۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۲۳۱۳۷۰
حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان:

ثمره عبادت خالصانه و ترک گناه تقرب به درگاه الهی است

خبرگزاری رسا ـ واعظ برجسته کشور گفت: عبادت خالصانه برای خدا و ترک گناه، انسان را به درجه مقربین الی الله می‌رساند.
حجت‌الاسلام والمسلمين حسين انصاريان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین انصاریان، امشب در مراسم عزاداری دهه سوم ماه محرم در مسجد شهید بهشتی میدان نبرد تهران گفت: ابتدای کتاب کافی با روایات بسیار ارزشمند، از قول پیامبراکرم(ص) و ائمه طاهرین(ع) آغاز شده که بخش مفصلی است.

وی با اشاره به این‌که این کتاب سه قسمت است، افزود: دو جلد آن بنا به نامگذاری شیخ کلینی اصول، هفت جلدش فروع و یک جلد آن روضه است؛ البته روضه نه به معنای ذکر مصیبت، بلکه به معنای باغ، گلستان و بوستان.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان این‌که این کتاب در مدت بیست سال با مسافرت‌های فراوانی که شیخ کلینی رفته و راویان حدیث را زیارت کرده، نوشته شده است، ابراز داشت: هنوز عصر غیبت کبری آغاز نشده بود که تألیف این کتاب به پایان رسید.

این واعظ برجسته گفت: بزرگان دین ما می‌گویند این کتاب از سه جهت دارای اعتبار است؛ یک جهت خود نویسنده است که انسانی عالم، دانا، آگاه به آیات قرآن و روایات و اخبار و مورد اعتماد بوده است، علت دیگر اعتبارش این است که نزدیک به عصر ائمه(ع) نوشته شده و زمانش با زمان امام حسن عسگری(ع) خیلی فاصله نداشته است، علت دیگر اعتبارش روایات آن است که در حقیقت پس از قرآن بیان اسلام است.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان خاطرنشان کرد: کتاب‌هایی که اصحاب ائمه اطهار(ع) پیش از شهادت امام حسن عسگری(ع) نوشته بودند، 400 کتاب بود که برخی‌شان مانده و برخی دیگر نیستند، اما می‌شود گفت؛ 90 درصد مطالب این 400 کتاب که در اختیار علمای قرن سوم بوده، به کتاب‌های کافی، من لا یحضره الفقیه شیخ صدوق و تهذیب و استبصار شیخ طوسی منتقل شده است.

وی با اشاره به این‌که بخش نخست کتاب کافی، حدیث نخست، چند موضوع مهم را درباره عقل این نعمت عظیم الهی در وجود انسان بیان می‌کند، اظهار داشت: روایت کننده این روایت از امام محمد باقر(ع) که خودش شنیده، محمد بن مسلم است؛ وی کاسب بود اما مطالبی که کتاب‌های اوایل قرن سوم تا زمان تألیف کتاب بیست جلدی رجال آیت‌الله العظمی خویی درباره او نوشته‌اند، اعجاب انگیز است.

این واعظ برجسته با بیان این‌که محمد بن مسلم در اصل اهل طائف منطقه ای بین مکه و جده بود و تاریخ آمدنش به کوفه معلوم نیست، ابراز داشت: بیشتر کتاب‌های روایتی ما مانند 10 جلد کافی، 300 جلد کتاب‌های شیخ صدوق، 70 جلد کتاب‌های شیخ طوسی، 30 جلد چاپ جدید کتاب وسائل الشیعه، کتاب بسیار قطور و بزرگ مستدرک الوسائل، 110 جلد بحارالانوار، در حدود 30 جلد کتاب وافی اثر مرحوم فیض کاشانی و بیست جلد 700 صفحه کتاب جامع الاحادیث الشیعه اثر آیت‌الله العظمی بروجردی که از ناب ترین کتاب‌های شیعه است، هرکدام را بدون درنظر گرفتن صفحه باز کنید، کمتر صفحه‌ای را در کل این کتاب‌ها می‌بینید که روایتی از محمد بن مسلم نقل نشده باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین انصاریان ادامه داد: این فرد مورد اطمینان، ثقه، عادل و ثابت قدم است، درباره‌اش نوشته‌اند که در روزگار خودش افقه الناس(دین شناس ترین مردم) بوده است، انسان چه استعداد عقلی و روحی دارد که می‌تواند در این دنیا به عالی‌ترین درجات دانایی، عقل، علم، اندیشه و اطمینان برسد.

وی با اشاره به این‌که عبادت خالصانه برای خدا و ترک گناه، انسان را به درجه مقربین می‌رساند، خاطرنشان کرد: می‌توانید اهل عبادت خالصانه باشید و گناهانی که رواج و جاذبه دارند را ترک کنید، بدانید که پروردگار عالم به ما خیلی آسان گرفته است.

این واعظ برجسته گفت: محمد بن مسلم می‌گوید؛ خدمت امام محمد باقر(ع) بودم، ایشان درباره عقل شروع به سخن گفتن کردند، فرمودند؛ زمانی که خداوند عقل را آفرید، او را به سخن گفتن درآورد،(اینجا حضرت ادامه ندادند که عقل با پروردگار عالم چه گفته است) خداوند به عقل فرمود بیا؛ (البته همه در پیشگاه حق‌اند، منظور از این عبارت این است که به طرف تمام طاعات و خوبی‌ها بیا)، سپس به آن فرمود پشت کن؛ (بدان معنا که به هرچه گناه و زشتی در عالم است، رو نکن) بعد به عقل فرمود به عزت و جلالم که مغلوب کسی نمی‌شود، قسم که آفریده‌ای را در این عالم محبوب‌تر از تو پیش خودم خلق نکردم؛(بدان معنا که اگر آلوده نشویم، محبوب‌ترین هستیم)، سپس به عقل فرمود تو را در آنان که دوست‌شان دارم، رشد می‌دهم./956/پ202/ب3

ارسال نظرات