۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۰۰:۰۴
کد خبر: ۲۳۰۰۹۴
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس:

در هر توافقی دستاوردهای هسته ای ایران باید محفوظ بماند/ بر لغو فوری تمام تحریم ها اصرار داریم

خبرگزاری رسا ـ رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای سلامی با تاکید بر این که در هر توافقی باید دستاوردهای هسته ای جمهوری اسلامی محفوظ بماند، گفت: ما بر لغو تمامی تحریم ها به صورت یکجا تاکید و اصرار داریم.
علاء الدين بروجردي علاء الدين بروجردي، رييس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علاءالدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس یکشنبه شب در برنامه گفت وگوی ویژه خبری درباره انتخاب مسقط به عنوان میزبان این دور از مذاکرات هسته ای، گفت: عمان از قدیم رابطه خوبی با دو طرف ایران و آمریکا داشته و علت اصلی انتخاب این کشور به عنوان میزبان این دور از مذاکرات نیز همین نکته است.
 
وی درباره خطوط قرمز ایران در مذاکرات هسته ای، گفت: اصل غنی سازی یکی از خطوط قرمز نظام اسلامی است؛ در این راستا پایداری و ایستادگی نظام اسلامی در برابر زیاده خواهی ها موجب بومی سازی این دانش شده است.
 
ایران به ابعاد مختلف دانش هسته ای دست یافته است
بروجردی با اشاره به مباحث مطرح شده در زمینه میزان غنی سازی مورد نیاز جمهوری اسلامی ایران، گفت: توانمندی ایران به گونه ای است که به ابعاد مختلف این دانش مسلح هستیم و این دانش را برای تامین نیازهای خود بکار می گیریم.
 
وی با بیان این که تحقیق و توسعه را یک مبنای اساسی هسته ای می دانیم و این روند را ادامه می دهیم، گفت: غنی سازی ما باید یک غنی سازی صنعتی باشد و این مساله کاملا طبیعی است.
 
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به این نکته که ما بر غنی سازی صنعتی با توجه به توانمندی های داخلی و بومی که داریم مصریم، گفت: ما در آینده نزدیک نیروگاه های ایرانی را خواهیم ساخت.
 
فتوای رهبر انقلاب بالاترین تضمین فعالیت های صلح آمیز ایران است
بروجردی فتوای رهبر معظم انقلاب را مهم ترین تضیمن سلامت برنامه هسته ای ایران دانست و اظهار داشت: کشورهایی که این ادعا را علیه ما مطرح می کنند، دنیا را با این عینک نگاه می کنند و البته خودشان بمب اتم در اختیار دارند.
 
وی با بیان این که ما برای دانش هسته ای زحمات بسیاری متحمل شده ایم، ما این انرژی را به راحتی بدست نیاورده ایم که به راحتی از آن دست بکشیم و البته مردم ما نیز همین مساله را می خواهند.
 
بروجردی درباره گزارش های دوپهلوی آژانس اظهار داشت: در تمامی مراکز هسته ای ما دوربین های آژانس نصب است، در چارچوب پادمان بازرسان نظارت های لازمه و نمونه برداری های دقیق انجام می دهند.
 
سهم ویژه آمریکا از گزارش های دوپلهوی آژانس
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: در طول سال های گذشته چه در دوران البرادعی و چه الان که آقای آمانو در راس آژانس قرار دارد در گزارش ها تصریح شده که هیچ گونه انحرافی صورت نگرفته است، اما همیشه سهمی برای آمریکایی ها قائل هستند و آنها فشار وارد می کنند نباید نقطه پایانی برای نکات ایرادی قرار دهید و تعبیر من این است که این مساله سهم آمریکایی ها است تا بخواهند فشار بر ایران ادامه داشته باشد.
 
وی ادعای انحراف در مسیر برنامه هسته ای ایران را کاملا سیاسی عنوان کرد و گفت: آمریکایی ها برای بهره گیری خود این بازی را ادامه می دهند.
 
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی درباره لزوم برنامه ریزی برای تربیت نیروی جوان برای عرصه هسته ای گفت: ما در این عرصه سابقه بیش از نیم قرن داریم و در عرصه تربیت نیرو نیز همین گونه است.
 
وی اضافه کرد: ما با اتکا به توانمندی متخصصان خودمان اقدام به تربیت نیرو کرده ایم، در بسیاری از دانشگاه های ما نیروی لازم تربیت می شود، ما صدها متخصص هسته ای را تربیت کرده ایم و علی رغم اقدام شیطانی و زشت دشمن در حذف نیروهای هسته ای، آنها متوجه شده اند که این مساله راه به جایی نخواهد برد و عملا جوانان ما به سمت پر کردن جای دانشمندان شهید هسته ای رفته اند.
 
آمریکا و غرب به دنبال انحصارگرایی در دانش هسته ای هستند
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس اضافه کرد: ما گام های اساسی را از سال های گذشته برداشته ایم و به لحاظ نیروی انسانی در وضعیت متناسب با نیازهای خودمان قرار داریم.
 
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره زیاده خواهی های آمریکا و غرب در مذاکرات هسته ای و موضع کشورمان در این باره خاطرنشان کرد: آمریکا و هم پیمانان غربی در بعد دانش هسته ای، پیوسته دنبال انحصارگرایی بوده اند.
 
بروجردی اضافه کرد: راکتور تحقیقاتی تهران یک راکتور کاملا دارویی بود که با جان بیماران در ارتباط بود، اما آنها بازی سیاسی درآوردند و ما با اتکا به دانش بومی خود غنی سازی بیست درصد تولید و مشکل خود را حل کردیم.
 
نماینده مجلس شورای اسلامی زیاده خواهی غربی ها را با استقلال جمهوری اسلامی در تضاد دانست و گفت: ما این توانمندی را در اختیار داریم تا نیازمند دیگران نباشیم و البته هیچ مغایرتی با اصول آژانس و ان پی تی ندارد و ما در این مسیر مصر هستیم.
 
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: ما باید غنی سازی را بر مبنای نیازمان داشته باشیم، این حق باید جزو خطوط قرمز مذاکره باشد.
 
سفر قریب الوقوع دکتر صالحی به روسیه برای توافق ساخت چند نیروگاه
بروجردی درباره سفری که دکتر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در آینده نزدیک به روسیه خواهد داشت، این سفر را در راستای تکمیل برنامه های هسته ای و امضای توافق برای ساخت نیروگاه های جدید در کشور دانست.
 
وی در ادامه با تاکید بر این که باید مصوبه مجلس مبنی بر تولید 20 مگاوات عملی و اجرایی شود، تصریح کرد: این مصوبه را در بودجه هم گذاشته ایم و به هر میزان اعتبار نیاز داشته باشد مجلس تصویب می کند و دولت هم عزم جدی برای این مهم دارد و فعالیت های آنها در این زمینه قابل تقدیر است.
 
وی با تاکید بر این که مجلس شورای اسلامی روز یکشنبه با تنظیم بیانیه ای خطوط قرمز را ترسیم کرد، تصریح کرد: مجلس اصرار دارد که همه دستاوردهای هسته ای ما باید محفوظ بماند و در هر توافقی باید این مساله مورد نظر قرار گیرد.
 
میزان غنی سازی مطابق با نیاز ایران تعریق می شود
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان این که مجلس معتقد است میزان غنی سازی بایستی طبق نیاز ما تعریف شود، گفت: ما تاکید داریم که تمام تحریم های اعمال شده باید لغو شود و این تحریم ها باید به صورت یکجا برداشته شود.
 
بروجردی بیان کرد: من گمان می کنم آنها گزینه دیگری ندارند، بر فرض که مذاکرات به نتیجه نرسد صورت حساب کار به نام آمریکایی ها نوشته است که زیاده خواهی می کنند.
 
در صورت عدم توافق ایران غنی سازی بیست درصد را از سر می گیرد
وی اضافه کرد: دلیلی ندارد بعد از عدم توافق احتمالی بیست درصد غنی سازی را دنبال نکنیم. استمرار وضعیت فعلی هیچ گونه توجیهی نخواهد داشت که ما محدودیت ها را ادامه دهیم.
 
رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر این که موضوع هسته ای در جمهوری اسلامی به یک وفاق ملی تبدیل شده است، پشتوانه اصلی این فعالیت ها مردم هستند و هرکجا با مردم مواجه می شویم تاکید می کنند که به هیچ وجه کوتاه نیایید، چراکه بیشترین فشار در این عرصه به آنها وارد شده است.
 
رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان تدابیر داهیانه رهبر معظم انقلاب و حمایت های جدی ایشان از مذاکره کنندگان را مهم ترین سرمایه و پشتوانه ای برای تیم مذاکره کننده ارزیابی کرد. /924/پ201/ج
ارسال نظرات