۱۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۷
کد خبر: ۲۳۰۰۳۸
نماینده خبرگان رهبری:

عقلانیت در عزاداری‌های حسینی لازمه کسب معرفت است

خبرگزاری رسا ـ حجت الاسلام والمسلمین هریسی گفت: مهم‌ترین و نخستین نیاز ما در مراجعه به نهضت و مکتب امام حسین(ع)، شناخت و معرفت است.
هاشم زاده هريسي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، حجت‌الاسلام والمسلمین هاشم هاشم زاده هریسی، نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری امروز در جمع خبرنگاران به نقش انحرافات تاریخی در شکل گیری عاشورا پرداخت و اظهار داشت: مهم‌ترین و نخستین نیاز ما در مراجعه به نهضت و مکتب امام حسین(ع)، شناخت و معرفت است.

 


وی خاطرنشان کرد: شناخت جامع، وسیع و عمیق از شخصیت آن حضرت، آگاهی نسبت به انگیزه ها، اهداف و آرمان های امام، عوامل، مقدمات و ریشه های نهضت، شناخت قدم به قدم گفتارها و حکم به حکم آن امام همام، از مدینه تا کربلا و در کربلا، شناخت و معرفت دقیق و کامل از همه مؤلفه های دخیل در نهضت امام حسین (ع) نیاز اصلی و اساسی جامعه شیعی و دربرگیرنده همه نیازهای دیگر است.

 


نماینده خبرگان رهبری افزود: وجوه این معرفت ریشه و مبنای اصلی تفسیر و تبیین صحیح نهضت است و برداشت عملی و کاربردی کردن نهضت حسینی به همین شناخت و معرفت بستگی دارد، زیرا از معرفت، بینش و دیدگاه حاصل می شود و دیدگاه به عمل و بهره وری متناسب با آن دیدگاه منتهی می شود.

 


وی ادامه داد: اگر این شناخت و معرفت، صحیح و کامل نباشد و ضعیف و ناقص صورت گیرد، همه تحریفات و انحرافات از آنجا آغاز می شود و با آفت ها و آسیب های زیادی روبرو خواهد شد، حتی گاهی یا در برخی ابعاد و موارد، به ضد خود تبدیل می شود یا حداقل استفاده بهینه و کامل و فراخور از آن به عمل نخواهد آمد و عملی و کاربردی نخواهد شد و در حد شعار و تشریفات و مراسم خشک خواهد ماند و در اشک و گریه محصور خواهد شد.

 


حجت الاسلام والمسلمین هریسی افزود: متأسفانه اغلب در عزاداری ها شور و احساسات بر تفکر، تعقل و تعمق غلبه دارد و فرصت عملی به تجلی شعور حسینی داده نمی شود. البته شور و احساسات در عزاداری های حسینی به ویژه گریه و اشک بسیار ارزشمند، پرثواب و عبادت است و زینت و لازمه این مراسم است، اما نه در حدی و شکلی که همه فضا را در برگیرد و برای تحلیل و تبیین نهضت حسینی و تفکر و تأمل در آن مجال و فضایی باقی نگذارد و اندیشه مورد بی توجهی قرار گیرد.

 


وی با اشاره بر لزوم زدودن آسیب ها و زخم هایی که بر سیرت و صورت حماسه امام حسین (ع) افتاده است، افزود: اجتماعات حسینی باید به دو بخش تقسیم شود؛ مجالس و مراسم. در مجالس و محافل به وسیله عالمان و اندیشمندان بیشتر به تبیین و تحلیل و تعمیق حوادث عاشورا و تعقل و تدبر در سیره و سنت حسینی و به محتوا و عناصر تشکیل دهنده نهضت پرداخته شود تا آشنایی و معرفت لازم که اساس و خمیرمایه استفاده بهینه و کاربردی کردن اهداف نهضت و تشکیل جامعه شایسته حسینی است حاصل شود.

 


نماینده خبرگان رهبری ادامه داد: در مراسم نیز باید به حضور شور و احساسات و صبغه های شعائر توجه شود، تا تعقل و احساسات و شعور و شعار در نهضت حسینی با یکدیگر آشتی کنند و با هم درآمیزند و نور بصیرت و هدایت تولید کنند، ولی باید پیوسته صبغه تعقل و معرفت بیشتر و غالب و ناظر بر جنبه احساسات و هدایت کننده و جهت دهنده آن باشد.

 


وی خاطرنشان کرد: احساسات محض و عاری از تعقل، پیوسته در معرض لغزش و انحراف و منشأ تحریفات است؛ به قول علامه شهید مطهری، تحریفات عاشورا بیشتر از همین نقطه وارد نهضت عاشورای حسینی شده است که باید آسیب زدایی و تحریف زدایی شود./935/پ202/ب4

ارسال نظرات