۱۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۵
کد خبر: ۲۲۹۰۶۴
امام جمعه شهر دالکی:

شور خوب است به شرطی همراه با معرفت باشد

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شهر دالکی گفت: در برخی مداحی هایی که امروزه صورت می گیرد، متاسفانه بیشتر به دنبال ایجاد شور هستند اما شوری خوب است که همراه آن معرفت هم باشد.
امام جمعه دالکي

حجت الاسلام عبدالهادی طالبی، امام جمعه شهر دالکی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در بوشهر با اشاره به رسالت حوزویان در عرصه آسیب شناسی عزاداری گفت: از آنجایی که کار حوزه با تبلیغ و معارف اهل بیت عصمت و طهارت است، با بهره گیری از آیات قرآن و روایات اهل بیت(ع) و موضوع سیره اهل بیت در مورد عزاداری، این رسالت بر عهده روحانیون و علما است که برای مردم را به خوبی تبیین کنند تا  خلل، ناخالصی و امر حاشیه ای وارد این قضیه نشود.

 

وی افزود: روحانیان وظیفه دارند در بین عزاداران حضور پیدا کنند و از نزدیک سبک ها و عزاداری ها و نوحه های آنان را ببینند و با مقیاسی که دارند، این ها را مقایسه کنند و ببینند آیا با فرهنگ و معارف اهل بیت(ع) همخوانی دارد یا ندارد و در صورتی که ندارد روحانیان وظیفه دارند اصلاح کنند.

 

حجت الاسلام طالبی گفت: البته در سیره عملی علمای گذشته هم از این قبیل موارد داشته ایم و اکنون هم علما و مراجعی را داریم که هرموقع نیاز می شود، ورود پیدا می کنند و این امور و معایب عزاداری ها را اصلاح می کنند.

 

امام جمعه شهر دالکی در پاسخ به این سوال که مبلغان برای بیان مباحث معرفتی دین باید به چه نکاتی توجه کنند، اظهار کرد: نکته ای که باید توجه داشته باشند، همان معارف اهل بیت(ع) است؛ ما هر صحبتی که می کنیم و هر ایده ای را که بخواهیم مطرح کنیم، باید دارای پشتوانه قرآنی و روایی باشد و آن را با سیره اهل بیت(ع) مطابقت دهیم. اهل بیت(ع) هم در روایاتی فرموده اند که روایات ما را با قرآن مطابقت دهید؛ اگر با قرآن همخوانی دارد، از ما است و گرنه، از ما نیست.

 

وی ادامه داد: در بحث عزاداری ها هم به همین صورت است. اگر بخواهیم عزاداری خوبی ارائه دهیم باید نگاه کنیم و ببینیم با قرآن کریم و سیره اهل بیت(ع) سازگاری دارد یا نه؛ این نکته مهمی است که باید به آن توجه کنیم و برای مردم هم تبیین و پیاده کنیم.

 

شور خوب است به شرطی که با معرفت همراه باشد

وی در توصیه به مداحان گفت: در برخی مداحی هایی که امروزه صورت می گیرد، متاسفانه بیشتر به دنبال ایجاد شور هستند اما شوری خوب است که همراه آن معرفت هم باشد. برای نمونه علما و بزرگان دین وقتی معرفتشان نسبت به اهل بیت عصمت و طهارت بالا می رفت، شور گریه و سینه زنی در آنان ایجاد می شد و عزاداری می کردند اما گریه ای که پشت آن شناخت عمیقی نسبت به اهل بیت(ع) بود.

 

حجت الاسلام طالبی همچنین تصریح کرد: یکی از نکاتی که باید مداحان توجه داشته باشند این است که شعرهای آنان معرفتی و بیانگر فضائل اهل بیت عصمت و طهارت باشد. به گونه ای که آنان را همانطور که هستند معرفی کنند. هرچند کلام ما نمی تواند آنچه که آن بزرگواران هستند را به طور کامل بیان کند، اما به گونه ای نباشد که خدای نکرده توهینی به آن ها شود.

 

وی افزود: سبک بسیار مهم است، باید مذهبی، سنگین و متناسب با اهل بیت بوده و متفاوت از سبک های شعرخوانی و سرود باشد.

 

وی در خصوص کیفیت اشعار گفت: کیفیت اشعار نیز بسیار مهم است. به طور مثال نزارقطری که در بحث نوحه خوانی مطرح و عالم گیر شد، به خاطر کیفیت شعرهایش بود که دارای محتوای بالایی بود و موقع خواندن اخلاص هم داشت. یعنی انسان باید موقع خواندن نوحه، خود را در فضای کربلا ببیند. چرا که اگر خودش را در آن فضا ببیند، در خودش هم خیلی اثر می کند و آنچه که از دل برآید، لاجرم بر دل هم نشیند. پس اخلاص هم خیلی مهم است.

 

وی در پاسخ به این سوال که برخی معتقدند نباید از مجالس عزاداری امام حسین(ع) هیچ انتقادی صورت گیرد و هرکسی که وارد این مجالس می شود، میهمان امام حسین(ع) است با هر پوشش، باهرگفتار، و هر سبکی که داشته باشد، گفت: گاهی متاسفانه می بینیم که نام مبارک امام حسین(ع) را ناقص تلفظ کرده و «سین» می گویند؛ این باید اصلاح شود.

 

وی اضافه کرد: مرحوم آیت الله وجدانی فخر که برخی وی را وجدانی صدا می کردند این عالم که در مقابل اهل بیت(ع) یک فرد عادی بود، ناراحت شد و انتقاد کرد که من وجدانی فخر هستم، نه وجدانی. حال آیا انصاف است نامی را که خدای بزرگ برای امام حسین(ع) انتخاب کرده است، کج کنیم؟ و جالب است که هرکدام از «حسین» و «سین» که گفته شود، همان است و نه ریتم و نه شور مداحی، هیچ کدام تغییری نمی کنند. پس بهتر است که این نام زیبا و مبارک را درست تلفظ کنند که از بهره کافی برخوردار شوند.

 

حجت الاسلام طالبی در رابطه با پوشش حجاب در این مراسمات گفت: گاهی می بینیم که جوانانی با ظاهر نامناسب در مجالس عزاداری شرکت می کنند. درست نیست که در جمع با آنان برخورد شود، ولی اگر نخواهیم با آنان صحبتی کنیم، پس واجب امربه معروف و نهی از منکر چه می شود؟ بنابراین امر به معروف و نهی از منکر باید باشد. حتی در روایات هم داریم که بهترین برادران من کسانی اند که عیوب من را به من بگویند و در روایتی دیگر می فرمایند مؤمن آینه مومن است. بنابراین اصلاح خوب است، اما تحقیر و سرزنش کردن بد است و اسلام نمی پسندد. پس باید با چنین جوانانی به صورت خصوصی صحبت کنیم و باعث هدایت شویم./833/ت302/ب5

 

ارسال نظرات