروردگار معامله می‌کردند، اینها هم برنده بودند.

این واعظ برجسته ادامه داد: این افراد پول را برای پول نمی‌خواستند بلکه آن را برای خدا می‌خواستند و خود را در کنار مال، وکیل و جانشین خدا می‌دانستند نه این‌که خود را مالک بدانند.

کسی که مال به جانش بسته است، نمی‌تواند خمس و زکات بدهد

وی با اشاره به آیه شریفه «أَنفِقُواْ مِمَّا جَعَلَکمُ مُّسْتَخْلَفِینَ فِیهِ فَالَّذِینَ ءَامَنُواْ مِنکمُ‏ْ وَ أَنفَقُواْ لهَمْ
أَجْرٌ کَبِیر»، ابراز داشت: وقتی انسان باور کند، که مال، متعلق به خودش نیست، به راحتی خمس و زکاتش را می‌دهد اما کسی که به قول قدیمی‌های تهران مال به جانش بسته است، نمی‌تواند خمس و زکات بدهد بلکه می‌گوید این مال من است و زکات نمی‌دهم.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با اشاره به این‌که پروردگار عالم بارها در قرآن فرموده که «لله ملک السماوات و الارض، له ما فی السماوات و ما فی الارض»، اظهار داشت: کسانی که پول دادن در راه خدا برای‌شان سخت است، هنوز قرآن را باور نکرده‌اند.

این واعظ برجسته بیان داشت: عده‌ای می‌گویند مالیات می‌دهیم، دیگر خمس نمی‌دهیم، درحالی‌که امیرمؤمنان وقتی مالک اشتر را به مصر فرستاد، یکی از کارهایی که در دستورالعمل او نوشت، این بود که «از مردم عادلانه مالیات بگیر»؛ خمس برای پروردگار و دینش است، عده‌ای بخیل‌اند، عده‌ای قرآن را باورشان نمی‎شود و عده دیگری هم خود را مالک واقعی می‌دانند که خمس و زکات نمی‌دهند.

وی با اشاره به روایتی از امام زین العابدین(ع) مبنی بر این‌که «مجالسه الصالحین داعیه الی الصلاح، آداب العلماء زیاده فی العقل»، ابراز داشت: امام زین العابدین(ع) می‌فرمایند اگر نشست و برخاست، رفاقت و رفت و آمد خود را با خوبان و بندگان خدا قرار دهید، این رفت و آمد اصلاح گری می‌کند؛ زیرا انسان طبیعتا از مسائل مثبت و زیبا خوشش می‌آید، وقتی یک نفر را با یک دنیا پاکی، وقار و درستکاری می‌بیند که همه جاده‌های گناه به رویش باز است اما در آن قدم نمی‌گذارد، اثر برمی‌دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان تصریح کرد: با زبان نرم به فرزندان خود سفارش کنید که حتی یک رفیق شایسته، الهی، با معرفت و دیندار پیدا کنند که اثر می‌گذارد، تجربه تاریخ انسان هم نشان می‌دهد که این فرموده امام زین العابدین(ع) دائما تحقق داشته است.

این واعظ برجسته به عبارت «آداب العلماء زیاده فی العقل» از این روایت اشاره کرد و بیان داشت: امام زین العابدین(ع) می‌فرمایند اگر می‌خواهید عقل‌تان اضافه شود، با عالمان ربانی در ارتباط باشید؛ وسوسه‌تان نکنند که رابطه‌تان را با عالم ربانی قطع کنند، حجت و دلیل خداوند تمام نمی‌شود، روزگاری بر ما واجب بود از ولایت اهل‌بیت(ع) پیروی کنیم، همه آنها شهید شدند و دوازدهمین امام هم غائب شد اما فرمودند بعد از ولایت ما از فقیه دین شناس و عالم ربانی دست برندارید، آنها که از گذشته با عالمان ربانی رفت و آمد داشتند، به اوج شخصیت الهی و انسانی رسیدند./956/پ202/ب

ارسال نظرات